Gå til innhold

Førerkort for bil før du er 18

Anbefalte innlegg

For tiden bor jeg i Davis, California, USA, og her er det 16 års grense på å ta førerkort for bil. Jeg greide testen i forgie uke -og jeg er 17 år.

Så når jeg kommer hjem til Norge i Juli, kan jeg si at jeg har førerkort for bil -og jeg er under 18 år. Fyller 18 i oktober.

Hvorfor jeg tok det når jeg snart skal hjem likevell, lurer du kanskje på?

Vi spurte på biltilsynet om det, og der sa de at vis jeg har førerkort fra Calofornia, trenger jag bare å ta en kjøretest for å få det norske. Så da sparer jeg ca. 15 000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen får kjøre bil lovlig i Norge før fylte 18.

Du har muligens en godkjent opplæring, men du må vente til du er atten. Også må du ta glattkjøring, og muligens oppkjøring.

Men deilig å være ferdig, og til den prisen. ^^

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Jeg har bodd her siden august i fjor.

Og som sagt, vi spurte om dette på biltilsynet før vi dro, og de sa at dersom jeg har førerkort fra California, trenger jeg bare en kjøretest i Norge for å få lappen. Regner med at jeg trenger glattkjøring også. Og jeg kan selvfølgelig ikke ta kjøretesten før jeg er 18 år.

Poenget er at jeg ikke trenger kjøretimer med en kjøreskole, det er jo det som koster penger.

Endret av Hanky_
Lenke til kommentar

Er det dèt ja? Nei, det er det ikke. En kjøretime koster 450,- eller noe og hvis du er noen lunde flink til å kjøre bil trenger du 1-3 kjøretimer. Det er derimot kursene som koster penger, glattkjøring, oppkjøring og langkjøring. Det blir uans ett 6000 for deg å betale (i hvertfall) :cry: 3000 i glattkjøring og ca 3000 i oppkjøring..

Lenke til kommentar

Jeg bodde 5 år i canada, hadde såvidt fått fullt gyldig førerkort før jeg kom til Norge. Der har de et mer progresivt system met teorikurs for å lærekjøre, som gir "G1" og lov til å kjøre med en som har hatt lappen blablabla i forsetet. Etter ett år eller 8 mnd dersom man tar kjøreskole kan man kjøre opp til "G2" og få kjøre alene på alle veier med fartsgrense <90 km/t (ikke highway altså). Ett år etter utstedt G2 får man kjøre opp til "G" og er da selvstendig sjåfør.

Jeg tok ut G rett før jeg kom til Norge, og pga. likheten i klima/kjøreforhold fikk jeg godkjent dette, med henger, da jeg kom til Norge. Aldri betalt et øre her i landet.

Hvis California kan sies å ha like kjøreforhold som i Norge, slipper du sannsynligvis alle kurs osv. I verste fall må du ta glattkjøringskurs, men det er jo greit å ha uansett om det er påkrevd eller ikke. Forbikjøringskurs og nattkjøringskurs og alt sånt som er nevnt regner jeg med du slipper glatt unna, ellers er det noen i systemet som ikke er konsekvente.

Kjenner 3 andre som har gått gjennom på min måte, fra North Dakota, New York og Michigan. Selv var jeg i Ontario. Null stress hvis du har hatt lappen lenge nok før du kommer til landet, og har vært lenge nok ute :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...