Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva gjør Biobensin? Negativt/postiivt grunner:)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bensin som er tatt ut ifra planter, etc.

Det som er negativt er at motoren ryker forttere, og du mister en del Krefter fra motoren, Vi hadde Biodiesel på traktorene på skolen før men vi gikk over til vanlig diesel igjen fordi vi fikk så mye trøbbel med Dieselpumpe og andre rariteter!

 

Husk at Google er en fin ting da

Lenke til kommentar

Før man har funnet ut hvordan man gjør algesuppe om til bensin, vil det være et stort problem at man hugger ned skog og fortrenger dyrkning av mat for å dyrke planter til å lage biodrivstoff. Dette er ikke særlig fordelaktig, sistnevnte spesielt for fattige land.

Det som er så bra med det, er at det er et såkalt nøytralt CO2-regnskap, fordi CO2-en som blir dannet når biodrivstoff forbrennes, er dyrket frem av planter som har tatt opp dette fra luften nylig. Oljebasert drivstoff slipper ut CO2 som har blitt lagret i tusenvis av år.

 

Ang. redusert ytelse med biobensin, jeg mener å ha hørt det motsatte, men kan ikke huske hvor jeg har lest det, så ikke regn det som fakta.

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

Synes det er helt på tryne at regjeringen satser på biodrivstoff. Jeg tror det finnes bedre alternativ.

 

Hybridbiler kunne kanskje være en løsning. Toyota Prius er vel en slik hybridbil. Hvor stort drivstoffforbruk har disse bilene? Er de i det hele tatt en suksess?

Endret av Aetas
Lenke til kommentar
Synes det er helt på tryne at regjeringen satser på biodrivstoff. Jeg tror det finnes bedre alternativ.

 

Hybridbiler kunne kanskje være en løsning. Toyota Prius er vel en slik hybridbil. Hvor stort drivstoff forbruk har disse bilene? Er de i det hele tatt en suksess?

8716992[/snapback]

 

vist du har sett på TopGear Episoden om Toyota Prius, så ser du den bruker ganske mye bensin, mere en mange andre biler tilogmed.

Lenke til kommentar

Jeg er mest for elbilen jeg. Tror det kommer ekstremt mye spennende i det segmentet med en gang Think får demonstrert effekten av litium-baserte batterier i bilbruk.

1 kWh per kg, tilnærmet 95% virkningsgrad hvis motoren monteres på hjul og regenerativ bremsing. Lader fullt på 1-1.5 h. Det bare må bli bra!

Solceller på tak og panser, hydrogencelle eller en liten generator for de lange turene.

Skjønner ikke helt meningen med å vase med biofuel på bakkekjøretøyer - men det kan sikkert være en bra løsning for luftfart og skipsindustrien

Lenke til kommentar

Mar1us: Jeg er enig i at elektrisk drift og hydrogenkjøretøyer er fremtiden, men for øyeblikket er både rent elektriske biler og kjøretøy med brenselceller idiotisk dyre. Brenselceller krever bruk av platina, og en Think av den nye typen (med noe særlig rekkevidde) koster omtrent like mye som en standard Golf, som forsåvidt godt kan modifiseres til å gå på biodrivstoff. Er også litt lettere når teknologien er såpass lik, og man slipper dette med at folk ikke venner seg til det nye og uvante, at man fyller høyeksplosiv gass (eller annen hydrogenholdig væske) på tanken eller lader bilen i stikkontakten. Mulig at biodrivstoffet blir en midlertidig holdeplass inntil hydrogendrift er effektivt og billig. Personlig synes jeg det er dumt å satse på noe slikt når det uansett er bedre teknologi tilgjengelig, som snart blir billig nok til å benyttes i privatbiler.

 

Ang. elbilen, dette er finfint i Norge, som får nesten all strømmen fra vannkraft, men blir håpløst i andre land, hvor kraften kommer fra kullfyrte kraftverk. Da forsvinner mye av vitsen. Samvittigheten blir isåfall hvitere enn det bilen blir av partikkelutslipp. (Med unntak av at forurensningen flyttes ut av byene).

Endret av Dradd
Lenke til kommentar

riktig, men fremtidens europeiske kraftforsyninger blir så langt jeg kan se ikke kull eller gass eller olje. Det blir sjøkabel fra Island (som per i dag kunne forsynt hele det vesteuropeiske elforbruket alene), offshore vindmøller, solkraft osv. Kullkraftverkene utgår med en gang vi finner ut hva vi tør satse på, og avgiftsbelegger CO2-utslippene så til de grader at de blir borte fra vår verdensdel. I og med at dagens alternative energikilder dermed blir billigere og synker vanvittig i pris i det de masseproduseres, så vil de spre seg til andre verdensdeler og.

 

Per i dag, riktignok, er alternative brensler muligens en god løsning på å bli petroleumsuavhengige, men jeg sier at flyindustrien og shipping til sjøs - som MÅ ha energien med seg i en tank - vil bruke dagens løsninger i morgen, mens vi beveger oss unna noe som forbruker landarealer som ellers ville blitt brukt til å lage mat med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...