Laffe Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Hei, jeg lurte på hva er det som er så bra med biobensin/hva er det biobensin kan gjre? Hva er biobensin laget av og kan det påvirke noe negativt/positivt? Takk Lenke til kommentar
JonasHR Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Det er bensin som er tatt ut ifra planter, etc. Det som er negativt er at motoren ryker forttere, og du mister en del Krefter fra motoren, Vi hadde Biodiesel på traktorene på skolen før men vi gikk over til vanlig diesel igjen fordi vi fikk så mye trøbbel med Dieselpumpe og andre rariteter! Husk at Google er en fin ting da Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 I tillegg må man bruke mye plass hvis man skal satse på biobensin. Det krever ekstremt mye plass å dyrke planter. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 I tillegg må man bruke mye plass hvis man skal satse på biobensin. Det krever ekstremt mye plass å dyrke planter. 8716088[/snapback] Bruke havområder til sånt etterhvert :-) Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Før man har funnet ut hvordan man gjør algesuppe om til bensin, vil det være et stort problem at man hugger ned skog og fortrenger dyrkning av mat for å dyrke planter til å lage biodrivstoff. Dette er ikke særlig fordelaktig, sistnevnte spesielt for fattige land. Det som er så bra med det, er at det er et såkalt nøytralt CO2-regnskap, fordi CO2-en som blir dannet når biodrivstoff forbrennes, er dyrket frem av planter som har tatt opp dette fra luften nylig. Oljebasert drivstoff slipper ut CO2 som har blitt lagret i tusenvis av år. Ang. redusert ytelse med biobensin, jeg mener å ha hørt det motsatte, men kan ikke huske hvor jeg har lest det, så ikke regn det som fakta. Endret 27. mai 2007 av Dradd Lenke til kommentar
Dudli Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Synes det er helt på tryne at regjeringen satser på biodrivstoff. Jeg tror det finnes bedre alternativ. Hybridbiler kunne kanskje være en løsning. Toyota Prius er vel en slik hybridbil. Hvor stort drivstoffforbruk har disse bilene? Er de i det hele tatt en suksess? Endret 28. mai 2007 av Aetas Lenke til kommentar
JonasHR Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Synes det er helt på tryne at regjeringen satser på biodrivstoff. Jeg tror det finnes bedre alternativ. Hybridbiler kunne kanskje være en løsning. Toyota Prius er vel en slik hybridbil. Hvor stort drivstoff forbruk har disse bilene? Er de i det hele tatt en suksess? 8716992[/snapback] vist du har sett på TopGear Episoden om Toyota Prius, så ser du den bruker ganske mye bensin, mere en mange andre biler tilogmed. Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg er mest for elbilen jeg. Tror det kommer ekstremt mye spennende i det segmentet med en gang Think får demonstrert effekten av litium-baserte batterier i bilbruk. 1 kWh per kg, tilnærmet 95% virkningsgrad hvis motoren monteres på hjul og regenerativ bremsing. Lader fullt på 1-1.5 h. Det bare må bli bra! Solceller på tak og panser, hydrogencelle eller en liten generator for de lange turene. Skjønner ikke helt meningen med å vase med biofuel på bakkekjøretøyer - men det kan sikkert være en bra løsning for luftfart og skipsindustrien Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Ang. redusert ytelse med biobensin, jeg mener å ha hørt det motsatte, men kan ikke huske hvor jeg har lest det, så ikke regn det som fakta. 8716735[/snapback] Har også lest det. Var på Miljøvernforbundet sine sider. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Biodiesel på båter tror jeg hadde vært mye mer hensiktsfullt ja. De bruker jo sinnsykt med diesel, uren diesel også. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 (endret) Mar1us: Jeg er enig i at elektrisk drift og hydrogenkjøretøyer er fremtiden, men for øyeblikket er både rent elektriske biler og kjøretøy med brenselceller idiotisk dyre. Brenselceller krever bruk av platina, og en Think av den nye typen (med noe særlig rekkevidde) koster omtrent like mye som en standard Golf, som forsåvidt godt kan modifiseres til å gå på biodrivstoff. Er også litt lettere når teknologien er såpass lik, og man slipper dette med at folk ikke venner seg til det nye og uvante, at man fyller høyeksplosiv gass (eller annen hydrogenholdig væske) på tanken eller lader bilen i stikkontakten. Mulig at biodrivstoffet blir en midlertidig holdeplass inntil hydrogendrift er effektivt og billig. Personlig synes jeg det er dumt å satse på noe slikt når det uansett er bedre teknologi tilgjengelig, som snart blir billig nok til å benyttes i privatbiler. Ang. elbilen, dette er finfint i Norge, som får nesten all strømmen fra vannkraft, men blir håpløst i andre land, hvor kraften kommer fra kullfyrte kraftverk. Da forsvinner mye av vitsen. Samvittigheten blir isåfall hvitere enn det bilen blir av partikkelutslipp. (Med unntak av at forurensningen flyttes ut av byene). Endret 28. mai 2007 av Dradd Lenke til kommentar
Mar1us Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 riktig, men fremtidens europeiske kraftforsyninger blir så langt jeg kan se ikke kull eller gass eller olje. Det blir sjøkabel fra Island (som per i dag kunne forsynt hele det vesteuropeiske elforbruket alene), offshore vindmøller, solkraft osv. Kullkraftverkene utgår med en gang vi finner ut hva vi tør satse på, og avgiftsbelegger CO2-utslippene så til de grader at de blir borte fra vår verdensdel. I og med at dagens alternative energikilder dermed blir billigere og synker vanvittig i pris i det de masseproduseres, så vil de spre seg til andre verdensdeler og. Per i dag, riktignok, er alternative brensler muligens en god løsning på å bli petroleumsuavhengige, men jeg sier at flyindustrien og shipping til sjøs - som MÅ ha energien med seg i en tank - vil bruke dagens løsninger i morgen, mens vi beveger oss unna noe som forbruker landarealer som ellers ville blitt brukt til å lage mat med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå