Parafan Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Må bare si LOL først. Men uansett, en kompis av meg ble stoppa av purken igår, rundt 3-4 tia, etter vi hadde vært på en fest. Vi begynte å drikke rimelig tidlig , sånn 7 tia og hadde druke 8-10 små øll, og en drink med litt rom. uansett målte han 0,5 i promille. og måtte bli med til stasjon og ta blodprøve etc... Med hans egen skuter, huska førerkort, og 0,5 i promille, ikke noe på rulleblade fra før, kan han vente seg noe streng straff?? hehe, jeg syns det er bare så innmari latterlig med denne alco loven. Grensa lå jo faktisk på 0,5 promille i norge før 2001. Mens resten av europa ligger rundt 0,5-0,8. Bare helt latterlig:> Hva tror dere utfallet blir av dette? Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Din mening ang. loven er irellevant. Straff og straff.. blir neppe vann og brød på han de nærmeste årene, men om han er under 18 vil han få utsettelse på billappen. En bot får han garantert, og kansje indragelse av Scooter lappen.. (Usikker på den der.) Utaler meg overhode ikke juridisk. Snakker av erfaring. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) hehe, jeg syns det er bare så innmari latterlig med denne alco loven. Grensa lå jo faktisk på 0,5 promille i norge før 2001. Mens resten av europa ligger rundt 0,5-0,8. Bare helt latterlig:> 8715735[/snapback] He,he, ja, det kan du si. :!: Jeg ler meg ihjel jeg, og personlig synes jeg at det er latterlig at folk tøyer loven og beklager seg når de blir tatt. Jeg tørr vedde på at kompisen din ler hele veien ned til postkontoret (syklende eller spaserende fordi de har tatt mopedbeviset hans fra ham) for å betale bota si når den kommer og når han får beskjed om utsettelse på bilsertefikatet i tillegg, he, he, he .... :!: Selv etter den gamle lovgivningen i 2001 lå jo kompisen din over promillegrensa. Så derfor ser jeg ikke sammenhengen mellom Norge og resten av europa. Alkoholprosenten hans ligger jo an til straff i de fleste land i europa. Hvis han vil straffes etter promillelovgivningen i et annet land, så får han jo reise ned dit og fyllekjøre, så kan han dømmes etter deres promillelover, som slettes ikke alltid er så humane som her i Norge. Endret 27. mai 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Din mening ang. loven er irellevant. Straff og straff.. blir neppe vann og brød på han de nærmeste årene, men om han er under 18 vil han få utsettelse på billappen. En bot får han garantert, og kansje indragelse av Scooter lappen.. (Usikker på den der.) Utaler meg overhode ikke juridisk. Snakker av erfaring. 8715860[/snapback] Neppe vann og brød de neste årene? Og hva skal det bety? Da er min mening ja til EU så blir vel denne loven sannsynligvis forbedret. Inndragelse er vel litt sterkt? Bot kan jeg gå med på, men det skal da ikke være mer enn et par tusen kroner max? Har hørt om folk som kjørte bil i fylla, uten lappen, og heller ikke gammel nok til lapp, med pasasjerer, og promille på 0,8. Fikk bare et halvt års utsettelse, og 3000 kr i bot? Vet alt kommer an, men det er jo så my forskjellig... Endret 27. mai 2007 av Parafan Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 hehe, jeg syns det er bare så innmari latterlig med denne alco loven. Grensa lå jo faktisk på 0,5 promille i norge før 2001. Mens resten av europa ligger rundt 0,5-0,8. Bare helt latterlig:> 8715735[/snapback] He,he, ja, det kan du si. :!: Jeg ler meg ihjel jeg, og personlig synes jeg at det er latterlig at folk tøyer loven og beklager seg når de blir tatt. Jeg tørr vedde på at kompisen din ler hele veien ned til postkontoret (syklende eller spaserende fordi de har tatt mopedbeviset hans fra ham) for å betale bota si når den kommer og når han får beskjed om utsettelse på bilsertefikatet i tillegg, he, he, he .... :!: Selv etter den gamle lovgivningen i 2001 lå jo kompisen din over promillegrensa. Så derfor ser jeg ikke sammenhengen mellom Norge og resten av europa. Alkoholprosenten hans ligger jo an til straff i de fleste land i europa. Hvis han vil straffes etter promillelovgivningen i et annet land, så får han jo reise ned dit og fyllekjøre, så kan han dømmes etter deres promillelover, som slettes ikke alltid er så humane som her i Norge. 8715981[/snapback] Jaja men utfallet av straffa ville vært utrolig liten om dette var før 2001 da det var 0,5 og han var akkurat på grensa. Har hørt om folk som har gått fri fordi etter de kom til politstasjon så var promillen igjen for lav til at personen skulle straffes. Så bra og fort kan det gå. Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Vel, vel, nå er engang loven sånn. Kompisen din tok en spansk en rett og slett, og håpte at han ikke skulle bli tatt. For han innbillte seg vel ikke at han ikke hadde promille i det hele tatt da han satte seg på moppen, han kunne med letthet hatt enda høyere promille. Og det er jo faktisk den nye lovgivningen som gjelder, så selv om han hadde hatt lavpromille etter den gamle, så betyr det ingenting. Han blir dømt etter gjeldende lov, og dommen kommer sannsynligvis på rullebladet. Jeg quoter meg selv jeg: He,he, ja, det kan du si. Jeg ler meg ihjel jeg, og personlig synes jeg at det er latterlig at folk tøyer loven og beklager seg når de blir tatt. Jeg tørr vedde på at kompisen din ler hele veien ned til postkontoret (syklende eller spaserende fordi de har tatt mopedbeviset hans fra ham) for å betale bota si når den kommer og når han får beskjed om utsettelse på bilsertefikatet i tillegg, he, he, he .... Jeg har dessuten nulltoleranse for promillekjørere. Ingen sympati fra min side. Endret 27. mai 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Vel, vel, nå er engang loven sånn. Kompisen din tok en spansk en rett og slett, og håpte at han ikke skulle bli tatt. For han innbillte seg vel ikke at han ikke hadde promille i det hele tatt da han satte seg på moppen, han kunne med letthet hatt enda høyere promille. Og det er jo faktisk den nye lovgivningen som gjelder, så selv om han hadde hatt lavpromille etter den gamle, så betyr det ingenting. Han blir dømt etter gjeldende lov, og dommen kommer sannsynligvis på rullebladet. Jeg quoter meg selv jeg: He,he, ja, det kan du si. Jeg ler meg ihjel jeg, og personlig synes jeg at det er latterlig at folk tøyer loven og beklager seg når de blir tatt. Jeg tørr vedde på at kompisen din ler hele veien ned til postkontoret (syklende eller spaserende fordi de har tatt mopedbeviset hans fra ham) for å betale bota si når den kommer og når han får beskjed om utsettelse på bilsertefikatet i tillegg, he, he, he .... Jeg har dessuten nulltoleranse for promillekjørere. Ingen sympati fra min side. 8716216[/snapback] Heh, hadde han lavpromille etter den gamle lovgivningen så betyr vel det at straffa han dog ville fått vært veldig, veldig mild. Eller kanskje ikke noe straff i hele tatt? Om han hadde 0,5 eller 0,499 er jeg usikker på. Men jeg ser den, han dømmes etter lovgivningen idag, og ikke for 6 år siden. Jeg har med stor tro på at han venter seg en veldig mild dom. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Syns promillelovgivningen er for lav her til lands egentlig - burde vært nulltoleranse. (i praksis også) Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 hehe, jeg syns det er bare så innmari latterlig med denne alco loven. Grensa lå jo faktisk på 0,5 promille i norge før 2001. Mens resten av europa ligger rundt 0,5-0,8. Bare helt latterlig:> 8715735[/snapback] Virkningen av alkohol endrer seg ut fra alkoholkonsentrasjonen i blodet. Det er store individuelle forskjeller. Allerede opp mot 0,5 promille føler man seg oftest lett påvirket. And here what there remains Jacqueline's broken car. She was mown by drunk student 17 years old whereas she came back home.This student had drunk. It was in December 1999. ... kjempefestlig! ler meg fillete! Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) .. men de fleste trafikkulykker forårsakes vel av andre årsaker enn alkohol ? Er det ikke slik at det er voksene edru førere som faktisk forårsaker de aller fleste dødsulykkene ? I hvilket tilfelle er skadepotensielt for andre størst: A. En ungutt på scooter i 60 km/time pluss 0,5 i promelle. B: En edru person i en stor personbil på motorveien med en hastighet på 120 km/t. Jeg vil tro at ungutter på scooter forårsaker noe færre dødsulykker, for andre, enn enn det som forrsakes av voksene edru personer i personbil. Skadepotensielet for en person på scooter er forholdsvis beskjedent, hva anngår skade på andre. Skadepotensialet vil vel for en stor del avhenge av vekten på kjøretøyet og av kvaderatet av hastigheten. Framsatt kritikk bør være saklig og i samsvar med dette. Endret 27. mai 2007 av arne22 Lenke til kommentar
Gaidaros Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) .. men de fleste trafikkulykker forårsakes vel av andre årsaker enn alkohol ? Er det ikke slik at de edru førerne faktisk er de som forårsaker de aller fleste trafikkulykkene ? 8716755[/snapback] Om det nå skulle være tilfelle at de fleste ulykker forårsakes av edru sjåfører, så er det vel ingen grunn til å overse fyllikkene. En ulykke er ille nok og meningsløs i seg selv. Enda mer meningsløst er de ulykkene som foråesakes av folk som både hensetter seg i en tilstand som er uegnet for bilkjøring og bryter loven mht. å kjører i den tilstanden. Disse ulykkene kunne nemlig vært unngått dersom fyllikkene hadde latt være å fyllekjøre. Vi straffer fyllekjørerne (så hardt som mulig for min del), så får vi ta det andre problemet (de edru sjåførene) etterhvert. edit: Jeg ser at du har redigert og tillføyd ditt innlegg mens jeg svarte på ovenstående. Derfor er kanskje mitt svar noe amputert i forhold til ditt totalinnlegg. Endret 27. mai 2007 av Gaidaros Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 .. men de fleste trafikkulykker forårsakes vel av andre årsaker enn alkohol ? Er det ikke slik at det er voksene edru førere som faktisk forårsaker de aller fleste dødsulykkene ? 8716755[/snapback] Det blir vel en noe enkel fremstilling av problemet. Skal man se det på denne måten, så må man se på %-vis andel av fyllekjørere som forårsaker ulykker mot %-vis andel av de som er edru. Da vil tallene garantert bli snudd kraftig på hodet. Jeg har INGEN respekt for de som fyllekjører. Alt for ofte går det ut over en uskyldig tredjepart. Det handler og om generell respekt for loven. Når det gjelder andre land med høyere grenser, så er det flere og flere som setter ned grensene mot norske nivåer. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Syns promillelovgivningen er for lav her til lands egentlig - burde vært nulltoleranse. (i praksis også) 8716485[/snapback] Det er vel så godt som det i praksis i dag. Det skal jo ingenting til for å vippe deg av 0,2 pinnen. Er det ikke sånn at man hele tiden har litt promille, så en absolutt nulltoleranse ville kriminalisert alle som kjørte bil? Uansett, jeg er helt enig med Gaidaros og GEman. Folk som fyllekjører er det verste jeg ser. Den mangelen på respekt de utviser er til å spy av. Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) .. men de fleste trafikkulykker forårsakes vel av andre årsaker enn alkohol ? Er det ikke slik at det er voksene edru førere som faktisk forårsaker de aller fleste dødsulykkene ? I hvilket tilfelle er skadepotensielt for andre størst: A. En ungutt på scooter i 60 km/time pluss 0,5 i promelle. B: En edru person i en stor personbil på motorveien med en hastighet på 120 km/t. Jeg vil tro at ungutter på scooter forårsaker noe færre dødsulykker, for andre, enn enn det som forrsakes av voksene edru personer i personbil. Skadepotensielet for en person på scooter er forholdsvis beskjedent, hva anngår skade på andre. Skadepotensialet vil vel for en stor del avhenge av vekten på kjøretøyet og av kvaderatet av hastigheten. Framsatt kritikk bør være saklig og i samsvar med dette. 8716755[/snapback] Tusen takk. Endelig et innlegg som passa inn her. Dere andre har jo klart å vri om denne diskusjonen til noe helt annet. Poenge mitt var at han faktisk kjørte en SCOOTER, ikke en PERSON BIL/LASTEBIL. Så selvfølgelig må straffe følgende være langt mindre for han enn for en person som fyllekjørte med noe større kjøretøy. Bare verd en liten tanke... Størrelsen og vekta på en lett gutt som fyllekjører med scooter kan være sammenlignende like farlig med en overvektig full person på sykkel. Ja, så dumt og usaklig er det. Men som sagt, fysisk sett på det, så er ikke skadepotensialet så ulikt. Nei jeg mener ikke noen burde lage en lov mot fulle overvektige personer på sykkel. Men det burde kanskje tenkes veldig godt om hvor farlig en skuter på veien er. Det er i seg selv en latterlig tanke... Endret 27. mai 2007 av Parafan Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Bare verd en liten tanke... Størrelsen og vekta på en lett gutt som fyllekjører med scooter kan være sammenlignende like farlig med en overvektig full person på sykkel. Ja, så dumt og usaklig er det. Men som sagt, fysisk sett på det, så er ikke skadepotensialet så ulikt. Nei jeg mener ikke noen burde lage en lov mot fulle overvektige personer på sykkel. Men det burde kanskje tenkes veldig godt om hvor farlig en skuter på veien er. Det er i seg selv en latterlig tanke... 8718697[/snapback] Du ser ofte fulle, overvektige personer på sykkel som suser forbi i 60 km/t? Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Du ser ofte fulle, overvektige personer på sykkel som suser forbi i 60 km/t? Har du noen gang hørt om en scooter meie ned 1-2-3 folk på veien og således få de drept? Endret 27. mai 2007 av Parafan Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 .. men de fleste trafikkulykker forårsakes vel av andre årsaker enn alkohol ? Er det ikke slik at det er voksene edru førere som faktisk forårsaker de aller fleste dødsulykkene ? I hvilket tilfelle er skadepotensielt for andre størst: A. En ungutt på scooter i 60 km/time pluss 0,5 i promelle. B: En edru person i en stor personbil på motorveien med en hastighet på 120 km/t. Jeg vil tro at ungutter på scooter forårsaker noe færre dødsulykker, for andre, enn enn det som forrsakes av voksene edru personer i personbil. Skadepotensielet for en person på scooter er forholdsvis beskjedent, hva anngår skade på andre. Skadepotensialet vil vel for en stor del avhenge av vekten på kjøretøyet og av kvaderatet av hastigheten. Framsatt kritikk bør være saklig og i samsvar med dette. 8716755[/snapback] Tusen takk. Endelig et innlegg som passa inn her. Dere andre har jo klart å vri om denne diskusjonen til noe helt annet. Poenge mitt var at han faktisk kjørte en SCOOTER, ikke en PERSON BIL/LASTEBIL. Så selvfølgelig må straffe følgende være langt mindre for han enn for en person som fyllekjørte med noe større kjøretøy. Bare verd en liten tanke... Størrelsen og vekta på en lett gutt som fyllekjører med scooter kan være sammenlignende like farlig med en overvektig full person på sykkel. Ja, så dumt og usaklig er det. Men som sagt, fysisk sett på det, så er ikke skadepotensialet så ulikt. Nei jeg mener ikke noen burde lage en lov mot fulle overvektige personer på sykkel. Men det burde kanskje tenkes veldig godt om hvor farlig en skuter på veien er. Det er i seg selv en latterlig tanke... 8718697[/snapback] Det er irrelevant om han kjørte scooter eller lastebil. Selvfølgelig skal han straffes like hardt, fyllekjøring er fyllekjøring uansett. Kan ikke se at noe har vridd denne diskusjonen over til noe annet enn det den egentlig er, jeg. Hvis du blir sur fordi enkelte forummedlemmer sier sin mening om at bør straffes like hardt så burde du kanskje latt være å starte denne tråden da? For å sette ting litt på spissen: Hvis jeg dreper ei gammel tante med ei slegge, synes du jeg burde få mindre straff enn hvis jeg hadde drept henne med ei øks? Forbrytelsen er fortsatt begått, samme som i din kompis sitt tilfelle. Hadde det vært opptil meg burde fyllekjørere fått svi mye mer enn enkelte gjør i dag. Lenke til kommentar
Wipeout Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Du ser ofte fulle, overvektige personer på sykkel som suser forbi i 60 km/t? Har du noen gang hørt om en scooter meie ned 1-2-3 folk på veien og således få de drept? 8719018[/snapback] Ja, faktisk. Søskenbarnet mitt ble kjørt ned og drept i 1987 av en idiot som fyllekjørte med scooter. Hun ble 14 år gammel. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Var det ikke så at promille mellom 0,2 og 0,5 blir straffet med forenklet forelegg mens promille over 0,5 kvalifiserer for inndragelse av lappen og straffeforfølgelse? Dåg har unddommen altfor liten respekt for lakohol og kjøring av motorisert kjøretøy. Endret 27. mai 2007 av perpyro Lenke til kommentar
Parafan Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Det er irrelevant om han kjørte scooter eller lastebil. Selvfølgelig skal han straffes like hardt, fyllekjøring er fyllekjøring uansett.Kan ikke se at noe har vridd denne diskusjonen over til noe annet enn det den egentlig er, jeg. Hvis du blir sur fordi enkelte forummedlemmer sier sin mening om at bør straffes like hardt så burde du kanskje latt være å starte denne tråden da? For å sette ting litt på spissen: Hvis jeg dreper ei gammel tante med ei slegge, synes du jeg burde få mindre straff enn hvis jeg hadde drept henne med ei øks? Forbrytelsen er fortsatt begått, samme som i din kompis sitt tilfelle. Hadde det vært opptil meg burde fyllekjørere fått svi mye mer enn enkelte gjør i dag. 8719115[/snapback] Jeg tror det er her du tar akkurat feil. Jeg er ingen advokat eller aktor, men jeg kan med stor tro si at alt spiller inn og blir tatt i betraktning til når de vurderer straff. Har du noen gang hørt om en "fast straff" for folk som bryter loven? Heh. Og som svar på din metaforiske sammenligning, så kan det faktisk hende de hadde gitt mildere, med andre detaljer tatt i betraktning såklart. Endret 28. mai 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå