icaros40 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Fikk et problem med maskinen hin dagen som førte til at jeg måtte reinstallere operativsystemet ved hjelp av Dell's recovery-disc. Etter å ha fullført installasjonen virket alt som fryd og gammen, helt til jeg prøvde å koble meg til World of warcraft. Der timet den ut hver bidige gang. Har ingen problemer med å smurfe eller med msn, så jeg prøvde å pinge serveren. Fikk "Request timed out", så jeg prøvde en annen side bare for kontroll. Uansett hva jeg prøvde å pinge (utenom 127.0.0.1) fikk timeout. Forsøkte tracert, men den stoppet opp etter modemet, en Speedtouch 546T. Ringte Telenor, men fikk høre fra dem at linjen er helt fin. Har forsøkt med flere forskjellige programmer, og winamp streamer musikk helt uproblematisk, mens skype tar nærmere tre minutter å logge seg på. Koblet til en laptop for å sjekke om det var pc'en eller modemet som kunne være feilen, og den fikk umiddelbart samme problemet, og utifra det ville jeg anta det er enten modemet eller mellom meg og Telenor problemet ligger. Noen som har opplevd noe lignende eller har noen råd om hva jeg kan gjøre for å utbedre dette? Maskinen er en Dell Dimension 9200 og kobles direkte i en Speedtouch 546T. Har i tillegg en IP-telefoni sak, men har forsøkt med den koblet både til og fra, uten betydning, så den er "friskmeldt". Linjen er Telenors 5000/650 eller hva det nå var. Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Du har vel, bare for sikkerhets skyld, prøvd å restarte modemet? Lenke til kommentar
icaros40 Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Du har vel, bare for sikkerhets skyld, prøvd å restarte modemet? 8715937[/snapback] Både restartet modemet (gjentatte ganger) og satt tilbake til factory settings Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Du har ikke noen brannmur som tuller til? Slå av brannmuren, og windows brannmuren og se om det blir bedre av det. Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Du har ikke noen brannmur som tuller til? Slå av brannmuren, og windows brannmuren og se om det blir bedre av det. 8715975[/snapback] Det kan være noe, og sjekk brannmuren på modemet med det samme. Lenke til kommentar
icaros40 Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Du har ikke noen brannmur som tuller til? Slå av brannmuren, og windows brannmuren og se om det blir bedre av det. 8715975[/snapback] D'oh, glemte å nevne det. Har PC-cillin internet security, og har forsøkt med den både på og avlsuttet. Modemet har firewallen avslått. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Hvis du ikke får pinget modemet så er det nok det feilen ligger i, enten i den eller i kablingen til den. Ikke linja til telenor. Lyser det at du er tilkoblet det? Får du riktig ip til stsndard gateway? Lenke til kommentar
icaros40 Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Hvis du ikke får pinget modemet så er det nok det feilen ligger i, enten i den eller i kablingen til den. Ikke linja til telenor. Lyser det at du er tilkoblet det? Får du riktig ip til stsndard gateway? 8716074[/snapback] Alle lysene lyser grønnt på de riktige stedene, atlså kobling, aktivitet, og slikt. Har prøvd både automatisk tildeling av IP og gateway, men også manuell, uten noen forskjell. Har prøvd å koble til modemet med to forskjellige tp-kabler. Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Hvis du ikke får pinget modemet så er det nok det feilen ligger i, enten i den eller i kablingen til den. Ikke linja til telenor. Lyser det at du er tilkoblet det? Får du riktig ip til stsndard gateway? 8716074[/snapback] Alle lysene lyser grønnt på de riktige stedene, atlså kobling, aktivitet, og slikt. Har prøvd både automatisk tildeling av IP og gateway, men også manuell, uten noen forskjell. Har prøvd å koble til modemet med to forskjellige tp-kabler. 8716225[/snapback] Skal man bruke krysset kabel mellom modem og PC, da? Lenke til kommentar
icaros40 Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Hvis du ikke får pinget modemet så er det nok det feilen ligger i, enten i den eller i kablingen til den. Ikke linja til telenor. Lyser det at du er tilkoblet det? Får du riktig ip til stsndard gateway? 8716074[/snapback] Alle lysene lyser grønnt på de riktige stedene, atlså kobling, aktivitet, og slikt. Har prøvd både automatisk tildeling av IP og gateway, men også manuell, uten noen forskjell. Har prøvd å koble til modemet med to forskjellige tp-kabler. 8716225[/snapback] Skal man bruke krysset kabel mellom modem og PC, da? 8716398[/snapback] Med kabel mente jeg "Standard koble-pc-til-modemet-kabel™" ^_^ Lenke til kommentar
Nerf Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Hvis du ikke får pinget modemet så er det nok det feilen ligger i, enten i den eller i kablingen til den. Ikke linja til telenor. Lyser det at du er tilkoblet det? Får du riktig ip til stsndard gateway? 8716074[/snapback] Alle lysene lyser grønnt på de riktige stedene, atlså kobling, aktivitet, og slikt. Har prøvd både automatisk tildeling av IP og gateway, men også manuell, uten noen forskjell. Har prøvd å koble til modemet med to forskjellige tp-kabler. 8716225[/snapback] Skal man bruke krysset kabel mellom modem og PC, da? 8716398[/snapback] Med kabel mente jeg "Standard koble-pc-til-modemet-kabel™" ^_^ 8716503[/snapback] Hehe, ok. Var bare det at du hadde skrevet tp-kabel, hvor TP jo stpr for Twisted Pair- altså krysset. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 TP står riktignok for twisted pair, men kabelen er ikke krysset av den grunn. TP betyr at lederne inni kabelen er parvis kryssa/tvunnet for å motvirke interferens etc.. De fleste nettverkskabler til hjemmebruk er også egentlig UTP, som er Un-shielded TP. Det betyr at det ligger åtte "løse" ledere i kabelen som er parvis tvunnet sammen. Videre har man STP, S/STP etc. med ekstra isolasjon. Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Spør du meg er det ikke noe dumt at wow føkker seg Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Hvis det lyser grønt så kan jeg ikke skjønne at du ikke får pinget modemet. Får du riktige IPer da? Så du får kommet inn på web-grensesnittet (teit ord^^)? Lenke til kommentar
icaros40 Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Hvis det lyser grønt så kan jeg ikke skjønne at du ikke får pinget modemet. Får du riktige IPer da? Så du får kommet inn på web-grensesnittet (teit ord^^)? 8717469[/snapback] Tok maskinen over til en kamerat og forsøkte der. Der fikk jeg koblet til både Wow og utorrent, noe som ikke gikk hjemme. Da jeg prøvde å pinge google og ymse andre fikk jeg ingen kontakt her heller, men da jeg slo av firewallen gikk det igjenom. Det ser altså ut til at firewallen av en eller annen grunn blokker ping og tracert, men ikke annet (som jeg har funnet enda). Tok maskinen hjem igjen og koblet den opp, og forsøkte å pinge ut både med og uten firewall, men samme gamle leksa - timeout herfra til helvete. Jeg får kontakt med modemet, både med ping, tracert og web-grensesnittet (^_^). Installerte VisualRoute for å prøve om den kom lenger, og den fant et nytt "punkt" etter modemet før den flat-linet. Det ser altså ut til at jeg kommer gjennom modemet og frem til min lokale sentral (eller noe sånt). Går det an å bruke et annet modem enn det som kommer fra Telenor, eller gjør de noen spesielle instilling på dem før de sender dem ut? Regner ikke med de endrer på noe, siden det virket (tilsynelatende) etter at jeg tilbakestilte til fabrikk-instillingene. Har en SpeedTouch 510 jeg kan få låne og forsøke med i så fall. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Det kan gå å bruke et annet modem. Jeg vet ikke hvordan Telenor gjør det, men det er vanlig å binde koblingen til sentralen med MAC-adressen til modemet. Jeg antar også at det er en feil i sentralen en plass etter hva du beskriver av problemer. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Telenor har ikke sperret deg pga virus eller annet snusk?, da funker det stort sett bare og surfe. Lenke til kommentar
icaros40 Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Telenor har ikke sperret deg pga virus eller annet snusk?, da funker det stort sett bare og surfe. 8721920[/snapback] Ville tro folkene på supporten ville sagt ifra når jeg ringte dem, men gudane vite. Får prøve med et annet modem i dag og se hvordan det går... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Du skriver i første post at du fikk problemer med maskinen og måtte reinstallere. Når portåpning deretter blir problematisk bør du gå på nett og sjekke webmail på online.no. Se om du har fått mail fra abuseavdelingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå