daruu Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Vil du kjøre org samtidig som det drar bra oppover kan du like godt kjøpe scooter 8727731[/snapback] Men er det sånn at scootere drar bedre oppover bakkene enn crossmoped selvom det er grusvei? 8729111[/snapback] Nei. Noen scootere går bedre enn mopeder både oppover og bortover, mens noen mopeder går bedre enn scootere oppover og bortover igjen. Det blir litte feil å si; "kjøp scooter fordi den går bedre enn en girmoped orginalt." Noen scootere gjør det ja, men mange scootere gjør ikke det heller. Det jeg kan se som er positivt med en scooter er lagerplassen under setet, og så får man litt vindskjerming. Ellers er det moped etter min mening. 8730153[/snapback] Kjøper du en 2 takts scooter fra ett kjent merke, som feks peugot, honda osv så går de en del bedre enn org girmopeder ja. Men skal du absolutt ha girmoped + kjøre org, ville jeg ha kjøpt en gammel girmoped( feks honda mt5, suzuki tsx, eller yamaha dt) de går i ca 60 org lovlig. Ellers så har de splitter nye riejuene nå ett nytt slags plomberingssystem da, som gjør at de går som ublomberte opp til 45, så blir farta elektronisk sperra der Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Har tenkt å trimme min moped, bruker kun til å kjøre fra og til jobben som er skauvei, lite sannsynlig at det er noen purker på denne vei. Men kan man se på utsiden at en moped er trimma, vil også lyden høres veldig anledes? 8717468[/snapback] Du kan trimme en moped på mange måter. Type moped kan også være greit å vite. Det varierer veldig på hva slags effekt du får ut av de ulike komponentene som kan byttes. Uansett hva slags moped/scooter du har så er det lite lurt med tanke på at du kanskje ikke vil at det skal synes å montere på et effektanlegg. Dette vil garantert høres og kanskje sees også, avhenger litt av hvordan utseendet på potta er. Effekten er heller ikke skrytbart. Litt økning i toppfart/akselerasjon, men mest lyd. Som en erfaren mopedist så har jeg dette å komme med: Har hatt 2 typer mopeder, Suzuki TS50X og Aprilia RS50. På TS'en hjalpt det betraktelig å borre opp sylinderen og bytte en dyse på forgasseren, da gjorde mopeden 85-90. Bytta forgasser etterhvert, resulterte ikke i høyere toppfart, men bedre bånndrag. Til slutt bytta jeg ut potta mi, med effektanlegg og det resulterte i toppfart på 100-110(på en god dag), men da med mye høyere turtall, ergo mer slitasje på motor grunnet det høye turtallet. MERK! Før jeg byttet ut eksosanlegget på mopeden så så den helt orginal ut, bortsett ifra at lyden var litt annerledes grunnet powerfilteret. Aprilia rs50: Kjøpte den av forhandler uplombert, dvs det eneste som var gjort med mopeden var en plombe som satt i svanen foran i eksosanlegget var blitt fjernet. Bare dette økte maskinens kraft fra ca. 1,5 HK til 11,5 Hk. Toppfart var 105 km/h. Byttet ut org. potten med et ninja effektanlegg og fikk dermed økt topphastigheten med 15 km/h i tillegg til at jeg bånna turtallet hver gang jeg skulle gire. Makset til 12-13k rpm. Når det gjelder tidligere påstander om det å borre opp sylindere: De fleste luftavkjølte sylindere er det god plass til å borre opp. På min TS50X fikk jeg borret opp sylinderen fra 50ccm til 66ccm uten problemer. Aprilia'n var ikke dette et spørsmål engang grunnet de tynne sylinderveggene. Aprilia benytter seg av en vannavkjølt AM6 motor som du finner også på Yamaha, Rieju, Motorisphania, Peugot og andre. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 man får da vel ikke 11,5 hester ved å fjerne plomberingene i potta ? tvilsomt. og tviler nok sterkt på at du får 120 ekte Km/t bare med effektanlegg , kansje vist du har litt tung dreving og trekker fra 20 Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 man får da vel ikke 11,5 hester ved å fjerne plomberingene i potta ? tvilsomt. og tviler nok sterkt på at du får 120 ekte Km/t bare med effektanlegg , kansje vist du har litt tung dreving og trekker fra 20 8730954[/snapback] Vel...nok engang kommer det slike påstander og jeg kan da ikke si mer enn at dette er testet både antall HK og antall km/t. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 man får da vel ikke 11,5 hester ved å fjerne plomberingene i potta ? tvilsomt. og tviler nok sterkt på at du får 120 ekte Km/t bare med effektanlegg , kansje vist du har litt tung dreving og trekker fra 20 8730954[/snapback] Vel...nok engang kommer det slike påstander og jeg kan da ikke si mer enn at dette er testet både antall HK og antall km/t. 8730985[/snapback] hvilken dreving har du da , når du tydligvis klarer 120 ? Lenke til kommentar
el-thorre Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) hvilken dreving har du da , når du tydligvis klarer 120 ? 8730997[/snapback] Vel slike detaljer husker jeg desverre ikke når det er over 2 år siden jeg solgte sykkelen, beklager... Som en tilleggsopplysning: sykkelen ble kjøpt brukt fra forhandler, forhandler kunne underskrive på at det eneste som var gjort med den var fjerning av plomberingen i svanen. Om det da var byttet dreving på den kan jeg ikke si for sikkert. Nok OffTopic, hvis det er flere spørsmål rundt dette så ta det på PM. Endret 29. mai 2007 av el-thorre Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 hvilken dreving har du da , når du tydligvis klarer 120 ? 8730997[/snapback] Vel slike detaljer husker jeg desverre ikke når det er over 2 år siden jeg solgte sykkelen, beklager... Som en tilleggsopplysning: sykkelen ble kjøpt brukt fra forhandler, forhandler kunne underskrive på at det eneste som var gjort med den var fjerning av plomberingen i svanen. Om det da var byttet dreving på den kan jeg ikke si for sikkert. Nok OffTopic, hvis det er flere spørsmål rundt dette så ta det på PM. 8731024[/snapback] Regner med at jeg også kommer til å fjerne av plomberingen, vil ikke at det skal synes og øke risikoen for å bli tatt. Lenke til kommentar
Gramex Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 Turtallsperre kan vel være lurt å ha? Lenke til kommentar
SelbuRmx Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Turtallsperre kan vel være lurt å ha? 8740336[/snapback] Kan være lurt å ha det ja... en kompis av meg har reddet seg mang en gang med "Poletiknapp" Den går ca 100+ men da denne har kommet opp på "tralla" har den gått 45-50! Men et spørsmål når det gjelder å bli tatt? Der jeg bor er det ca 4000 som bor. 45 min Fra stjørdal og ca 1 time+ - fra Trondheim! Er det stor sjans for at jeg kan bli tatt?? *Edit: Jeg bor ikke i samme kommune som den tullingen med 100+*Og 4-5 politibetjenter* Endret 31. mai 2007 av SelbuRmx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå