Firesky Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Heisann, jeg har her en stasjonær maskin og en laptop, jeg liker best å bruke laptopen, og det er ganske plagsomt til tider å ha TPen koplet i. Jeg har fått fingrene i et usb Wlan kort, og ønsker å sette opp den stasjonære som accesspoint slik at den får internett fra det kablet nettet, og deler det videre på det trådløse. Derfor lurer jeg litt på hvordan man kan sette den opp som en accesspoint, noen som har noe erfaring med det? Det er igrunnen samme om jeg bruker adhoc eller AP. En annen ting jeg lurer på, jeg brukte Gentoo for et års tid siden, der var hver av nettverkskortene separert fra hverandre, er det mulig å få det slik i ubuntu også? litt plagsomt at alle nettverkenhetene i maskinen er så 'sammenkoplet'. Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Det er få kort/drivere som kan settes opp i aksesspunkt-modus. Siden du sier at du har et usb-kort tror jeg sjansen er enda mindre. Sånn rett fra bakhodet vet jeg at hostap og madwifi støtter å kunne settes opp i aksesspunkt-modus, men ingen av delene støtter usb-adaptere. Madwifi er utmerket til slikt bruk og godt støtta, men det er altså ingen hjelp for deg. Ad-hoc kan du forsåvidt prøve og se hvordan det går. Her synes jeg det enkleste er å bruke iwconfig. Du kan så sette ssid og andre parametre, ta en titt i manualsida (man iwconfig). Sånn grovt sett kan jeg se for meg noe slikt (strengt tatt trenger ikke wlan-kortet i gw-en noen ip, men greit for feilsøking): iwconfig <device> essid blah mode ad-hoc ifconfig <device> up ifconfig <device> 10.0.0.1 netmask 255.255.255.0 Skal du bare ha en bro mellom kortene, slik at all trafikk sendes fra A -> B, f.eks. hvis du har dhcp-server på kablet nettverk så kan du bridge nettverkene med: echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward På en maskin du skal teste fra kan du godt kjøre iwconfig/ifconfig kommandoene, bare gi den en annen IP i samme subnet. Test med å pinge, da vet du at i hvert fall snorlaust funker. Prøv så med dhcp + traceroute, da vet om trafikken passerer fra wlan -> lan. Kom gjerne med info om chipset i ditt usb-kort, evt. nøyaktig modellnr og revisjon. Vet du ikke det kan kanskje lsusb hoste opp noe. Hva mener du med at nettverkskortene var separert fra hverandre, mener du visningen i ett eller annet grafisk grensesnitt? Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 30. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2007 Beklager at jeg ikke har svart før nå, Det har hvert mye problemer med den stasjonære maskinen, så jeg har ikke fått testet det så mye dessverre. Har hatt en del problemer med at den henger seg støtt og stadig, og etter siste kernelupdate som kom i update manageren her om dagen så vil ikke X virke lengre. Så jeg har funne ut at jeg trekker meg tilbake til XP på den stasjonære (i know, it sucks) siden det faktisk er mer stabilt (til tider). Grunnen er at det er noe hardware som begynner å ta kvelden, tror det er rambrikkene. Men tusen takk uansett, selv om jeg ikke fikk så mye nytte av det (enda) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå