Gå til innhold

asus p5b ustabilt med 2 minnebrikker

Anbefalte innlegg

system:

Asus P5B

2stk Corsair 1GB 800Mhz DDR2 (CM2X1024-6400)

Intel C2D E6320

Radeon 9250 PCI skjermkort

symptomer:

med 1 minnebrikke er systemet stabilt, ingen problemer.

med 2 minnebrikker er systemet ustabilt samme hva jeg forsøker. Jeg har forsøkt alle mulige kombinasjoner med brikkene i de 4 minneportene. Har forsøkt alt fra 566 til 800 mhz, forskjellige timings og oppjustering av volt.

Typisk fryser systemet før man når bios, men av og til kan systemet fungere en stund før det fryser/rebooter ved et tilfeldig tidspunkt.

Er det noen som har dette hovedkortet og har fått det til å fungere med corsair-minnet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo teste om det er en av modulene det er noe feil ved, ved å prøve begge to hver for seg.

8732517[/snapback]

Har testet begge brikkene hver for seg i memtest86+ i en times tid. Begge testene var feilfrie.

Etterpå monterte jeg inn begge brikkene samtidig og kjørte en ny test. Denne testen var også feilfri. Dette var i går kveld.

Nå i dag nekter maskinen å starte opp, og den eneste måten å få startet den er å ta ut en brikke. Da fungerer systemet som det skal.

Endret av diZrupt0r
Lenke til kommentar
Har du satt spenningen og timings på minnet manuelt i bios?

8750789[/snapback]

jeg har forsøkt begge deler (auto/manuellt) uten hell.

har forsøkt volt fra 1.8 til 2.1, men det har ikke hadd noe effekt.

Er det noen spesielle timings jeg bør prøve? Det står 5-5-5-12 i spesifikasjonene til minnet (http://www.corsairmemory.com/corsair/products/specs/CM2X1024-6400.pdf), men det står ikke noe om alle de andre "minne-justeringsmulighetene" i biosen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...