Gå til innhold

Spiller høyttalere til 60000,- x ganger bedre enn noen til 1500,-?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ja jeg er klar over det... men hvis folk som bruker 100.000kr på utsyr viste hvordan musikk blir tattopp og lagd også lagt på cd, så hadde de tenkt seg om engang til...

8729655[/snapback]

Skal innrømme at jeg vet lite og kanskje ingenting om denne prosessen, noe jeg egentlig bryr meg veldig lite om.

Resultatet er det som teller for meg og det blir mye bedre jo dyrere anlegget er vil jeg påstå, ihvertfall på den musikken jeg hører på!

Er ikke sikkert folk hadde kjøpt pølser heller hvis de visste hvordan de blir produsert men har det egentlig noe å si så lenge de smaker bra og ikke gjør deg syk? :hmm:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

joda men kanskje du tror det blir bedre, mange folk syne at musikk høres bedre ut jo høyere volum, men det er ikke fakta.

hadde skjønnt argumente ditt litt bedre hvis du hadde hørt på sacd i 24bit...

men vanlig cd blir det ikke x antall bedre, bare anderledes karekter på forskjellige høytakere

Lenke til kommentar
joda men kanskje du tror det blir bedre, mange folk syne at musikk høres bedre ut jo høyere volum, men det er ikke fakta.

men vanlig cd blir det ikke x antall bedre, bare anderledes karekter på forskjellige høytakere

8730085[/snapback]

At SACD er bedre er jo ingen hemmelighet men når til og med forskjellen i kvalitet på CD er verdt prisen så sier jo det litt.

At du ikke forstår argumentet mitt vil det si at du ikke hører forskjell på CD-musikk med vanlig HiFi og High-End?

Lenke til kommentar
Jaja, bra DU får si DIN mening da :D

Bekreftelser fra flere er iblant viktig og om du synes at andre skal la være å si sin mening pga du synes det er sagt nok fra andre blir jo ditt problem.

Voks opp..

Jeg har ikke sagt at du ikke kan legge til ting i diskusjonen,bare sa at alle var enige om at kvalitet vs pris ikke var proposjonell. Å kalle meg umoden fordi jeg ikke liker repetering kvalifiserer til tittelen selv mener nå jeg.

Lenke til kommentar
jo men poenget mitt er at den forskjellen er så minimal at det ikke er verdt pengene...

8730217[/snapback]

Hvis du mener det så tror jeg ærlig talt du ikke klarer å høre den forskjellen det gir men at det er noe du selv tror, beklager :hmm:

Det er verdt det som bare det..... :thumbup:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
jo men poenget mitt er at den forskjellen er så minimal at det ikke er verdt pengene...

8730217[/snapback]

Kanskje ikke for deg, fordi du ikke skjønner poenget eller merker forskjellen.

Mange som syns det er kjempe teit å bruke masse penger på en bil med masse HK når man ikke kan kjøre så fort i Norge, men det kjører da masse dyre biler her til lands

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

8730217[/snapback]

Kanskje ikke for deg, fordi du ikke skjønner poenget eller merker forskjellen.

Mange som syns det er kjempe teit å bruke masse penger på en bil med masse HK når man ikke kan kjøre så fort i Norge, men det kjører da masse dyre biler her til lands

8731333[/snapback]

ja det er akkuratt det samme :roll:

den beste lyden jeg noen gang har hørt er i Rainbow Studios i Oslo, med Dynaudio høyttalere og et så og si perfekt rom...

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Dette her begynner å bli mer og mer latterlig, og litt for mange trangsynte mennesker som ikke klarer å skjønne at jo dyrer det blir, jo bedre blir det, til en viss grad. Selvfølgelig stopper det en gang.

Jeg kjøpte meg nettop nye høyttalere. Til sammen en verdi på over 140.000, og jeg angrer ikke et sekund på det.

Jeg inviterer dere "trangsynte" til å komme å høre på hvor stor forkskjell det faktisk er på 5000,- og 100 000 grensen.

Lenke til kommentar

Halve poenget med en høyttaler er at den IKKE skal forvrenge musikken. Et piano skal låte som et piano, ikke et piano med murstein på strengene.

Høytalerprodusenter satser en god del på å lage elementer som overholder en standard som forvrenger minst mulig.

Men igjen er det mye annet som spiller inn, som design. Greit nok at høytalerene er et møbel, men man betaler en god del for design i tillegg til lyden.

Sett på B&W 603 mot B&W CM7. Så og si like høytalere, men CM7'ene har heltre-kabinett, noe som gjør de dyrere.

Men igjen, B&W sin 6-serie kan ikke måle seg med 7-serien f.eks.

Jo dyrere høytalerene blir, jo mer betaler du for lyd.

Men igjen, oppsettet ditt har veldig mye å si også. Rommet også, for den saks skyld.

Legg merke til at jeg ikke har lest tråden, men det fristet å legge inn et "oppklarende" innlegg. :)

Lenke til kommentar
OT: hvor får man Proson settet til den prisen? Det er jo et kjempekupp om det er nypris..

ON Topic: Min mening er at høyttalere til 60K selvsagt ikke automatisk er 40X bedre enn høyttalere til 1.5K

Men nå er jeg av den bestemte meningen at ingen høyttalere kan forsvare en pris over 20K da.

8725116[/snapback]

OT: Jeg kjøpte dem hos netthandelen for en stund tilbake (frakt kom i tillegg).

Husker da disse ble testet i L&B. Da var nyprisen ca. 6000 og konkurrentene i denne prisklassen ble "fullstendig knust"..

Lenke til kommentar

fine med høytalere av rimelige sort er masseproduskjon, skikkelig grandiosa effekt. du har jo favoritt pizza og mange andre lidl sorter, grandiosa danker ut dem meste og de fleste nordmenn sverger til grandiosa. men det finnes også hakket over, som faktisk har mozarella, jarsberg, dvs det begynner å komme oster inn. big1, dr oetker. osv. så går det over til hjemmelaget. til slutt ender du opp med steinovn klasse A forsterker og overprizet pizza inkl dvd og 1.5 pluss frakt til bare trehundeognittini :) da er du inne på BW høytalere spør du meg. En kan jo si samme kua leverer ost og samme fjellet leverer kobber til ledningene. Bw blir en slags dolly dimples. ikke at jeg tror jeg har noen gang hørt dem, vel hørt etter. dynavoice blir en grandiosa.

Lenke til kommentar

Må si det kommer morsomme sammenligninger her, høyttalere sammenlignes med toaletter og pizzaer :p Men ja,man kan nå si det går mye på smak i likhet med pizza. Jeg vil nå si B&W(som de heter) er full pakke mens peppes kan sammenlignes med diverse hig-end som Martin Logan eller System Audio.

Usj,blir sulten av snakk som dette.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Må si det kommer morsomme sammenligninger her, høyttalere sammenlignes med toaletter og pizzaer :p Men ja,man kan nå si det går mye på smak i likhet med pizza. Jeg vil nå si B&W(som de heter) er full pakke mens peppes kan sammenlignes med diverse hig-end som Martin Logan eller System Audio.

Usj,blir sulten av snakk som dette.

8813411[/snapback]

Jeg har B&W høyttalere - i hvilken ende av skalaen snakker du om nå? De til over 100 000? Er da HIGH END høyttalere som blir produsert av B&W også....:-P

(Mine er riktig nok ikke i DEN enden av skalaen, men de låter bra for MEG...:-))

Endret av Cubus
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

tjaa...

kommer veldig ann på. Er en regel som heter at man får det man betaler for.

Må når det kommer til sånne ting som høyttalere , så har personlige preferanser mye å si..

Jeg har hørt høyttalere til flere ti-tusener som jeg syns låter svada, men som andre syns er kjempefine

Lenke til kommentar
Spørsmålet var om LYDEN er 40 ganger bedre (1500x40 = 60000).

8537132[/snapback]

Hvordan skal man kunne måle lyden? Hvilke kriterier skal stilles?

Ting som kan måles objektivt kan være forvregning, fasevridning, frekvensgang og spektrumslinæritet for å nevne noen jeg kan tenke på :hmm:

Men er ikke lyden noe subjektivt? Noen liker lyden i B&W, andre liker lyden i Pator, osv.

Klangen i høyttalere, og hvor god/dårlig denne er, er jo høyst subjektivt og kan ikke rangeres logisk på noen måter ut ifra dårligst til best.

8720022[/snapback]

Er ikke høyttalerens rolle å reprodusere lyden så nøyaktig som mulig? Om man vil ha en annen klang så er det enormt mye billigere og mer fleksibelt å filtrere signalet i det digitale domenet.

AtW

Lenke til kommentar

8730085[/snapback]

Nå er det jo høyst diskutabelt om det i det hele tatt er noen hørbar forskjell mellom SACD og vanlig CD, en vanlig CD er teknisk god, og har en S/N-rate som er god nok, og ditte frekvensrepsons.

Når det gjelder høyttalere så er det liten tvil i at de er relativt sett viktig, jeg vil rangere det slik, fra minst til mest viktig.

Kabler

CD-Spiller

Forsterker

langt hopp

Høyttaler/Lytterom

Men på den andre siden, så er det åpenbart som endel poengterer, at man får mindre igjen for pengene jo høyere opp i pris man går. Og videre så mangler det ikke på produsenter som har noe bisarre mål når det gjelder hvordan høyttalerene skal lages. En god del av bransjen har jo en slags bisarr motforestilling mot objektive kriterier, og det kan gjøre at selv dyrt utstyr er dårlig designet.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...