Deem Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Jeg skal bestille Panasonic NV-GS320 i løpet av kommende uke, sammtidig så har jeg tenkt å kjøpe veske, 10pk Mini-DV kassetter og 2GB SD kort. Jeg tenkte også å kjøpe et extra batteri med god brukstid til en rimelig pris, eller en batteriboks. Noen som vet om et rimelig og bra batteri som er kompitabelt med NV-GS320? Kan noen forklare hvordan man lager en "batteriboks" som jeg kan ha i lomma som er tilkobla til kameraet via ledning? Viktig at spenningen ikke blir for stor/liten! Er takknemmelig for alle tips og råd! Endret 27. mai 2007 av snillest Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Panasonic lager blant de beste mini-DV tapene på markedet. De legger igjen mindre taperester og "skitt" på videohodet enn de fleste andre merker (inkludert Sony, skal vi tro erfaringer her på forumet) og drop-outs har jeg aldri merket på alle de opptakene jeg har gjort på Panasonic-taper. Men... hold deg til tape fra en produsent. Ikke miks taper fra f.eks Panasonic og Sony, eller JVC og TDK. De forskjellige produsentene bruker forskjellige typer smøremidler, og de kan reagere uheldig med hverandre slik at du må rense videohodet ofte. Og du kan miste verdifulle opptak på grunn av dette. Pluss at hver gang du renser videohodene, så slites de litt. Jeg har utelukkende brukt Panasonic taper på mitt kamera, og i løpet av de 3-4 årene jeg har hatt kameraet nå, så har jeg ikke renset kameraet én gang. Det fungerer like fint i dag. Det har imidlertid ingen betydning om du bruker Panasonic taper på Canon kamera, eller TDK taper på JVC kamera. Men ikke bruk tape fra flere forskjellige produsenter. Du kan også bruke forskjellige typer taper fra samme produsent. Det er når du bytter mellom selve produsentene, at problemer kan oppstå. Når det gjelder batterier, så kan du fint bruke uoriginale. Hähnel er blant de beste produsentene av uoriginale batterier. Efilm er heller ikke så verst. Man skal være forsiktige med å velge no-name batterier i tilfelle de ikke har sikringer, noe som kan føre til overoppheting og ødelagt kamera. Men batterier fra kjente merker er det absolutt ingen fare å bruke. Av batteriene som er listet opp i linken du har lagt til, er det vel bare det nederste som vil passe kameraet. Men for eksempel Hähnel har uoriginale batterier som passer ditt kamera. Disse batteriene passer til ditt kamera (originalt navn): CGR-DU06(640 mAh) CGA-DU12 (1150 mAh) CGA-DU21/(2040 mAh) Du kan bruke fotostativer til videokamera og omvendt. Men merk at stativ spesielt for video gjerne har et dempet hode for jevnere bevegelser. Og bare i tilfelle du ikke vet det: Selv om Panasonic tilbyr USB streaming til datamaskinen i fullkvalitet (eneste som gjør dette), så vil du få en mer stabil og sikker overføring av video med firewire. Så greit å sjekke at du har firewireinngang og kabel om du ikke allerede vet dette. Lenke til kommentar
coban Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Kan også anbefale vidvinkel objektiv til kameraet ditt! Ca. 1500,- for orginal. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Mange takk ! Funker dette batteriet? Hvis jeg kjøper et uoriginalt batteri, og batteriet ødeleggerkameraet på en eller annen måte, gjelder forsatt garantien på kameraet? Her er et billig batteri men vet ikke om det er noe å satse på? http://mytrendyphone.dk/shop/default.asp?s...ductid=P19-7082 Var god (nesten for god?) pris. Hvis et batteri passer til et kamera i NV-GS serien, passer det til alle? Hvis et batteri til panasonic videokameraer begynner på CGR-, passer det da sammen med GS320? Hvis det er tilfellet, passer CGA? Endret 27. mai 2007 av snillest Lenke til kommentar
Deem Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Panasonic lager blant de beste mini-DV tapene på markedet. De legger igjen mindre taperester og "skitt" på videohodet enn de fleste andre merker (inkludert Sony, skal vi tro erfaringer her på forumet) og drop-outs har jeg aldri merket på alle de opptakene jeg har gjort på Panasonic-taper. Men... hold deg til tape fra en produsent. Ikke miks taper fra f.eks Panasonic og Sony, eller JVC og TDK. De forskjellige produsentene bruker forskjellige typer smøremidler, og de kan reagere uheldig med hverandre slik at du må rense videohodet ofte. Og du kan miste verdifulle opptak på grunn av dette. Pluss at hver gang du renser videohodene, så slites de litt. Jeg har utelukkende brukt Panasonic taper på mitt kamera, og i løpet av de 3-4 årene jeg har hatt kameraet nå, så har jeg ikke renset kameraet én gang. Det fungerer like fint i dag. Det har imidlertid ingen betydning om du bruker Panasonic taper på Canon kamera, eller TDK taper på JVC kamera. Men ikke bruk tape fra flere forskjellige produsenter. Du kan også bruke forskjellige typer taper fra samme produsent. Det er når du bytter mellom selve produsentene, at problemer kan oppstå. Når det gjelder batterier, så kan du fint bruke uoriginale. Hähnel er blant de beste produsentene av uoriginale batterier. Efilm er heller ikke så verst. Man skal være forsiktige med å velge no-name batterier i tilfelle de ikke har sikringer, noe som kan føre til overoppheting og ødelagt kamera. Men batterier fra kjente merker er det absolutt ingen fare å bruke. Av batteriene som er listet opp i linken du har lagt til, er det vel bare det nederste som vil passe kameraet. Men for eksempel Hähnel har uoriginale batterier som passer ditt kamera. Disse batteriene passer til ditt kamera (originalt navn): CGR-DU06(640 mAh) CGA-DU12 (1150 mAh) CGA-DU21/(2040 mAh) Du kan bruke fotostativer til videokamera og omvendt. Men merk at stativ spesielt for video gjerne har et dempet hode for jevnere bevegelser. Og bare i tilfelle du ikke vet det: Selv om Panasonic tilbyr USB streaming til datamaskinen i fullkvalitet (eneste som gjør dette), så vil du få en mer stabil og sikker overføring av video med firewire. Så greit å sjekke at du har firewireinngang og kabel om du ikke allerede vet dette. 8716249[/snapback] Bruker bare bærebare pcer og ingen av dem har firewire inngang... Tilkoblingsmulighetene er ikke av de beste men jeg skal kjøpe ny en til sommer/høsten. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Mikrofon får jeg ta med tiden, ble litt dyrt, dessuten skal jeg ikke lage noen spillefilm enda ... Er takknemmelig for alle tips og råd! 8715695[/snapback] Obs! Obs! NV-GS 320 har ikke mic-inngang. Da må du velge GS 230 eller GS 500. Har lagd en sånn batteripakke til å ha i lomma. Men forsiktig. Du må vite hva du gjør, så du ikke kobler feil. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Mange takk ! Funker dette batteriet? Hvis jeg kjøper et uoriginalt batteri, og batteriet ødeleggerkameraet på en eller annen måte, gjelder forsatt garantien på kameraet? Her er et billig batteri men vet ikke om det er noe å satse på? http://mytrendyphone.dk/shop/default.asp?s...ductid=P19-7082 Var god (nesten for god?) pris. Hvis et batteri passer til et kamera i NV-GS serien, passer det til alle? Hvis et batteri til panasonic videokameraer begynner på CGR-, passer det da sammen med GS320? Hvis det er tilfellet, passer CGA? 8716376[/snapback] Tror ikke det batteriet passer. Du må nok ha et CGA-DU batteri (et av de jeg listet opp, eller kompatible fra andre leverandører). Hvis et batteri fører til at kameraet går i stykker, kan det gå ut over garantien. Men velger du et kjent batterimerke, så har jeg aldri hørt om at dette har skjedd. I såfall tror jeg de fleste seriøse batteriprodusentene vil erstatte kameraet for deg. NV-GS serien består av en lang rekke både nyere og eldre kamera. De litt eldre brukte den serien med batterier som batteriet du linker til tilhører. De er fysisk annerledes. Lenke til kommentar
Deem Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Mange takk ! Funker dette batteriet? Hvis jeg kjøper et uoriginalt batteri, og batteriet ødeleggerkameraet på en eller annen måte, gjelder forsatt garantien på kameraet? Her er et billig batteri men vet ikke om det er noe å satse på? http://mytrendyphone.dk/shop/default.asp?s...ductid=P19-7082 Var god (nesten for god?) pris. Hvis et batteri passer til et kamera i NV-GS serien, passer det til alle? Hvis et batteri til panasonic videokameraer begynner på CGR-, passer det da sammen med GS320? Hvis det er tilfellet, passer CGA? 8716376[/snapback] Tror ikke det batteriet passer. Du må nok ha et CGA-DU batteri (et av de jeg listet opp, eller kompatible fra andre leverandører). Hvis et batteri fører til at kameraet går i stykker, kan det gå ut over garantien. Men velger du et kjent batterimerke, så har jeg aldri hørt om at dette har skjedd. I såfall tror jeg de fleste seriøse batteriprodusentene vil erstatte kameraet for deg. NV-GS serien består av en lang rekke både nyere og eldre kamera. De litt eldre brukte den serien med batterier som batteriet du linker til tilhører. De er fysisk annerledes. 8716748[/snapback] Dette da: http://www.mytrendyphone.no/shop/default.a...&sstlcmpid=9454 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Dette da:http://www.mytrendyphone.no/shop/default.a...&sstlcmpid=9454 Det skal passe bra, og følgende under beskrivelsen av batteriet lover jo bra:Batteriet er EU godkendt og indeholder et sikkerhedskredsløb, som slår batteriet fra ved overbelastning (f.eks. kortslutning eller for kraftig opladning).I verste fall kan du bruke dette mot selger, om batteriet skulle ødelegge kameraet. Men det ser jeg på som en ytterst liten fare. Det eneste jeg kan tenke på som en ulempe nå, er at det gir noe dårligere levetid enn Panasonic sitt tilsvarende originale batteri, både pr. lading og totalt. Men til den prisen, gjør jo ikke det så mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå