Noki Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Hei! Jeg bare lurte på en liten ting: Jeg har en pc med 2x64 MB RD-RAM PC600. Jeg finner ikke PC600 noen plass lengre, bare PC800. Spørsmålet mitt er om det går bra å sette i f. eks. 2x128 MB PC800 i tillegg til de som står i fra før? Jeg har jo også lest at RD-RAM alltid skal brukes parvis, eller evt. å bruke terminatorer. Dersom en setter i 1x256 MB og en terminator, istedenfor 2x128 MB, er det da forskjell i ytelse? RD-RAM bruker vel to kanaler, og det burde vel kanskje bli mindre ytelse, dersom en bruker bare en brikke istedenfor to? Takker for alle svar Lenke til kommentar
Laka Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Du vil ikke merke noen ytelsesforskjeller fra to brikker til bare en. Tror ikke hovedkortet ditt vil like at du blander hastigheter (PC600 og PC800). Men du kan trygt sette i 2 x 128MB PC800 selv om hovedkortet ditt støtter bare PC600-hastighet. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Du vil ikke merke noen ytelsesforskjeller fra to brikker til bare en. Tror ikke hovedkortet ditt vil like at du blander hastigheter (PC600 og PC800). Men du kan trygt sette i 2 x 128MB PC800 selv om hovedkortet ditt støtter bare PC600-hastighet. Det er akkurat samme med pc133 (SD-ram) som også er bakoverkompatible til PC100. Noe som vel gjelder alt av hardware nå omdagen. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Du vil ikke merke noen ytelsesforskjeller fra to brikker til bare en. Tror ikke hovedkortet ditt vil like at du blander hastigheter (PC600 og PC800). Men du kan trygt sette i 2 x 128MB PC800 selv om hovedkortet ditt støtter bare PC600-hastighet. Det er akkurat samme med pc133 (SD-ram) som også er bakoverkompatible til PC100. Noe som vel gjelder alt av hardware nå omdagen. Nettopp Lenke til kommentar
jevel Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Du vil ikke merke noen ytelsesforskjeller fra to brikker til bare en. Tror ikke hovedkortet ditt vil like at du blander hastigheter (PC600 og PC800). Men du kan trygt sette i 2 x 128MB PC800 selv om hovedkortet ditt støtter bare PC600-hastighet. Det er akkurat samme med pc133 (SD-ram) som også er bakoverkompatible til PC100. Noe som vel gjelder alt av hardware nå omdagen. Eller ikke. Det er ikke sikkert at PC800 RDRAM vil fungere på ett PC600 hovedkort. Alt avhenger av timingen minnet er laget for å kjøre. -KJ Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Den tåler vel tregere timing. Det tror jeg. Men jeg tror 2 brikker vil gi bedre ytelse enn 1. Ellers er jo hele poenget borte. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Man skulle jo tro det, men det er faktisk ikke slik i praksis. For å være helt sikker bør man avtale at man evt. kan returnere brikker man kjøper. -KJ Lenke til kommentar
Laka Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jevel: Nei da, du kan gått kjøpe PC3200 Ram til et hovedkort som bare støtter PC2100 f.eks. - nettopp fordi det er bakoverkomplitablet, som det meste er i dataverdenen. Så det er ingen fare å bruke PC800. Lenke til kommentar
Noki Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Noen som vet om det faktisk går an å bruke PC600 og PC800 sammen? Dersom det er noen ytelsesforskjell ved bruk av to brikker kontra bruk av én brikke, er det noe som jeg merker, eller er det en ubetydelig forskjell? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Den tåler vel tregere timing. Det tror jeg.Men jeg tror 2 brikker vil gi bedre ytelse enn 1. Ellers er jo hele poenget borte. RD-ram skal være 2x128. Du kan ikke sette en brikke i det hovedkortet du er nødd til å kjøpe 2 brikker. Eller er eg på bærtur nå? De ny trenger du ikke gjøre det på. Lenke til kommentar
Noki Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg vet at RD-RAM skal være parvis, men en kan bruke én brikke og en terminator, istedenfor to brikker. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg vet at RD-RAM skal være parvis, men en kan bruke én brikke og en terminator, istedenfor to brikker. Ok det viste faktisk ikke eg at du kunne, Lærer stadig noe nytt Lenke til kommentar
jevel Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jevel: Nei da, du kan gått kjøpe PC3200 Ram til et hovedkort som bare støtter PC2100 f.eks. - nettopp fordi det er bakoverkomplitablet, som det meste er i dataverdenen. Så det er ingen fare å bruke PC800. Og jeg sier det enda en gang: Kort som er laget for f.eks. PC66 SDRAM er ikkke garantert å kunne bruke PC100 eller PC133. Standardmessig skulle ikke dette være et problem, men praktisk har det vist seg å ikke holde mål. Jeg har opplevd dette gang på gang. Spesielt med maskiner fra Compaq, HP og IBM. Problematikken som tas opp her er enda mer sensitiv. Han snakker om å bruke en PC600 RDRAM brikke og en PC800 RDRAM brikke i samme par. Dette er ikke garantert å virke!!! Sånn er det bare. -KJ Lenke til kommentar
jevel Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg vet at RD-RAM skal være parvis, men en kan bruke én brikke og en terminator, istedenfor to brikker. Eh - nei? Det kan du ikke med mindre du bruker 32bits RDRAM. Er det standard 16bits RAM, så må du bruke to og to brikker. -KJ Lenke til kommentar
Laka Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jevel: Nei da, du kan gått kjøpe PC3200 Ram til et hovedkort som bare støtter PC2100 f.eks. - nettopp fordi det er bakoverkomplitablet, som det meste er i dataverdenen. Så det er ingen fare å bruke PC800. Og jeg sier det enda en gang: Kort som er laget for f.eks. PC66 SDRAM er ikkke garantert å kunne bruke PC100 eller PC133. Standardmessig skulle ikke dette være et problem, men praktisk har det vist seg å ikke holde mål. Jeg har opplevd dette gang på gang. Spesielt med maskiner fra Compaq, HP og IBM. Problematikken som tas opp her er enda mer sensitiv. Han snakker om å bruke en PC600 RDRAM brikke og en PC800 RDRAM brikke i samme par. Dette er ikke garantert å virke!!! Sånn er det bare. -KJ Kan jo hende det har noe med at du har opplevd det med leverandørmaskiner, at det er forskjeller derfra til selvbygde. Mener fortsatt at det ikke skal være noen problemer med å bruke PC800 på hovedkort som bare støtter PC600. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg skrev spesielt med "ferdigbygde" maskiner, har også opplevd det med komponentbygde maskiner. Men hvis du ikke vil høre (eller blir det lese/forstå?), så la være. Jeg har sagt mitt. -KJ Lenke til kommentar
Laka Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Jeg skrev spesielt med "ferdigbygde" maskiner, har også opplevd det med komponentbygde maskiner. Men hvis du ikke vil høre (eller blir det lese/forstå?), så la være. Jeg har sagt mitt. -KJ Ikke bli eplekjekk - fordi du har opplevd det, sikkert ikke mer enn en eller to ganger så kan ikke jeg ta stillig til det. Slike som deg overdriver alltid for å støtte påstanden sin. Diskusjonen er herved avsluttet. Lenke til kommentar
jevel Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Det å være uenig er en ting. Å angripe person er noe helt annet! Du har ingen formening om mine kvalifikasjoner eller kunnskapsnivå. Til du klarer å motbevise min påstand er det rett og slett useriøst av deg å komme drassende med slike utsagn! Diskusjonen er avsluttet, men du har nettopp tatt det til et nytt nivå; drittpreik. Har ikke tenkt å la meg synke ned på ditt nivå, men noterer det heller i bakhodet til neste gang jeg leser et innlegg fra deg. -KJ Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Ossen er det me ddr ram da? kan jeg bruke 400 mhz ram på mitt hovedkoprt som støtter 266mhz? Hva kan jeg oppnnnå med det? (normal, turbo 1 , turbo 2?) Lenke til kommentar
Laka Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Det å være uenig er en ting. Å angripe person er noe helt annet! Du har ingen formening om mine kvalifikasjoner eller kunnskapsnivå. Til du klarer å motbevise min påstand er det rett og slett useriøst av deg å komme drassende med slike utsagn! Diskusjonen er avsluttet, men du har nettopp tatt det til et nytt nivå; drittpreik. Har ikke tenkt å la meg synke ned på ditt nivå, men noterer det heller i bakhodet til neste gang jeg leser et innlegg fra deg. -KJ Du mener altså at ikke jeg kan mene noe annet en det du mener. At det finnes bare en side ved denne saken? Angripe? Hva mener du med det? Tåler du ikke at noen mener det motsatte? Dette er et diskusjonsforum, her diskuterer vi. Merk deg det. [/i] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå