Gå til innhold

korleis overtale pappa.

knegg

Anbefalte innlegg

har hatt lyst å piffe opp min maskin med å kjøpe en større og bedre skjerm en det eg har. sa det til papsen i dag men han syns det va berre tull og at den eg har er gode nukk. eg kjøpe ting generelt sett aldri, har 60 000 på konto, stipend som kommer innover meg. so egentli er eg rikast i familien. er 17 år no og eg veit ikkje korleis eg skal få papsen på gli....

ja btw, skermen koster 2500kr

skal eg berre bestille uten å seie det til han?

eller ka skal eg gjere? :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har no en 17" LCD med 12ms. vil ha DENNE den er på tilbud på psdata.no

skal brukast til spill og film. (krevande spill som age of conan)

so han har kjøpt en ny pc men beholdt den gamle CRT skjermen. den Hyle som eit anna helvete når den brukast. får vondt i øra faktisk. og då sete eg i etasjen under

Endret av knegg
Lenke til kommentar

Jeg tror skjermen din duger, og han har rett i at du ikke trenger en. Kjøp av datakomponenter er en dårlig investering, prisen faller fort, og hvis du venter til etter sommeren får du sikkert enda bedre skjerm for samme summen.

Men hvis man alltid venter så får man tilslutt ingenting, derfor bør man ikke kjøpe noe som man tror man får bruk for, men vet at man får masse bruk for.

Nå er det sommer, så det kan fort hende at du drar på ferie, eller foretrekker å gå ut istedenfor å sitte inne med en PC skjerm.

Hva er galt med den skjermen du har? Syns du 17 tommer er for liten? Gir den etterslep? Du syns vennene dine har bedre grafikk enn deg? Eller er det andre mangler som du ikke liker med skjermen.

Jeg har hatt lyst på mange ting opp gjennom livet, men holdt tilbake, og som regel har jeg funnet ut at jeg egentlig ikke trenger det og er glad for at jeg ikke kjøpte.

Blant annet:

PSP, Minnekort til mobil, Nytt grafikk kort osv...

Men hvis du skal overtale han må du først finne ut hvorfor du har så lyst på en ny skjerm og hva du skal gjøre med den gamle.

Lenke til kommentar

trur ikkje at en får so mykje betre skjerm på høsten for samme penge.

ikkje nåke spes. merkbart trur eg da.

korfor eg har lyst på? fordi det blir jo en større skjerm. bra å sjå film&spill på.

planen er å oppgradere maskina uansett til hausten. dvs. nytt HK.grafikk kort. PSU. kansje lydkort. so det blir "teit" (mangla ord) å berre ha det på en 17".

litt musunnelse frå en venn er der. men den er bagatellisert.

min skjerm som eg har no kan pappa ha sia det var han som betalte min pc og skjerm.

Lenke til kommentar

Vent til høsten med å kjøpe skjerm også, da vel. Da vil du garantert få enda mer for pengene, samt at du har enda litt tid til å krangle med faren din over noe jeg tviler på at han har anledning til å nekte deg i første omgang. Har du tjent pengene selv er det i hvert fall ikke noe spørsmål.

Lenke til kommentar

under middag tok eg opp temaet med far. han sa at det gamle databordet(bygd for CRT skjerm var svært dårleg, som beinplass og tastatur/mus plasseringa.

mamma kjøper eit bord frå IKEA der min skjerm skal stå med hans sin PC. eg har bestilt den nye skjermen i kveld.

eg pengane har eg jobba for. i snart eit halvt år har eg gått i fjøsen nesten kvar kveld og so har eg sagd ved.

so vi vart enige om at eg får kjøpe den og han tar den gamle.

eg er fornøgd

Lenke til kommentar

En pc-skjerm er ikke det samme som ram og prosessor. Utviklingen går ikke så fort og forskjellene er ikke så store. Det eneste som spiller en rolle er størrelsen. En slik skjerm vil ikke falle i pris på samme måte som et skjermkort eller en prosessor. Den skjermen du har bestilt (?) ser helt grei ut, uten at jeg har hørt noe om den. Når du er 17 år og jobber selv, så er litt av lønnen at du kan skaffe deg det du vil, ikke at du skal spare og skaffe deg det du vil når du blir haugammel. Den skjermen kan du sikkert beholde lenger enn noen prosessor eller skjermkort ;) Kasseskjermer er noe møkk, kanskje ok kvalitet, men lcd skjermer er mye finere å se på og tar mindre plass.

Derimot så er alle familier forskjeldige, og slik jeg fikk inntrykk av er det faren din som er sjef i huset. Det kan være greit med foreldre som er strenge, men jeg hadde ikke takla det. Om du er flink med økonomien og ikke kjøper drit, er det ikke noe i veien med at du kjøpte en skjerm til 2500kr. Når du får skjermen kommer du ikke til å angre, det er tross alt den du ser på hele tiden mens du holder på med data :D

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
§ 33. En mindreårig rår selv over midler som han har tjent ved egen virksomhet efter det fylte 15de år, eller som vergen eller nogen annen har latt ham få til egen rådighet.

Vergen kan ta fra ham rådigheten dersom hensynet til den mindreåriges tarv krever det. Er den mindreårige over 15 år og sørger for seg selv, trengs samtykke fra overformynderiet.

Lenke til kommentar
Du er tross alt 17, syns faren din er ganske så streng hvis du må spørre om lov til å kjøpe ting når du har tjent pengene ærlig og rederlig.

Men så er det jo også greit å ha penger til bil en dag :]

8719553[/snapback]

eg ler litt.. eg får bilen til onken. du hørte rett eg FÅR den..

Lenke til kommentar
En pc-skjerm er ikke det samme som ram og prosessor. Utviklingen går ikke så fort og forskjellene er ikke så store. Det eneste som spiller en rolle er størrelsen. En slik skjerm vil ikke falle i pris på samme måte som et skjermkort eller en prosessor. Den skjermen du har bestilt (?) ser helt grei ut, uten at jeg har hørt noe om den. Når du er 17 år og jobber selv, så er litt av lønnen at du kan skaffe deg det du vil, ikke at du skal spare og skaffe deg det du vil når du blir haugammel. Den skjermen kan du sikkert beholde lenger enn noen prosessor eller skjermkort  ;) Kasseskjermer er noe møkk, kanskje ok kvalitet, men lcd skjermer er mye finere å se på og tar mindre plass.

Derimot så er alle familier forskjeldige, og slik jeg fikk inntrykk av er det faren din som er sjef i huset. Det kan være greit med foreldre som er strenge, men jeg hadde ikke takla det. Om du er flink med økonomien og ikke kjøper drit, er det ikke noe i veien med at du kjøpte en skjerm til 2500kr. Når du får skjermen kommer du ikke til å angre, det er tross alt den du ser på hele tiden mens du holder på med data  :D

8719590[/snapback]

du satte meg litt i anna lys der. takk :thumbup:

Lenke til kommentar
Kasseskjermer er noe møkk, kanskje ok kvalitet, men lcd skjermer er mye finere å se på og tar mindre plass.

Hadde han hatt en 17 tommer CRT skjerm på 60 hz så får man jo vondt i hodet og jeg hadde vært enig, men;

Og det er forsåvidt sant at teknologien på LCD ikke går med stormskritt framover, men det er sant at prisen går nedover. Gå inn på prisguiden og sjekk på noen 21'' (jeg gjorde det), ikke veldig stort data-insamling, men av de 2 jeg trykket på har de gått ned 20% i pris. de siste månedene. Og for 3 1/2 år siden kjøpte jeg en 19'' til 4000+ kroner, nå koster en tilsvarende skjerm litt over en 1000-lapp. 75% nedgang på 3 1/2 år... hadde bare biler eller boliger falt så fort i pris ;)

Men siden han har fått skjermen nå er det bare å bruke dissonans tenkemåte, nemlig å oppvurdere sitt valg og nedprioritere de valgene han ikke tok.

Trådstarteren blir sansynligvis fornøyd med skjermen som du sier :)

Lenke til kommentar
Kasseskjermer er noe møkk, kanskje ok kvalitet, men lcd skjermer er mye finere å se på og tar mindre plass.

Hadde han hatt en 17 tommer CRT skjerm på 60 hz så får man jo vondt i hodet og jeg hadde vært enig, men;

Og det er forsåvidt sant at teknologien på LCD ikke går med stormskritt framover, men det er sant at prisen går nedover. Gå inn på prisguiden og sjekk på noen 21'' (jeg gjorde det), ikke veldig stort data-insamling, men av de 2 jeg trykket på har de gått ned 20% i pris. de siste månedene. Og for 3 1/2 år siden kjøpte jeg en 19'' til 4000+ kroner, nå koster en tilsvarende skjerm litt over en 1000-lapp. 75% nedgang på 3 1/2 år... hadde bare biler eller boliger falt så fort i pris ;)

Men siden han har fått skjermen nå er det bare å bruke dissonans tenkemåte, nemlig å oppvurdere sitt valg og nedprioritere de valgene han ikke tok.

Trådstarteren blir sansynligvis fornøyd med skjermen som du sier :)

8720304[/snapback]

La meg komme med mine eksempler. Jeg kjøpte minnebrikker på 2x1gb for 2200kr i januar, nå koster de under 800! Jeg kjøpte E6600 i januar for 2500kr, nå koster den vel 1800. Det er fire måneder! Dataskjermer vil for alltid ligge mellom 17"- litt under 30". Det er ikke mye som forandrer seg. En skjerm i størrelsen rundt 25" vil holde seg lang tid fremover!

Lenke til kommentar
Du er tross alt 17, syns faren din er ganske så streng hvis du må spørre om lov til å kjøpe ting når du har tjent pengene ærlig og rederlig.

Men så er det jo også greit å ha penger til bil en dag :]

8719553[/snapback]

eg ler litt.. eg får bilen til onken. du hørte rett eg FÅR den..

8719715[/snapback]

Trenger ikke være overlegen :) Vi visste jo ikke det. Du får vel betalt lappen også da vel :thumbdown:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...