TheCooler Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) virker det som om man tror at dette ble gjort med vilje... 8809772[/snapback] Uten lappen. Høy hastighet. Uten sikkerhetsbelte (ifølge et innlegg lenger opp) Det er så overlagt som det kan få blitt. Dette er ikke noen 'tilfeldighet' eller 'uflaks' De tre faktorene jeg lister opp har har en vesentlig innvirkning på hva som skjedde. Kall det gjerne uflaks. Jeg kaller det drap. Og det bør dømmes deretter. Endret 7. juni 2007 av TheCooler Lenke til kommentar
Steina Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Kisen var jo over 20? Kan jo godt være at han har hatt sertifikatet FØR, bare at han har mistet det pga høy fart eller noe.. Jeg bruker heller ikke akkurat å spørre de jeg setter meg inn i bilen til, om de har sertifikatet.. Bilen er helt grei den.. Mange biler som har mange hestekrefter, men som ikke er laget for det.. Lenke til kommentar
ostehøvel Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 alkohol + fører uten lappen + kraftig gatebil = bad things happen.men litt merkelig de som satt på, ikke merket at han ikke hadde lappen, tenkte siden den bilen med så mye HK i panseret, ville fått ukontrollert kjøring på veien på mer eller mindre viss grad. 8809831[/snapback] det er enda ikke sikkert om han hadde drukket eller ikke.. det er lite sannsynlig, men de som satt på visste at han ikke hadde lappen. Det var forresten kjæresten til sjåføren som døde, så tvilen på om dette var ett uhell eller ikke burde legges tilside! Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 det er enda ikke sikkert om han hadde drukket eller ikke.. det er lite sannsynlig, men de som satt på visste at han ikke hadde lappen. Det var forresten kjæresten til sjåføren som døde, så tvilen på om dette var ett uhell eller ikke burde legges tilside! 8810982[/snapback] ops, setter heller (alkohol) i parentes, men det er vell samme om det er uhell eller ikke, skaden har skjedd og ho har dødd, noe som ikke ville skjedd, hvis han ikke hart kjørt den bilen eller andre biler for saks skyld. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Skal vi droppe alt av spekulasjoner om alkohol, førerkortløshet o.l.? Han som forårsaket ulykken mistet også kjæresten sin, noe som er en høy pris å betale for kortvarig moro, i tillegg til at han også må møte foreldrene hennes og se de inn i øynene... Det er nok rimelig hardt! For all del, jeg unnskylder ingen, men vær så grei, dropp utsagn som "han var full/påvirket" og "kjørte uten lappen" osv. Og du fredrik; jo, det er verre å kjøre uten lappen enn å råkjøre med lappen. Har du lappen har du i det minste hatt obligatorisk teori og praksis. En som ikke har lappen men som likevel råkjører er enda verre. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 host hark ... han er moderator 8807678[/snapback] Hva har så det med saken å gjøre? Er selv moderator på et større norsk forum, og kritikk er det ikke noe galt med. Dog, han uttalte seg noe ufint. Ikke alltid så lurt ovenfor en moderator. Kan ikke si at mine erfaringer med førerkortløse bilister støtter den påstanden, i 9 av 10 tilfeller så smeller det på et eller annet vis, være seg stasjonære objekter eller trafikanter. 8809950[/snapback] Det betyr fortsatt ikke at en person uten førerkort ikke kan kjøre bil. Det betyr at du har sett et flertall som ikke kan det. Og du fredrik; jo, det er verre å kjøre uten lappen enn å råkjøre med lappen. Har du lappen har du i det minste hatt obligatorisk teori og praksis.En som ikke har lappen men som likevel råkjører er enda verre. 8811160[/snapback] Som andre har påpekt, han kan være en kapabel sjåfør like fult. La oss for eksempel si at han ved en anledning virkelig ga på med et motorkjøretøy, for eksempel en motorsykkel, og oppnådde en hastighet på rundt 150 km/t på en tom motorvei. Noe som tar mindre enn 5 sekunder å oppnå på en stor sykkel dersom en allerede ligger i 90-100 km/t. Par det med at det var en fotoboks der, og han mister lappen. Det han har gjort er ikke spesielt trafikkfarlig, det kan vi argumentere om så lenge vi vil, men det er det ikke. Han kan være en kompetent sjåfør, men har mistet lappen. Og da vil jeg si det er betraktelig værre om en uerfaren sjåfør med førerkort kjører veldig raskt, enn at en erfaren sjåfør uten førerkort kjører på generelt grunnlag. Dersom du er 16 år, nettopp har lært deg å bruke en manuell girkasse, da skal du ikke begi deg ut i trafikken. Og det er rett og slett ulovelig uten førerkort. Men det sier ikke nødvendigvis noe om kjørekompetansen til personen. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Simon Aldra: Klart en person uten førerkort kan være en meget habil sjåfør, kan tenke meg at unger som har vokst opp i gokart og senere gjerne Formel3000 osv eller kanskje rally vet mer hva som foregår enn en person som har hatt lappen i 10 år. Men det unnskylder ingen i å kjøre uten gyldig sertifikat av den grunn. Blir du tatt uten sertifikat burde du fått en evig lang utsettelse for å være dum, rett og slett. Problemene oppstår jo når jyplinger som har vært ute og øvelseskjørt BMWen til pappa som for øyeblikket er jo på ferie, gjør noe dumt... De vet ikke hvordan de skal håndtere en bil skikkelig enda, de vet iallefall ikke hva de skal gjøre hvis det skjer noe, og du kan banne på at offeret blir fryktelig skadelidende. Eksemplene dine hva trafikkfarlighet angår er jeg med på, og jeg synes vi burde gå over til dynamiske fartsgrenser som anpasser fart etter forhold og trafikk, men det er en diskusjon som hører hjemme et helt annet sted. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Det er jo det jeg sier, oysfaerg. Jeg unnskylder ingen, og mener at man bør straffes for å kjøre uten sertifikat. Men det at denne personen ikke hadde sertifikatet behøver ikke være en utløsende faktor for denne ulykken. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Det er jo det jeg sier, oysfaerg. Jeg unnskylder ingen, og mener at man bør straffes for å kjøre uten sertifikat. Men det at denne personen ikke hadde sertifikatet behøver ikke være en utløsende faktor for denne ulykken. 8811789[/snapback] Det kan jeg være enig med det i, men å bruke det som grunnlag til spekulasjon samt alkoholpåvirkning er jeg motstander av, spesielt ikke før det er bevist. Han kommer alltid til å måtte leve med å være skyldig i å ha drept sin kjæreste, det er mer enn tøft nok for mange. Lenke til kommentar
boundishh Skrevet 8. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2007 Kisen var jo over 20?Kan jo godt være at han har hatt sertifikatet FØR, bare at han har mistet det pga høy fart eller noe.. Jeg bruker heller ikke akkurat å spørre de jeg setter meg inn i bilen til, om de har sertifikatet.. Bilen er helt grei den.. Mange biler som har mange hestekrefter, men som ikke er laget for det.. 8810461[/snapback] skyline er laget for hestekrefter Lenke til kommentar
Steina Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Mange biler som har mange hestekrefter, men som ikke er laget for det.. 8810461[/snapback] skyline er laget for hestekrefter8812070[/snapback] JA NETTOPP.. Det er derfor det ikke er noe galt med den bilen.. Det er ikke en farlig bil, i forhold til Volvoer med 400 hester og trommelbremser. Spoiler rundt quote fjernet av moderato Endret 8. juni 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
rublings Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) skyline er laget for hestekrefter8812070[/snapback] JA NETTOPP.. Det er derfor det ikke er noe galt med den bilen.. Det er ikke en farlig bil, i forhold til Volvoer med 400 hester og trommelbremser. 8812172[/snapback] Noe som jeg har prøvd å forklare før Skyline er nok en av de letteste bilene å kjøre fort i.. Den er tross alt laget for det.. Spoiler rundt quote fjernet av moderato Endret 8. juni 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
killerboy85 Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 litt ut, men hva med dekk-sarif, ehm? han kjøpte inn en svenske superbil som er bygget til over 500 hk og som er godkjent med det, men hva klarte han neste dag? kjørte ut av banen, det svenske superbil-firmaet ville at han skulle kjøre sammen med en "mentor" som skulle lære han opp å kjøre den superbilen den dagen han kjøpe den, men seff han trur han er kjempegod å kjøre bilen, så han sa nei. finn sikkert på vg.no om "grøftekjøringen" på banen. jeg mener fortsatt han burde blitt lært opp til å kjøre den bilen + å ha godkjent serfikat, selv Nissan Skyline er godkjent i norge med skilt. Lenke til kommentar
Steina Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 (endret) Jaja.. Dette er en død diskusjon uansett.. Farten han hadde er ikke kjent, eller nevnt på noen måte, men siden han mistet kontrollen, så kan vi regne med at han hadde litt fart.. Ikke all verden sikkert, siden det ikke er nevnt i noen aviser, eller av pasasjerene. Synes vistnok det er litt rart om ikke kjæresten hans viste at han ikke hadde serfikatet. Har selv kjørt bak en Nissan Skyline. Vel.. Jeg yppet såklart på meg den bittelitt kanskje, så den forsvant ganske kjapt når vi kom ut på E6. Skyline er vel gjerne en dritsikker bil, men det skjer alltid noe med sjåføren når man setter seg inn i en slik bil. Men å kjøre alt for raskt med en FULL bil, ... ehh, ja.. skal ikke si noe.. Æsj.. Jeg som prøvde å avslutte diskusjonen.. Jaja, jeg har riktig, alle andre har feil, EOD. ^^ Kondolerer så meget til alle som ble berørt av ulykken, og håper at det går bra med både sjåføren og familien til jenta.. Endret 8. juni 2007 av Steina Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 8. juni 2007 Del Skrevet 8. juni 2007 Denne saken er ferdig diskutert, blir bare offtopic resten nå. Tråd stenges Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg