Gå til innhold

The Elderscrolls IIII: Oblivion vs Gothic 3


Gjest Slettet-EIV2CS

Anbefalte innlegg

Phew, flame-war. Kan vi komme på rett kjør igjen?

 

Min mening er at du bør prøve begge spillene på sitt beste for å finne ut hvilket som er best. Fiks, miks og patch Gothic 3 til det er stabilt og spill det i noen timer før du går over til et patcha og modda Oblivion. Hvis gameplayet er bedre i Gothic 3, så går du tilbake til det og koser deg der. Hvis Oblivion var et friskt pust blant alle krasjene så holder du deg der. Drit i å krangle da.

9246814[/snapback]

 

 

Flame-war. Opphetet diskusjon kaller vi det da vi faktisk diskuterer tema ;)

 

Men det er jo vanskelig å diskutere når den ene siden ikke har noe konkret å gå utifra ettersom de kan forandre produktet sitt etter situasjonen. Jeg kan si at det er dårlig pga. det og du sier: ja, men finn modden som fikser det.

 

Da er det jo ingenting å diskutere eller sammenligne...

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Så vi kan konkludere med at det ikke er mulig å sammenligne disse spillene ettersom at Oblivion har blitt kraftig fikset av fans, mens Gothic 3 ikke fikk denne muligheten og tråden burde stenges.

Yup.

Men som jeg har nevnt før. Skal de sammenlignes, så skal de sammenlignes slik som de er fra offisielle kanaler. Og i min mening er Gothic 3 overlegent. Ettersom det faktisk er gøy uten at det må totalrenoveres.

Igjen, jeg syns det blir feil å sammenligne spillene uten å ta med de mulighetene en har til å påvirke / endre Oblivion på egenhånd. Out-Of-The-Box er nok G3 bedre (men way-too-many bugs), vanilla oblivion er det vel få som spiller...

Får vel rapportere tråden?

Greit nok for meg.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt jeg..

 

Nå har jeg flydd att og frem i korridorene her i denne tråden i hele natt, og jeg ser ingen hardt skadde eller dødelig sårede her inne! Det må da vel være lov å diskutere uten at vi har bruk for anstand eller onkel hele tiden?

 

Mitt ærlige syn på trådens opprinnelige spørsmål er altså - for å koke suppe og komme på rett kjøl igjen - som følger:

1. Begge disse spillene er i utgangspunktet gode spill fra øverste hylle i sin kategori. (finnes folk som bare spiller lommetennis i privaten, men de har ikke stemmerett her)

2. Det finnes noen få isolerte tilfeller av eneboere med skjegg ute på landsbygden i Norge som har kjøpt disse spillene. Og noen enslige forvirrede av disse har fått til å spille begge to.

3. Begge disse spillene har tragisk nok feil. (rusk i forgasseren, bugs i knotten)

 

Dersom (kors å kors) jeg hadde vært en av de raringene som hadde prøvd begge disse spillene, så ville jeg sagt at:

Jeg likte Oblivion best, - og - kjøttkaker er bedre enn pizza! :)

Lenke til kommentar

Jøss, folk er virkelig engasjert her! :D

 

Personlig så likte jeg Oblivion veldig godt- helt til jeg fant triks (ikke bugs) som gjorde meg uovervinnelig. Jeg har spillt i gjennom historien, og mange titals timer i tillegg, men til syvende og sist så har jeg ingen virkelig følelse av fremgang. Jeg har prøvd å begynne spillet på nytt med forskjellige patcher som har blitt annbefalt, men da har spillet begynt å bugge, og jeg har ikke vært interresert nok til å gidde å fikse det.

 

Gothic 3 er favorittspillet mitt- eller burde vært det, hvis det var ferdig. Uten patcher så er spillet nesten ikke spillbart. Med patcher så er alle de kritiske feila fikset, men historien har flere hull mot slutten. Dette spillet burde ikke ha vært sluppet ut før minst et halvt år senere. De har jo ikke programmert inn alle skillsa engang, den ene skillen er et "?" som aldrig blir noe annet uansett hvor mye du gjør, og det er flere quests som ikke har noen mening fordi de mangler en forstettelse.

Alt dette på tross så er det et av de beste spillene jeg har spilt, og hvis det hadde vært ferdig når det kom tror jeg det kunne blitt en legende i spillindustrien.

 

Når det gjelder grafikk liker jeg helt klart Gothics grafikk best. Oblivion er veldig pent å se på, men det er fint på en "Magic Fairytale-Kingdom" måte som blir litt for Fisher Price for meg. Naturen i Gothic (når skrudd på topp) er penere og mer "ekte". I tillegg så er naturen i Gothic rett og slett mer spennende, med huler og skoger og elver som føles riktige. I oblivion ble jeg fort lei av "finn deg en dør eller trapp mitt i ødemarka, laste inn et nytt generisk område, slakte, loote, gå ut. Repeter."

 

Når det gjelder mods så har jeg et litt ambivalent forhold til det. Jeg synes ikke mods som forandrer spillet fullestendig, eller som bytter om på reglene kan regnes med i en beregning som dette.

Endret av Jimmith
Lenke til kommentar
Gothic 3 KUNNE  (og skulle) ha vært et toppspill i samme høyde og klasse som Oblivion, - men er det IKKE på noen måte. Det nytter ikke hvor mange gigs i minne du *sitter på*: Gothic 3 er en tvers igjennom frustrerende opplevelse (både med og uten patcher) og er ikke verdt å kjøpe.

9245572[/snapback]

Det er trist at du ikkje klarte å leve med feila i Gothic 3, Helgenen. Men du framstillar det som om det ikkje går an å leve med dei, og det, er berre ikkje sant. For meg og mange andre, var Gothic 3 ei svært god speloppleving. Det hjelp sikkert å vere ein fan av serien, både fordi ein då har ei meir positiv innstilling, og fordi ein då kjenner til tendensen Gothic-spela har til å ta seg opp etter eit dårleg førsteinntrykk, men eg trur ikkje det er nokon føresetnad for å ha glede av spelet.

 

Når det gjeld alle dei brukarlagde modifikasjonane til Oblivion, er eg sikker på at dei er til god hjelp, men der er nokre poeng eg synest det er verdt å ta med i vurderinga:

  • Medan dei brukarlagde modifikasjonane til Gothic 3 i all hovudsak må fikse bugs, må Oblivion sine modifikasjonar fikse ein øydelagd speldesign. Eg er sikker på at dei får til dette til ein viss grad, men eg har svært vanskeleg for å tru at du kan oppnå det samme med t.d. ein "statiske nivå"-mod, som du kunne oppnådd om spelet var designa med statiske nivå frå grunnen av. Og kva med ting som "loot scaling", spawning av fiendar i motsetnad til at dei er plasserte for hand, automatisk genererte dungeons, og keisamt landskap? Fiksar modifikasjonane slike ting fullstendig? Eg er sikker på at dei fiksar ein del av problema til ein viss grad, men det blir neppe so bra som det kunne ha blitt om utviklarane hadde gjort ting rett frå starten av.
  • "Super-modane" til Oblivion var ikkje tilgjengeleg frå starten av. For sånne som meg, som kjøpte Collector's Edition ved utgivelse, fekk vi temmeleg mange timar med "vanilla" Oblivion eller "nesten-vanilla" Oblivion før det endeleg kom modifikasjonar som prøvde å fikse heile spelet. For min del var resultatet at eg var veldig, veldig lei av Oblivion ei god stund før Oscuro eller Francesco sine moddar var å få tak i. Eg har forsøkt å spele Oblivion i seinare tid, men kjenner at eg blir kvalm etter kort tid. Men på eit eller anna tidspunkt skal eg laste ned stor-modane og prøve frå starten av. :)
  • Mod-ane er fortsatt ikkje offisielle...ein må faktisk finne ut at dei eksisterar, finne dei, og installere dei sjølv. Tiltman hevdar det neppe er mange som spelar vanilla Oblivion, men eg trur faktisk det er ganske mange. Trass alt dette er spelet som fekk 10/10 i mange omtalar, og som fleire forumbrukarar skryt opp i skyane. Ein kan ikkje forvente at alle spelarar med dette utgangspunktet forstår at spelet treng omfattande modifisering for å bli bra.
  • Kva med alle dei som sit med konsoll-versjonen av spelet? Dei kjøper òg noko som blir omtalt som "OMG 10/10, best RPG ever". Etter mi meining, er det dei får er meir "7/10, RPG light".

Eg er forsovidt einig i at Gothic 3 ikkje er på samme høgde eller i samme klasse som Oblivion. :p

 

Kay

Lenke til kommentar
Gothic 3 KUNNE  (og skulle) ha vært et toppspill i samme høyde og klasse som Oblivion, - men er det IKKE på noen måte. Det nytter ikke hvor mange gigs i minne du *sitter på*: Gothic 3 er en tvers igjennom frustrerende opplevelse (både med og uten patcher) og er ikke verdt å kjøpe.

9245572[/snapback]

Det er trist at du ikkje klarte å leve med feila i Gothic 3, Helgenen. Men du framstillar det som om det ikkje går an å leve med dei, og det, er berre ikkje sant. For meg og mange andre, var Gothic 3 ei svært god speloppleving. Det hjelp sikkert å vere ein fan av serien, både fordi ein då har ei meir positiv innstilling, og fordi ein då kjenner til tendensen Gothic-spela har til å ta seg opp etter eit dårleg førsteinntrykk, men eg trur ikkje det er nokon føresetnad for å ha glede av spelet.

 

Når det gjeld alle dei brukarlagde modifikasjonane til Oblivion, er eg sikker på at dei er til god hjelp, men der er nokre poeng eg synest det er verdt å ta med i vurderinga:


  •  
  • Medan dei brukarlagde modifikasjonane til Gothic 3 i all hovudsak må fikse bugs, må Oblivion sine modifikasjonar fikse ein øydelagd speldesign. Eg er sikker på at dei får til dette til ein viss grad, men eg har svært vanskeleg for å tru at du kan oppnå det samme med t.d. ein "statiske nivå"-mod, som du kunne oppnådd om spelet var designa med statiske nivå frå grunnen av. Og kva med ting som "loot scaling", spawning av fiendar i motsetnad til at dei er plasserte for hand, automatisk genererte dungeons, og keisamt landskap? Fiksar modifikasjonane slike ting fullstendig? Eg er sikker på at dei fiksar ein del av problema til ein viss grad, men det blir neppe so bra som det kunne ha blitt om utviklarane hadde gjort ting rett frå starten av.
     
  • "Super-modane" til Oblivion var ikkje tilgjengeleg frå starten av. For sånne som meg, som kjøpte Collector's Edition ved utgivelse, fekk vi temmeleg mange timar med "vanilla" Oblivion eller "nesten-vanilla" Oblivion før det endeleg kom modifikasjonar som prøvde å fikse heile spelet. For min del var resultatet at eg var veldig, veldig lei av Oblivion ei god stund før Oscuro eller Francesco sine moddar var å få tak i. Eg har forsøkt å spele Oblivion i seinare tid, men kjenner at eg blir kvalm etter kort tid. Men på eit eller anna tidspunkt skal eg laste ned stor-modane og prøve frå starten av. :)
     
  • Mod-ane er fortsatt ikkje offisielle...ein må faktisk finne ut at dei eksisterar, finne dei, og installere dei sjølv. Tiltman hevdar det neppe er mange som spelar vanilla Oblivion, men eg trur faktisk det er ganske mange. Trass alt dette er spelet som fekk 10/10 i mange omtalar, og som fleire forumbrukarar skryt opp i skyane. Ein kan ikkje forvente at alle spelarar med dette utgangspunktet forstår at spelet treng omfattande modifisering for å bli bra.
     
  • Kva med alle dei som sit med konsoll-versjonen av spelet? Dei kjøper òg noko som blir omtalt som "OMG 10/10, best RPG ever". Etter mi meining, er det dei får er meir "7/10, RPG light".
     

Eg er forsovidt einig i at Gothic 3 ikkje er på samme høgde eller i samme klasse som Oblivion. :p

 

Kay

9247793[/snapback]

Du er herved bedt på kaffe hos meg kl.1600 i dag. (smoking og magebelte takk)

 

Bra innlegg. ..ooog jeg er liittt enig i det også. :D

Lenke til kommentar

Personlig så liker jeg Gothic 3 best. Selv om det finnes modder til Oblivion som retter opp flere av de store problemene som f.eks levelscaling og lootscaling så føler jeg at verdenen mangler mye innhold. Landskapet føles kjedelig og repetivt, og det er altfor liten variasjon i grottene. Gothic 3 er mye morsommere å utforske fordi landskapet er lagd får hånd, og det gir mye mer variasjon. Dessuten kan man finne masse nyttige items og små detaljer. En annen svakhet Oblivion har er at det mangler litt liv.

 

Når det gjelder grafikken så er Oblivion best teknisk sett, men det føles altfor polert ut. Skogene har også for lite variasjon i forhold til Gothic 3. Gothic 3 har også mer dramatisk landskap med sine bratte stup og digre fosser.

 

Mainquesten i Oblivion er også ganske kjedelig, men med så mange modder som det er

så er det heldigvis endel å drive med

 

Når det gjelder bugs så er et vel liten tvil om at Gothic 3 har flere bugs enn Oblivion, men med både de offisielle og uoffisielle patchene innstalert så merker ikke jeg så mye til dem nå.

Lenke til kommentar

Dette er helt klart et hett tema for fans av begge sider. Vi kan si med trygghet at dere aldri vil komme til å "konvertere" fans av de to partene. Slik er det bare, smak og behag.

 

Også siden modder tas inn blir det veldig vanskelig å holde en konsis diskusjon, da man ikke sammenligner de to spillene i sine orginale former.

 

Jeg tror vi stanser diskusjonen her og konkludere med at begge spill har sin appell og at de begge har sine svake og sterke sider.

 

Stenges

 

 

Reaksjoner tas over PM

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...