Andre@SS Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg har internett fra Get (over tv-kabeln). Nettverket deles per i dag med en Jensen wLAN av en eller annen type, ikke så mange av dem tror jeg. Jeg ønsker å sende signalet videre fra wLANet (via kabel) til et annet LAN.. Hva må jeg gjøre/kjøpe for å få dette til. Målet er å seriekoble to LAN til en internett. internett --> modem --> wLAN --> LAN --> PCer (her har wLAN også noen PCer koblet til seg) Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Ikke helt sikker på hva du mener, men du vil koble til flere datamaskiner til ditt allerede eksisterende nettverk? Du trenger da i såfall kun en switch, som du kobler til på en av portene på jensen ruteren du har i dag. Da får du flere utak som du kan koble flere maskiner til. Lenke til kommentar
Andre@SS Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Ikke helt sikker på hva du mener, men du vil koble til flere datamaskiner til ditt allerede eksisterende nettverk? Du trenger da i såfall kun en switch, som du kobler til på en av portene på jensen ruteren du har i dag. Da får du flere utak som du kan koble flere maskiner til. 8715016[/snapback] Oki her er alt: Striplet linje er bare bildesignaler. Hvordan går jeg nå frem for å koble wLAN og LAN sammen. Trenger jeg bare å kjøpe en ny switch (LAN) og koble den til wifi-switchen (wLAN)? Ønsker ikke å kjøre wLAN på de stasjonære PCene. Blir for ustabilt - synes jeg. Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Er det en ruter eller en svitsj du har der det står LAN? og ønsker du har alle maskinene skal være på samme nettverk, dvs. ha kontakt med hverandre, eller skal nettverkene være separate? Endret 27. mai 2007 av fatalicus Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg antar det er noe ala dette du er ute etter: http://spackfish.com/hw/bilder/lokalnett.PNG Dersom modemet fra GET ikke har routerfunksjonalitet (noe jeg ikke tror den har) må første switch også har routerfunksjonalitet. Dersom det er god nok routerfunksjonalitet i modemet kan den også være en normal switch. W-AP står for wireless access point, hvor jeg mener at senderens routerfunksjonalitet er deaktivert. Dette for å få både trådløse og trådklienter på samme subnet. Lenke til kommentar
magnemoe Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 har du flere netverkskontakter på wlan boksen? skulle anta du har det. da kobler du bare en netverks kabel fra wlan til lan boksen gjetter at dette er en router. Du skal ikke koble denne til wan ingangen men på en vanlig ingang slik som du kobler de tre pcene. Dette skal virke. Lenke til kommentar
Thyrfing Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 siden get bare gir deg en ip så må du nok ha en router Lenke til kommentar
Andre@SS Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg antar det er noe ala dette du er ute etter: http://spackfish.com/hw/bilder/lokalnett.PNG Dersom modemet fra GET ikke har routerfunksjonalitet (noe jeg ikke tror den har) må første switch også har routerfunksjonalitet. Dersom det er god nok routerfunksjonalitet i modemet kan den også være en normal switch. W-AP står for wireless access point, hvor jeg mener at senderens routerfunksjonalitet er deaktivert. Dette for å få både trådløse og trådklienter på samme subnet. 8717750[/snapback] Ja det er slik jeg vil ha nettverket. På modemet står det ikke stort om det er noe ruter funksjonalitet. Derimot står det på wLAN boksen at den er en wireless router. Den har forøvrig 4 inganger til nettverkskabel + 1 for internett. Så slik jeg forstår det så trenger jeg bare å kjøpe en vanlig switch for å opprette LANet nede til høyre? Og så kobler jeg wLAN til LAN via kabel. Er det noe mer jeg bør ta høyde for? Du sa noe om at wLANets routerfunksjonalitet muligens er deaktivert. Kan jeg aktivere det gjennom den der konfigsiden (192.168.1.1 greiene)? Lenke til kommentar
Andre@SS Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Vell.. Fant en switch liggende her. Så siden dere leser dette så antar jeg at det fungerte. Bare et problem. Det er bare en 10MBit linje på denne switchen. Bør kjøpe en raskere enn for å kunne ha nettverk med alle pcene.. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Om du har nok porter i den trådløse routeren til alt som skal plugges i den vil du kun trenge en switch nede til høyre ja. Det jeg mente med routerfunksjonaliteten i det trådløse AP-et trenger du ikke å bry deg om i denne konfigurasjonen så lenge du i den deaktiverer funksjonen for skille av fysisk og trådløst nettverk. Så enkelt og greit: Kjøp en switch, koble switch i trådløs router, trådløs router i modem og deaktiver skille av de to nettverkene i routeren. EDIT etter å ha lest om 10Mbit: Dersom nettverket bare skal benyttes til surfing eller spilling på hver av maskinene vil et 10Mbit switchnettverk holde fint. Men dersom filer skal kunne overføres mellom maskinene innen rimelig tid, eller om du skal gjøre noe annet som krever mye båndbredde loalt burde du gå over til en 100Mbit, det koster sikkert ikke mer enn 300,- for en åtteporter. Lenke til kommentar
Andre@SS Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) EDIT etter å ha lest om 10Mbit: Dersom nettverket bare skal benyttes til surfing eller spilling på hver av maskinene vil et 10Mbit switchnettverk holde fint. Men dersom filer skal kunne overføres mellom maskinene innen rimelig tid, eller om du skal gjøre noe annet som krever mye båndbredde loalt burde du gå over til en 100Mbit, det koster sikkert ikke mer enn 300,- for en åtteporter. 8723111[/snapback] Ja skal overføre massive mengder av data.. Skal sette opp en server stappa med HDD og vi bør egentlig ha invistert i 1000mbit samt kort til pcer.. Men en god del vil være begrenset av wLANet som bare er 100/50... Så jeg invisterer nok 300 lappen. Ganske billig synes jeg egentlig.. Kunne forventa 700-1000kr. Endret 2. juni 2007 av Andre@SS Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg syntes egentlig ikke Gbit er verd oppgraderingen. Du vil uansett ikke få mer enn ~300 Mbit om du skriver til disk hvis du ikke har et RAID-system i begge ender. Vi har en Gbit switch i hver ende av denne 50 m^2 leiligheten, og for å være helt ærlig er egentlig hadde vi klart oss helt perfekt med 100Mbit nettverk. Når det kommer til det trådløse tviler jeg egentlig at dere får over 22 Mbit med flere enn to maskiner tilkoblet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå