Gå til innhold

The Elderscrolls IIII: Oblivion vs Gothic 3


Gjest Slettet-EIV2CS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Moddene får Oblivion til og virke som ett helt nytt spill.

 

Syntes nå ikke jeg. Fortsatt et ubrukelig skillsystem. Dessuten er alt som sagt alt i feks. naturen helt likt. zz

 

 

Angående hvilket som er best. Hmm, har spilt oblivion mer enn Gothic 3, det skal jeg inrømme. Har brukt over 100 timer på Oblivion, og kanskje 30 på Gothic 3.

Det hadde dog garantert forandret seg om bugsa forsvant. Får vondt i hodet av å spille det med rundt 20fps. Dette varierer også veldig fra plass til plass. I starten av spillet vard et greit, men nå er det out of control.

Lenke til kommentar
Syntes nå ikke jeg. Fortsatt et ubrukelig skillsystem. Dessuten er alt som sagt alt i feks. naturen helt likt. zz

Da har du absolutt ikke gjort noe mer enn og skrapet i lakken i bilen som er modding av Oblivion.

 

Man får mod som:

- Total-forandrer utseendet til spillet!

- Kvitter seg med lvl systemet

- Er flere modder som erstatter lvl systemet.

- Flere titalls tusen nye våpen og rustninger

- Hundrevis av nye monstre og fiender

- For ikke og snakke om alle questene, nye landområder og byer og NPC'er som man kan få.

- Er en del modder som gjør lanskapet unikt, og ikke så kjedelig.

- +++

 

Så du skjønner, du har nok ikke sett helt inn i moddinga :p

Lenke til kommentar

Gothic 3 er best på alt, untatt spillbarheten. Noe som betyr at spillet er IKKE spillbar. Selskapet som står bak "utviklingen" av den er nå "sparket", det sier vel litt om det spillet.

Bugs, og bugs og bugs, og ingen fixs kommer.

 

 

Men jeg ville sakt at Oblivion er best å spille siden den faktisk funker....

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har spilt Gothic 3 for rundt 20 timer nå og grunnen til at jeg ikke har spilt mer er fordi at jeg har spilt det hos en venn. Det er mye mer enn Oblivion som jeg ble lei av etter 10 timer. Den eneste buggen som har ødelagt noe for meg var bare en gang og det var helt i begynnelsen når jeg falt gjennom gresset. Ellers så har jeg aldri støtt på en eneste bug og slike bugs har jeg f.eks opplevet i Morrowind. Andre spill har til og med vært utrolig vanskelig å få starte og det er mye mer irriterende.

 

Hvis dere regner med ting som at monstere går av og til gjennom stener så kunne jeg ikke bry meg mindre. Jeg spiller heller et bra og underholdene spill som har noen få grafikkfeil enn et kjedelig spill som ikke har noen grafikkfeil.

 

Den vennen som jeg spiller hos har spilt spillet for over 50 timer og har noen dager blitt så hektet at den eneste han gjorde den dagen var å spille spillet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg vil hefte så mye med å svare her.

 

Og dette kommer fra hjertet (desverre): Gothic 3 er egentlig ikke noe ferdig spill. Det er i sluttpunktet uspillbart. Etter ca.15 timer med triksing og mixing med siste patch innstallert, gikk jeg lei frustrasjonene. Spillet står i hyllen min til skrekk og advarsel for meg selv: "Husk dette for evig Helgenen, kjøp aldri mere et spill uten å se på spillanmeldelser i etterkant av spillets utgivelse!"

Hype er hype, og udyktige ansatte er udyktig selv hvor mye de koster..

 

Gothic 3 når ikke opp til knærne på Oblivion. Spill heller det "gamle" Gothic 2!

 

Gothic 3, som kunne vært såå bra! Jeg gremmes!

Endret av Helgenen
Lenke til kommentar
Tror ikke jeg vil hefte så mye med å svare her.

 

Og dette kommer fra hjertet (desverre): Gothic 3 er egentlig ikke noe ferdig spill. Det er i sluttpunktet uspillbart. Etter ca.15 timer med triksing og mixing med siste patch innstallert, gikk jeg lei frustrasjonene. Spillet står i hyllen min til skrekk og advarsel for meg selv: "Husk dette for evig Helgenen, kjøp aldri mere et spill uten å se på spillanmeldelser i etterkant av spillets utgivelse!"

Hype er hype, og udyktige ansatte er udyktig selv hvor mye de koster..

 

Gothic 3 når ikke opp til knærne på Oblivion. Spill heller det "gamle" Gothic 2!

 

Gothic 3, som kunne vært såå bra! Jeg gremmes!

9234102[/snapback]

Hva slags ting er det som gjør Gothic 3 uferdig? Jeg har ikke støtt på en eneste bug som har ødelagt noe for meg ennå. Jeg likte egentlig ikke Gothic 2 så godt fordi at jeg klarte ikke å levle opp og etter at jeg hadde slått alle fiendene jeg kunne drepe så satt jeg fast. Oblivion derimot var det dårligste seriøse RPG spillet jeg har noen gang spilt.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Tror ikke jeg vil hefte så mye med å svare her.

 

Og dette kommer fra hjertet (desverre): Gothic 3 er egentlig ikke noe ferdig spill. Det er i sluttpunktet uspillbart. Etter ca.15 timer med triksing og mixing med siste patch innstallert, gikk jeg lei frustrasjonene. Spillet står i hyllen min til skrekk og advarsel for meg selv: "Husk dette for evig Helgenen, kjøp aldri mere et spill uten å se på spillanmeldelser i etterkant av spillets utgivelse!"

Hype er hype, og udyktige ansatte er udyktig selv hvor mye de koster..

 

Gothic 3 når ikke opp til knærne på Oblivion. Spill heller det "gamle" Gothic 2!

 

Gothic 3, som kunne vært såå bra! Jeg gremmes!

9234102[/snapback]

Hva slags ting er det som gjør Gothic 3 uferdig? Jeg har ikke støtt på en eneste bug som har ødelagt noe for meg ennå. Jeg likte egentlig ikke Gothic 2 så godt fordi at jeg klarte ikke å levle opp og etter at jeg hadde slått alle fiendene jeg kunne drepe så satt jeg fast. Oblivion derimot var det dårligste seriøse RPG spillet jeg har noen gang spilt.

9234124[/snapback]

 

Gothic 3 er svaret til deg. :)

 

Oblivion har sine feil, men det er et fullt ut spillbart seriøst RPG-spill

 

..ellers så jeg en som skrev ovenfor at leveling-systemet i Oblivion er dårlig: Enig i det, men du kan gjøre som meg og innstallere en mod som fikser på det. Det finnes flere bruker-mods som forandrer på de utroligste ting i det spillet..

 

Happy gaming!

Endret av Helgenen
Lenke til kommentar
Tror ikke jeg vil hefte så mye med å svare her.

 

Og dette kommer fra hjertet (desverre): Gothic 3 er egentlig ikke noe ferdig spill. Det er i sluttpunktet uspillbart. Etter ca.15 timer med triksing og mixing med siste patch innstallert, gikk jeg lei frustrasjonene. Spillet står i hyllen min til skrekk og advarsel for meg selv: "Husk dette for evig Helgenen, kjøp aldri mere et spill uten å se på spillanmeldelser i etterkant av spillets utgivelse!"

Hype er hype, og udyktige ansatte er udyktig selv hvor mye de koster..

 

Gothic 3 når ikke opp til knærne på Oblivion. Spill heller det "gamle" Gothic 2!

 

Gothic 3, som kunne vært såå bra! Jeg gremmes!

9234102[/snapback]

Hva slags ting er det som gjør Gothic 3 uferdig? Jeg har ikke støtt på en eneste bug som har ødelagt noe for meg ennå. Jeg likte egentlig ikke Gothic 2 så godt fordi at jeg klarte ikke å levle opp og etter at jeg hadde slått alle fiendene jeg kunne drepe så satt jeg fast. Oblivion derimot var det dårligste seriøse RPG spillet jeg har noen gang spilt.

9234124[/snapback]

 

Gothic 3 er svaret til deg. :)

 

Oblivion har sine feil, men det er et fullt ut spillbart seriøst RPG-spill

 

..ellers så jeg en som skrev ovenfor at leveling-systemet i Oblivion er dårlig: Enig i det, men du kan gjøre som meg og innstallere en mod som fikser på det. Det finnes flere bruker-mods som forandrer på de utroligste ting i det spillet..

 

Happy gaming!

9234353[/snapback]

Jeg kan ikke forstå at en mod kan fikse noe som helst uten å nesten måtte lage et nytt spill. Hvis man forandrer på level systemet så må man gjøre det slik at det finnes områder hvor fiendene er sterkere enn i andre områder. Problemet er jo at allerede i begynnelsen så får du oppdrag om å dra til en by på den andre siden av Oblivion verden. Det er utrolig lett å ta seg frem så da føles verden utrolig liten også. Det som også gjør Oblivion kjedelig er at man trenger bare å følge en pil og slå ned fiendene på veien og hvis man fjernet pilen så har man rett og slett ikke nok informasjon til å klare oppdragene.

 

For at Oblivion i det hele tatt skal fungere uten level scaling så virker det som om man må forandre alle oppdragene og forandre lanskapet en del også, og det er veldig sikker på at ingen har gjort ennå.

 

Gothic 3 derimot har bare småfeil og slike feil kunne jeg ha lett fikset på selv hvis de hadde en construction kit sånn som i Oblivion.

 

Derimot, så kan jeg forstå at de som liker spilletypen til Oblivion vil like Oblivion, men jeg ønsket å kjøpe Oblivion fordi det skulle forsette med samme spilletype som Morrowind. (Jeg kjøpte aldri oblivion fordi jeg bare spilte det hos en venn og fant ut at jeg ble lei av det ganske fort og han ble lei mye før meg.)

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Tror ikke jeg vil hefte så mye med å svare her.

 

Og dette kommer fra hjertet (desverre): Gothic 3 er egentlig ikke noe ferdig spill. Det er i sluttpunktet uspillbart. Etter ca.15 timer med triksing og mixing med siste patch innstallert, gikk jeg lei frustrasjonene. Spillet står i hyllen min til skrekk og advarsel for meg selv: "Husk dette for evig Helgenen, kjøp aldri mere et spill uten å se på spillanmeldelser i etterkant av spillets utgivelse!"

Hype er hype, og udyktige ansatte er udyktig selv hvor mye de koster..

 

Gothic 3 når ikke opp til knærne på Oblivion. Spill heller det "gamle" Gothic 2!

 

Gothic 3, som kunne vært såå bra! Jeg gremmes!

9234102[/snapback]

Hva slags ting er det som gjør Gothic 3 uferdig? Jeg har ikke støtt på en eneste bug som har ødelagt noe for meg ennå. Jeg likte egentlig ikke Gothic 2 så godt fordi at jeg klarte ikke å levle opp og etter at jeg hadde slått alle fiendene jeg kunne drepe så satt jeg fast. Oblivion derimot var det dårligste seriøse RPG spillet jeg har noen gang spilt.

9234124[/snapback]

 

Gothic 3 er svaret til deg. :)

 

Oblivion har sine feil, men det er et fullt ut spillbart seriøst RPG-spill

 

..ellers så jeg en som skrev ovenfor at leveling-systemet i Oblivion er dårlig: Enig i det, men du kan gjøre som meg og innstallere en mod som fikser på det. Det finnes flere bruker-mods som forandrer på de utroligste ting i det spillet..

 

Happy gaming!

9234353[/snapback]

Jeg kan ikke forstå at en mod kan fikse noe som helst uten å nesten måtte lage et nytt spill. Hvis man forandrer på level systemet så må man gjøre det slik at det finnes områder hvor fiendene er sterkere enn i andre områder. Problemet er jo at allerede i begynnelsen så får du oppdrag om å dra til en by på den andre siden av Oblivion verden. Det er utrolig lett å ta seg frem så da føles verden utrolig liten også. Det som også gjør Oblivion kjedelig er at man trenger bare å følge en pil og slå ned fiendene på veien og hvis man fjernet pilen så har man rett og slett ikke nok informasjon til å klare oppdragene.

 

For at Oblivion i det hele tatt skal fungere uten level scaling så virker det som om man må forandre alle oppdragene og forandre lanskapet en del også, og det er veldig sikker på at ingen har gjort ennå.

 

Gothic 3 derimot har bare småfeil og slike feil kunne jeg ha lett fikset på selv hvis de hadde en construction kit sånn som i Oblivion.

 

Derimot, så kan jeg forstå at de som liker spilletypen til Oblivion vil like Oblivion, men jeg ønsket å kjøpe Oblivion fordi det skulle forsette med samme spilletype som Morrowind. (Jeg kjøpte aldri oblivion fordi jeg bare spilte det hos en venn og fant ut at jeg ble lei av det ganske fort og han ble lei mye før meg.)

9234581[/snapback]

Du bruker alvorlig mange ord for å si at det er mye du ikke kan forstå..

 

Vil man ikke forstå, så vil man ikke. Sånn er det bare med den saken!

Hvorfor du kjøpte Oblivion er jo en grei fortelling, men jeg gjespet litt da du kom til kammeraten din..

 

Hvor småfeilene er i Gothic 3 kan JEG ikke forstå. Ser bare STORE feil der, jeg. ;)

Endret av Helgenen
Lenke til kommentar

Eg er einig i at Gothic 3 er uferdig...dårleg optimalisert motor, bugs, nokre uspelbare oppdrag, og ein del svakheiter i dialog/historiefortelling tyder på det. Men det er definitivt det beste uferdige spelet eg har spelt. For dei tinga som funkar, funkar veldig bra: Diger og vakker spelverd som ein faktisk har noko igjen for å utforske, flott stemning, massevis av quests og bra karakterbygging. Oblivion er veldig fint og polert, men problemet er at til sjuande og sist, er det temmeleg homogent og keisamt. Gothic 3 er røft i kantane, men er til sjuande og sist veldig gøy.

 

Gothic 3 er best på alt, untatt spillbarheten. Noe som betyr at spillet er IKKE spillbar. Selskapet som står bak "utviklingen" av den er nå "sparket", det sier vel litt om det spillet.

Bugs, og bugs og bugs, og ingen fixs kommer.

 

 

Men jeg ville sakt at Oblivion er best å spille siden den faktisk funker....

8914319[/snapback]

Angåande den "sparkinga" av Piranha Bytes, er det ei kjempetabbe av dimensjonar. Alt Gothic-serien er, er det på grunn av Piranha. Piranha ER eit veldig bra utviklarstudio, verda's beste til å lage spelverder. Med Gothic 3 gjorde dei ein feil i å vurdere kor mykje dei kunne få til på den tida som vart satt av. Det var deira feil...Jowood sin feil var å la spelet bli lansert utan å vere ferdig, samt å ikkje finansiere den siste store patchen.

 

No er Gothic-serien og Piranha Bytes separerte. Det vil seie at Piranha verken kan eller vil jobbe med nokon patch for Gothic 3. Jowood har kunngjort Gothic 4, men utan Piranha, er dessverre "Gothic" berre eit namn. Sist eg sjekka, hadde Jowood verken nokon utviklar, eller nokon visjon for spelet dei har lova å lage. Det einaste dei ser for seg, er at det skal vere "bug-free", "successful" og at det skal heite "Gothic 4". Ikkje eit spesielt imponerande utgangspunkt.

 

Heldigvis har Piranha funne seg ein ny utgivar, og er i gong med ein ny RPG. Dei har bevist tidlegare at dei kan lage betre RPG-ar enn nokon andre (med Gothic 2), so vi får håpe ting går betre denne gongen.

 

Kay

Lenke til kommentar

Når det gjelder Oblivion så må jeg legge til at med for eksempel Oscuro's Oblivion Overhaul så er alle monstrene og karakterene i verdenen plassert ut med forskjellige levels og det betyr at du går ikke rundt og fly din vei igjennom oppdragene men du må til tider faktisk ta retrett eller begynne og tenke nye taktikker for og seire og det er litt av det som gjør skikkelig rollespill (data eller p&p) morro! :) De forandres heller ikke etter hvilken level DU har. Hele spillverdenen blir med en gang mye mer levende og variert.

 

Jeg har også modder som legger til enda flere monstre, bedre væreffekter, mer naturlig vann fauna og flora, kompanjonger og hus og slott du kan kjøpe eller få gjennom oppdrag. Det at The Elder Scrolls IV: Oblivion er så åpen for mods er faktisk mer en bra , det er akkurat det et moderne pc-spill SKAL være.

 

Dette var som svar til tvilen tidligere om at det visstnok ikke skulle være noen modder som gjorde en forandring på Oblivion, men det er det og det gjør det.

Prøv det før du går og dømmer det.

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

Riktig sagt, Gothic 1, 2 og Night of the Raven expansion er noe av det aller beste innen RPG. Gothic 3 har kanskje den flotteste spilleverden jeg noengang har sett, og overgår lett 1 og 2. Desverre, som sagt, dårlig grafikk motor som ikke virker med maskiner, bugs, "hull" i historien ødeleger et enormt potensial, veldig synd, men spillet ble nok rushet pga hypen. Veldig synd egentlig.

 

OP: Oblivion med en horde av modder er morsomt, en del og finne på, ville tatt det over Gothic 3. Men kan lett bli kjedelig ja...

Lenke til kommentar

Har kjøpt både Gothic 3 og Oblivion. Hva har jeg runna og hva sluttet jeg med etter første by? Jo, Oblivion, og Gothic 3.

Når jeg startet med Oblivion var det mest pga. hypen. Men det endte med at jeg måtte kjøre det på ultra lav grafikk, noe som ødela mye av spillegleden. Kjørte fresten Vanilla Oblivion på den tiden. Men så fikk jeg bedre PC og begynte på nytt. Denne gangen runna jeg faktisk storyen! Men etter en stund ble det kjedelig. Så jeg installerte flere mods (som gjorde at spillemappa ble dobbel så stor) og spillet ble faktisk helt nytt. Både gameplayet og skillsystemet. Tilogmed grafikken. (Likte spesielt BAB. Verdt å prøve ut uten at jeg skal si hva det er her). Senere skaffet jeg meg Gothic 3, men endte etter å ha utradert orkene i første by... For det første: Kjedelig og elendig story. for det andre: Elendig gameplay. Et vilsvin greier jo å ta meg uten at jeg kan gjøre motstand. Og for det tredje: Elendig grafikk.... Det skal se ekte ut, men det ser jo bare teit ut.

Rangering:

1: Oblivion m/mods

2: Oblivion

10: Gothic 3

Oblivion:

Lenke til kommentar
Når det gjelder Oblivion så må jeg legge til at med for eksempel Oscuro's Oblivion Overhaul så er alle monstrene og karakterene i verdenen plassert ut med forskjellige levels og det betyr at du går ikke rundt og fly din vei igjennom oppdragene men du må til tider faktisk ta retrett eller begynne og tenke nye taktikker for og seire og det er litt av det som gjør skikkelig rollespill (data eller p&p) morro! :) De forandres heller ikke etter hvilken level DU har. Hele spillverdenen blir med en gang mye mer levende og variert.

 

Jeg har også modder som legger til enda flere monstre, bedre væreffekter, mer naturlig vann fauna og flora, kompanjonger og hus og slott du kan kjøpe eller få gjennom oppdrag. Det at The Elder Scrolls IV: Oblivion er så åpen for mods er faktisk mer en bra , det er akkurat det et moderne pc-spill SKAL være.

 

Dette var som svar til tvilen tidligere om at det visstnok ikke skulle være noen modder som gjorde en forandring på Oblivion, men det er det og det gjør det.

Prøv det før du går og dømmer det.

9235219[/snapback]

 

Fint innlegg dette.

 

Ellers ville jeg bare legge til at jeg ikke bruker OOO men Francesco's mod. Det finnes også en stor (tyskprodusert) mod i leveling\armor\creature-sammenheng som heter War Cry. Denne gjør opplevelsen å spille Oblivion mere likt Diablo 2.

Dessuten finnes det noen mods som bare forandrer på leveling uten å tilføre nye andre ting.

 

Det finnes også små mods: F.eks. en mod for å forandre fargen på blåbærene i spillet til mere svart. Alt fra knappenåler til elefanter, som man sier..

 

Mitt Oblivion har også helt nye bedre texturer til spillet(Qarl3) slik at det fremstår i en mye penere utgave enn originalen.

Ellers finnes det flere tusen modder for omtrent alt i dette spillet, slik at man kan skreddersy det etter sin egen smak..

 

Men man må ville gjøre ting, - det må innstalleres. (enkelt!)

Endret av Helgenen
Lenke til kommentar
Senere skaffet jeg meg Gothic 3, men endte etter å ha utradert orkene i første by... For det første: Kjedelig og elendig story. for det andre: Elendig gameplay. Et vilsvin greier jo å ta meg uten at jeg kan gjøre motstand. Og for det tredje: Elendig grafikk.... Det skal se ekte ut, men det ser jo bare teit ut.

Du slutta etter å ha utradert orkane i første by? Det er jo noko slikt som 5-10 minutt ute i spelet...korleis kan du vurdere historia, eller spelbarheita, basert på 0,004% av innhaldet? Når det gjeld villsvina, har dei blitt vesentleg enklare i nyaste versjon. Der var mange som klaga. Sjølv var eg ikkje ein av dei. Der er ein grunn til at buen, ikkje sverdet, er det tradisjonelle jaktvåpenet. Nærkamp med eit vilt dyr er ikkje ufarleg. At grafikken er elendig, forstår eg ikkje at du kan meine...flotte landskap, med fin bruk av depth of field. Kan du verkeleg meine at dette er dårleg grafikk:

post-77504-1186599570_thumb.jpgpost-77504-1186599586_thumb.jpg

 

Sjølv synest eg grafikken i Gothic 3 er noko penare enn i Oblivion. Han har eit litt røffare preg, men kombinasjonen av svært vellaga, og ikkje minst handlaga landskap og ein relativt moderne grafikkmotor, gjer at det totalt sett veldig fint å sjå på. Bortsett frå hakkinga, sjølvsagt.

 

Kay

Lenke til kommentar

Synes det ikke var komfortabelt og spille Gothic 3 når jeg prøvde demoen. Kanskje bedre med patcher så jeg skal ikke dømme Gothic 3 siden jeg ikke har spillt med patch.

 

Men jeg holder fortsatt med Oblivion for jeg liker rett og slett ikke designet på mye av karakterene og monstrene i Gothic 3. Spesielt ikke orkene.

Lenke til kommentar

@Kay: Vell... Jeg ble liksom ikke fanget opp i historien slik jeg ble i Oblivion. Og grafikken virket så urealistisk. Som om den prøvde å være ultra realistisk. Ble bare feil. Og selv om grafikkmotoren kan være så bra som mulig ble ikke spillet realistisk. Og personene så temmelig merkelige ut i tillegg til at jeg irriterte meg gul og grønn og blå over at hovedpersonen klødde seg på nesen hver eneste gang han snakket.

Desuten er det ikke helt riktig da jeg spilte faktisk vidre. Jeg kom til en annen by der de bygde noe og jeg fikk sende arbeidsmenn hjem... Men alt var så komplisert, noe som ikke fikk meg til å bli hekta. Slike spill kan være vanskelige å sette seg inn i for folk som ikke har spilt det før, men for dere som var med fra Gothic (2) er det nok lett. Man blir en slags ubevist fanboy.

Lenke til kommentar
Sjølv synest eg grafikken i Gothic 3 er noko penare enn i Oblivion. Han har eit litt røffare preg, men kombinasjonen av svært vellaga, og ikkje minst handlaga landskap og ein relativt moderne grafikkmotor, gjer at det totalt sett veldig fint å sjå på. Bortsett frå hakkinga, sjølvsagt.

 

Gothic 3 har bedre graffikk enn Oblivion?? Latterlig, Gothic 3 ser jo helt jævlig ut! Eneste som var bra på de bildene, var det som var langt unna, og det kun fordi det var uklart!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...