Gjest Slettet+981234789 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) skjønner ikke helt hva det har med svaret mitt men... er ikke og komme bort ifra at noen uhørbare frekvenser blir borte ved 16bit 44,1khz bed 96khz og 24bit får man en bredere dynamikk som man også føler. av frekvenser osv. det er en grund til at musikk cder i dag blir tattopp i 24bit, noen også 96khz og deretter ned samplet til 16/44,1 det blir forskjell og lage et album fra starten av i 16/44,1 eller 24/44,1 eller høyere. også legge det på en cd.. du får f.eks en høyere tollerangse for forvrengning slev om ikke øret kan oppfatte mer enn 20hz og 20khz (noe som ingen egentlig kan) så er det bra og ha høyere og lavere frekvenser man ikke bokstavlig kan høre med øret. Endret 21. juli 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 skjønner ikke helt hva det har med svaret mitt men... er ikke og komme bort ifra at noen uhørbare frekvenser blir borte ved 16bit 44,1khz bed 96khz og 24bit får man en bredere dynamikk som man også føler. av frekvenser osv. det er en grund til at musikk cder i dag blir tattopp i 24bit, noen også 96khz og deretter ned samplet til 16/44,1 det blir forskjell og lage et album fra starten av i 16/44,1 eller 24/44,1 eller høyere. også legge det på en cd.. 9113107[/snapback] Ja, det er en grunn til det, for det første skal lyden prosseseres, for det andre fører oversampling til enda størrre S/N på CD. Det er ikke til å komme bort ifra at uhørbare frekvenser blir borte nei, men spørsmålet er, hva skal man med disse uhørbare frekvensene? Kan vi ikke høre forskjell er det uviktig. Dynamikkområdet på CD er nærmere 100 db med noise-shaping og oversampling, det er nok til et område fra støygulvet i et normalt hjem og opp til smertegrensen. Det kan vel forsåvidt diskutres om det er nok, siden det ikke kan reprodusere hele spekteret av hva vi kan oppfatte. Men jeg har ikke behov for å kunne gå helt opp i områder som gir hørselsskade. FOrøvrig har jeg aldri sett noen opptak som er i nærheten av å bruke hele dynamikkområde til en CD. (moderne pop har jo gjerne et dynamikkområde som er helt latterlig, men selv klassisk bruker ikke så mye) AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 21. juli 2007 Del Skrevet 21. juli 2007 (endret) ja sant det, jeg personlig har ikke bruk for det, ikke noen stereo anlegg i 100.000kr klassen heller mange musikk produkjsoner idag blir kuttet mye i bund og topp... Endret 21. juli 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå