k-ryeng Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Jeg tviler sterkt på at fotovideo noen gang kommer til å få inn dette objektivet igjen, da produksjonen ble avsluttet i 2006. Bruktprisene på ebay ligger høyere enn det nyprisen lå på. Med andre ord er du et år for sent ute med siklingen? ;o) Du kan jo håpe på at de kommer med en AF-S-utgave, som ikke koster så veldig mye mer... Endret 1. juni 2007 av k-ryeng Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg tviler sterkt på at fotovideo noen gang kommer til å få inn dette objektivet igjen, da produksjonen ble avsluttet i 2006. Bruktprisene på ebay ligger høyere enn det nyprisen lå på. Med andre ord er du et år for sent ute med siklingen? ;o) Du kan jo håpe på at de kommer med en AF-S-utgave, som ikke koster så veldig mye mer... 8756028[/snapback] Lurer på om Nikon kommer med noe lyssterk vidvinkeloptikk jeg. Tittet igjennom listen og ser til min forundring at dem ikke har det pr. idag?? Kan dette virkelig stemme? Ståle Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Lurer på om Nikon kommer med noe lyssterk vidvinkeloptikk jeg. Tittet igjennom listen og ser til min forundring at dem ikke har det pr. idag??Kan dette virkelig stemme? Ståle 8756090[/snapback] Du kan ta en titt her: http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det er kanskje like greit, så slipper jeg å tenke seriøst på det;) Tviler på om jeg hadde risikert å kjøpe dette objektivet på ebay, synes det var skummelt nok å kjøpe 85/1.4 der. Ellers på siklelista har jeg Fujifilm S5, 80-400mm VR, 105 VR, 10.5 fisheye, 17-50 2.8, kan fortsette slik i en evighet;) Men det blir nok til at jeg selger litt før jeg kjøper noe nytt, en fordel med kvalitetsoptikk er at prisen holder seg godt! Ting jeg derimot skal kjøpe i sommer er polaroidinnsats for Mamiya'n. Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Er nok medlem i klubben jeg også er jeg redd. Øverst på min sikleliste står for tiden Nikons 70-200VR 2,8... Men hvor tungt objektiv kan man egentlig regne med at kamerahuset tåler? Tenker da på når man henger kamera på skulder osv. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Lurer på om Nikon kommer med noe lyssterk vidvinkeloptikk jeg. Tittet igjennom listen og ser til min forundring at dem ikke har det pr. idag??Kan dette virkelig stemme? Det avhenger jo av hva du kaller vidvinkeloptikk og hva du kaller lyssterkt... De har vel ingenting i produksjon som tilsvarer mindre enn 50mm på 35mm filmkamera, som har bedre lysstyrke enn f/2.8 (nå som 28mm f/1.4 ikke lenger er i produksjon, det var ikke jeg klar over). Optikk med største blenderåpning f/2.8 har de derimot noe av, men generelt koster det også mye penger. Det mest konsumentvennlige lyssterke "vidvinkel"-objektivet de har, er vel antakelig 35mm f/2, som blir ganske normal på Nikon DSLR. Jeg tror ikke vi får se så mye f/1.4L og f/1.2L-killere fra Nikon, her er det nok Canon som har best utvalg. Men det er jo lov å håpe på at Nikon likevel satser litt på skikkelig fastoptikk med AF-S i blenderområdet f/1.4-f/1.8. De vil tape mye penger dersom de ikke tilbyr en AF-S 50mm og en i området 24-35 etter hvert, da dette er objektiver de kan tjene ganske mye på med svært liten innsats. Generasjonen som vokste opp med Nikkor 50mm f/1.8 fastgrodd på sitt manuelle speilreflekskamera, har nå god råd og er på vei over på DSLR, i hvert fall en del av dem. For disse, skulle en "Nikkor AF-S 35mm f/1.2 DX" være ideelt, for å kunne ta bilder med samme utsnitt og dybdeskarphet som på det gamle kameraet. Problemet er vel at det blir for dyrt å tilby sånn lysstyrke, da vil de heller jage dem opp på ISO (fordi det er tekniske mye lettere å få til) så de kan ta bilder i samme omgivelser, selv om det blir på bekostning av liten dybdeskarphet... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Men hvor tungt objektiv kan man egentlig regne med at kamerahuset tåler? Tenker da på når man henger kamera på skulder osv. 8756360[/snapback] Det finnes det ingen fasit på, bare sunn fornuft. På en 20D (vel omtrent som D80 i byggkvalitet) har jeg ingen betenkeligheter med dette i alle fall. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Er nok medlem i klubben jeg også er jeg redd. Øverst på min sikleliste står for tiden Nikons 70-200VR 2,8... Men hvor tungt objektiv kan man egentlig regne med at kamerahuset tåler? Tenker da på når man henger kamera på skulder osv. Kommer jo an på kamerahuset... D2Xs kan du regne med at tåler ganske mye, mens D40 tåler nok ikke på langt nær så mye. Spørs jo også hvordan det henger, henger det med objektivet rett ned, tåler det nok mer enn om det har objektivet rett ut... Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Lurer på om Nikon kommer med noe lyssterk vidvinkeloptikk jeg. Tittet igjennom listen og ser til min forundring at dem ikke har det pr. idag??Kan dette virkelig stemme? Ståle 8756090[/snapback] Du kan ta en titt her: http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html 8756137[/snapback] Så her jeg: http://www.europe-nikon.com Og utifra det som står der så har ikke Nikon det. Siden du refererer til viser vell endel utgåtte modeller ettersom jeg har forstått. Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det finnes det ingen fasit på, bare sunn fornuft. På en 20D (vel omtrent som D80 i byggkvalitet) har jeg ingen betenkeligheter med dette i alle fall. 8756448[/snapback] i mitt tilfelle så vil det bli på en D70, og det burde jo være ganske nærme D80 i byggkvalitet vil jeg tro? I normal "skytestilling/beredskapstilling" så vil jo en hånd være under objektivet og da vil det jo gå bra. Er mere de gangene man "skal bare..." Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Noe nytt for ønskelista: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Fake Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Noe nytt for ønskelista: Fake Ja, og synd er det :-| Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Du kan ta en titt her:http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html 8756137[/snapback] Så her jeg: http://www.europe-nikon.comOg utifra det som står der så har ikke Nikon det. Siden du refererer til viser vell endel utgåtte modeller ettersom jeg har forstått. 8756518[/snapback] Jepp, de er utgått, men du kan finne dem brukt og leve bra med det... Det finnes noen 'klassikere' der hvis man godtar at de har manuell fokus (og det er som regel greit på vidvinkel). Du kan også ta kontakt med Rørslett og spørre hva han anbefaler og hvor han tror du får tak i det. Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Noe nytt for ønskelista: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor Fake 8757611[/snapback] Ja dette hadde uten tvil vært noe for dere :-) Du kan ta en titt her:http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html 8756137[/snapback] Så her jeg: http://www.europe-nikon.comOg utifra det som står der så har ikke Nikon det. Siden du refererer til viser vell endel utgåtte modeller ettersom jeg har forstått. 8756518[/snapback] Jepp, de er utgått, men du kan finne dem brukt og leve bra med det... Det finnes noen 'klassikere' der hvis man godtar at de har manuell fokus (og det er som regel greit på vidvinkel). Du kan også ta kontakt med Rørslett og spørre hva han anbefaler og hvor han tror du får tak i det. 8757879[/snapback] Ennå godt det finnes noe brukt, men hvorfor sluttet de å produsere disse om de er gode? Er de brukte lyssterke objektivene kun manuel-fokus typer? Ståle Lenke til kommentar
Anew Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Ennå godt det finnes noe brukt, men hvorfor sluttet de å produsere disse om de er gode? Er de brukte lyssterke objektivene kun manuel-fokus typer? 8760669[/snapback] 28/1.4 var ganske unik - de asfæriske linsene var håndslipte og individuelt tilpasset hvert enkelt objektiv. Skarphet og kontrast er uovertruffen, men til en høy pris. Jeg antar at det er mye av grunnen til at det utgikk - de var forøvrig AF-objektiver. Jeg håper (og tror!) at det i tillegg er et signal om at ny fastoptikk er på vei fra Nikon. Det er ikke akseptabelt i lengden at vi Nikonister må ut og handle Sigma for å få en lyssterk normal til DX-formatet (35/2 er ikke lyssterk i min bok... ). Endret 1. juni 2007 av Anew Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hmm, jeg vet egentlig ikke helt.. Har en god del utstyr, men noe av det er gammelt. Fikk det av pappa da jeg kjøpte 350D selv. Nå har jeg 350D, 18-55mm kit, 35-70mm f/3.5-4.5, 70-210mm f/4, Lexar 1GB og 2GB 133x CF, 300EZ blits, og noen UV-filtre.. Sikler for tiden på et 70-200mm f/4L.. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Huff jeg var på Sola Fly show i helga med mitt stusselige Sigma 70-300mm APO DG objektiv. Så en drøss med folk med diverse nikkor type store og fete med VR. (Ikke at VR hjelper på å fotografere ett JAS Gripen i 1100km/h som suser forbi da). Ble litt "lense envy" der ja Lenke til kommentar
RamsFoto Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Confession: My name is RamsFoto and I am a gadget addict. Signaturen (EDIT: profilen) min taler vel for seg selv. Alt dette er samlet inn siden mai 2005, men det er fortsatt noen skjemmende hull i utstyrsparken: - Canon 70-200L av noen sort. Kan klare meg med f/4,0 uten IS. 75-300-objektivet holder ikke mål og hemmer meg særlig på idrettsarrangementer. Jeg bruker det ikke engang med mindre det er perfekte lysforhold, og 85mm er for kort for fotballbaner etc. Jeg må innrømme at det ligger et snev av jåleri her, men jeg liker synet av Canons hvite objektiver. - Macro-objektiv med 1:1 gjengivelse og tilstrekkelig brennvidde for å montere mellomringen. Canon 180mm f/3,5L er øverst på lista, men må nok klare meg med en enklere sak. 100mm eller 105mm, kanskje. Nå bruker jeg 50mm sammen med mellomring noe som gir ca 1:0,65 gjengivelse, men jeg må nesten inn i motivet. - Speedlite blits. 550EX eler 580EX. Soligoren gir ikke nok lys, og er ikke TTL i alle fall ikke med mine kamera. - Ryggsekk! Skuldervesken er full...! Jeg ble forøvrig 7.200,- fattigere på 2 dager i helgen ved innkjøp av 28mm og 35mm fast-objektiver, samt et brukt (vel-brukt) Manfrotto tripod med kulehode. Fastobjektiver med "normal"-utsnitt har vært et prosjekt i flere måneder, jeg vil forsøke å få til den klassiske 60-70talls sort/hvitt-sephia feelingen i snapshotene mine. Amatører som meg vil alltid forsøke å kompensere manglende kompetanse med mer utstyr. Jeg prøver å kjøpe utstyr som mangler eller hvor fraværet hemmer meg, men noen ganger hender det at jeg finner opp en hemning... Så kjøper jeg utstyret som redder meg ut av det. - Rams EDIT: rettet 1800mm til 180mm og fjernet en unødig "E" EDIT2: Tiraden av utstyrskomponenter er flyttet til profilen. Endret 6. juli 2007 av RamsPhoto Lenke til kommentar
andm Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Canon 1800mm f/3,5L8777956[/snapback] Ti-hi. Ikke gjør situasjonen verre for dem som måtte være altfor utstyrskåte fra før av. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Canon 1800mm f/3,5L8777956[/snapback] Ti-hi. Ikke gjør situasjonen verre for dem som måtte være altfor utstyrskåte fra før av. 8779784[/snapback] dææææven! skulle gjerne hatt en sånn en! hengerfeste følger med! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå