Gå til innhold

Bruken av ordet "Emo".


Kiruk

Anbefalte innlegg

Sitter å lurer på hva folk legger ordet "emo", hva mener dere det betyr?

 

Selv om jeg prøver å unngå å bruke ordet, så betyr emo for meg: En person som har det bra, kanskje bedre enn de fleste også men som må finne på noe å klage over for å få enda mer oppmerksomhet. Altså å bli lei seg uten noen spesiell grunn.

 

Grunnen til at jeg lurer er at jeg til tider synes ordet brukes feil. Har hørt historier av venner der jenta ikke har kommet på jobb i et par dager etter at kjæresten hun har vært sammen med i flere år plutselig slår opp. Jeg synes det blir feil å kalle henne for emo, ettersom hun faktisk har en grunn til å være deppa. Og noen er med følsome enn andre, og sånn vil det alltid være.

 

En annen ting er at de som faktisk sliter, og har en grunn til det blir redde for å snakke med venner, foreldre osv. om det pga av at de er redd for å bli stempla som emo.

 

Såh, hva mener du er emo? Og synes du det blir brukt feil til tider?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man kaller noen "Emo", beskriver ikke det i hovedsak klesstil og musikksmak?

 

Ellers kan det vel være en forkortelse for "emotional", og bety at man er følelsesladet eller noe lignende :hmm:

 

EDIT:

Lately, labeling someone as "emo" is something of a put-down, a stand-in for "overly emotional" or "melodramatic." The implication is that they are excessively moody and angsty, prone to crying jags and plagued by a love of bad poetry. Hot Topic even issued a patch that read, "cheer up, emo kid!" But for those who call themselves emo, the term means something more pure. At its core, emo is all about being upfront with your emotions. Or, as one "expert" defined it, "emo is like being Goth, but much less dark, much more Harry Potter." -- marni
Kilde: http://www.gurl.com/findout/label/pages/0,,673303,00.html Endret av Scorpy
Lenke til kommentar

Før var emo en musikk/klesstil. Men nå er det en som er overdrevent "emotional" får jeg inntrykket av. Som sagt, jeg lurer på hva folk legger i ordet? Virker som om det har en forskjellig mening fra person til person, noen mener det er en som klær seg på en spesiell måte, noen mener det er en musikk smak, selvskadere, en som har psykiske problemer +++

Lenke til kommentar

Emo er som sagt en klesstil og musikkstil. Jeg går mye i emo-klær og har den såkalte emo-stilen selv, men det har INGENTING med selvskading å gjøre, slik som alle tror.

 

Det ryktet kom pga av at emostilen er en "mørk" og "depresiv" stil, og sammenlignes med folk som er selvskadere.

Men det er altså to forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Spesiell klesstil (mørke ting, men litt metalldingser på), den karakteristiske hårstilen og depressiv musikk.

 

JEG ER SÅ "DEPRESSIV", de fleste emoer er vel ikke noe mer depressiv enn oss andre, selv om de prøver og prøver å overbevise oss andre.

 

Det er ikke å komme bort fra at jeg forbinder "selvskading" med emoer, altså ikke ordentlig selvskading (derfor ",").

 

Det stemmer ikke nødvendigvis med den offisielle betydningene av emo, men sånn går det når mange begynner å bruke begrepet emo i tide og utide.

Lenke til kommentar

jaja, here it goes again...folk som tror at emo har noe med selvskading å gjøre sier jo litt om hvor trangsynt personen er.

Emo har blitt brakt fram i dag som selvskadere...fordi noen idioter hadde lite å finne på....emo er fortsatt musikk stil, tekstene dems har mye med sårede og lei seg tekster, men det er jo ikke dermed sagt at de kutter seg selv er det vel?

(ta for et eksempel Hawthorn Heights)

 

Men dog jeg syns det er gøy å se folk som lever i sin egen liten verden hvor alt er som de ser det uten at de vet en dritt om det, liten respekt for medmennesker spør du meg, vi er da alle de samme, men med forskjellige meninger, jeg lurer på hvorfor det skal være så forpult vanskelig å holde en mening for seg selv hvis meningen din kan virke støtende for andre parter?

 

Men mennesker er og blir onde dessverre, jeg blir bare oppgitt når folk bruker emo når de knapt vet hva det er, det er klart emo blir i dag brukt til mye humoristisk og det er helt greit til en hvis grad, man spøker med alt, men ordet emo blir brukt litt for mye og alt for galt, tenk deg om før du bruker det, om en person har det vondt og er tar litt avstand fra andre så er det ikke sikkert han er emo for det, han kan ha det vondt av en grunn, eller at han ja søker oppmerksomhet på en litt annen måte.

 

men dette er min mening, om andre mener noe helt annet så må jeg bare respektere det^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det som er morsomt er at kompisen min mener blues er emo, og når han så en film av cannibal corpse live hvor de headbanget itakt med musikken så var det også emo

 

emo vil jeg kalle en slaks "underkultur" med en egen stil, som orginalt kom fra emo-punk.

 

Orka ikke lese alt ettersom jeg har 3 rapporter som må skrives men får håpe dette er relevant :p

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men mennesker er og blir onde dessverre, jeg blir bare oppgitt når folk bruker emo når de knapt vet hva det er, det er klart emo blir i dag brukt til mye humoristisk og det er helt greit til en hvis grad, man spøker med alt, men ordet emo blir brukt litt for mye og alt for galt, tenk deg om før du bruker det, om en person har det vondt og er tar litt avstand fra andre så er det ikke sikkert han er emo for det, han kan ha det vondt av en grunn, eller at han ja søker oppmerksomhet på en litt annen måte.

 

men dette er min mening, om andre mener noe helt annet så må jeg bare respektere det^^

8728886[/snapback]

 

Takk, kunne ikke være mer enig. Det er grunnen til at jeg prøver å la være å bruke uttrykket.

 

Så, emo er en klestil/musikk stil, men har i det siste fått en helt annen betydning.

 

Litt off topic: Jeg spør ikke hva emo er, men hva dere mener det er. Så lite vits å gi linker til forskjellige sider :)

Lenke til kommentar

For meg er emo/goth bare mote og musikk. Noen velger å kle seg i treningsklær fordi det er behagelig, noen velger å kle seg formelt fordi det er proffesjonelt, noen velger å kle seg "vanlig" fordi de synes det er greit, og noen kler seg emo/goth fordi de synes det er kult. Dette er helt greit for meg, men jeg synes det er motbydelig når noen kler seg emo og tror at alt er så jævlig og mørkt og plutselig begynner å lese Edgar Allen Poe og Nietzsche ( jeg liker å lese poe bl.a. pga hvordan han skriver og sånn er ikke no særlig "emo") og kutter seg selv og tenker på andre som idioter. Tenkt hvor liten sjanse det er for å bli født så gjør det beste som du kan ut av livet.

 

Forresten synes jeg det er usansynlig at hvis man er deprimert, alle behandler deg dritt og du gjennomgår fæle ting så skal man begynne å kle seg svart, passe på at håret er foran øya og du går med nagler og sminke overalt og gud vet hva. Det er ikke det jeg hadde brydd meg om hvis jeg hadde det fælt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...