Gå til innhold

Overkokking av P5B-E Plus, C2D 6400


Anbefalte innlegg

Hey!

 

Er så lenge siden jeg har fult med på overklokkings "scenen", faktisk var det i de gamle AMD Athlon dagene hvor man kunne bruke en blyant for å åpne for endring av multiplier :wee:

 

Prøvde litt forsiktig å overklokke med mitt gamle hovedkort (Asus P5N-E SLI) før det tok kvelden (installerte ny cpu-kjøler, lang historie), uten særlig gode resultat.

 

Nå har jeg fått et nytt hovedkort (Asus P5B-E Plus), og har lyst til å se om jeg klarer å få noe bedre ut av dette.

 

Systemet består av følgende-

  • Asus P5B-E Plus
  • Core2Duo 6400
  • Corsair Dominator TWIN26400 4-4-4-12
  • Saphire X1900GT
  • Mist 500W PSU

Har Zalman 9500 cpu-kjøler, passiv kjøling på NB og SB (Artic Silver 5 mellom alle kontaktflater selvfølgelig). Så det ser jo ut til at alt skal ligge til rette for litt nice overklokking her. Er bare litt usikker på hvordan jeg skal gå frem, instillinger osv.

Så om noen hadde vært så hyggelige å tatt seg tid til å svare setter jeg stor pris på det!

 

Mvh

Strupstad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tipper dette har no med cool n' quiet løsningen til Intel å gjøre. Disable den i BIOS, så skal du nok se andre resultater ^^

 

CPU config (eller noe), også er det den andre fra toppen, og den nederste.. Disable de to. Husker ikke hva de heter, bare plasseringa dems :p

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har nesten samme system som deg bare at jeg har en E6600 og vannkjøling.

Skru opp alle spenninger unntatt SB til rosa, og sett minnet ditt til 2.1V

Sett minnet ditt til å bruke 1:1 og kjør FSB opp til 400 MHz. Da vil minnet ditt gå på 800 MHz som det er lagd for og det går synkront med systembussen noe som gir raskere minnetilgang. Du ser det i biosen din hvor fort minnet går.

Lås prosessoren på 6X og se om systemet er stabilt ved å bruke "orthos" eller et annet program som gir max belastning. Du bør la det gå minst 10 minutter. Hvis det er stabilt kan du gjerne øke FSB til 410, 420, 430 etc for å finne max busshastighet.

La oss si at systemet dir er stabilt ved 430MHz. Da vil prosessoren din gå på 430*6 = 2.6GHz. Dette er jo ikke så voldsomt, så da kan du jo teste med å låse den på 7X noe som vil gi deg 430x7=3GHz, eller 430x8 = 3.4GHz.

Blir prosessoren for varm, kan du gå ned på systembusshastigheten eller gangefaktoren. Men i utgangspunktet erd et er en fordel å ha så høy systembusshastiget som mulig.

Jeg vil tippe at du klarer 430*7=3GHz stabilt uten problemer.

 

Allikevel vil jeg kanskje anbefale at du beholder INTEL's speedstepfunksjon påslått. Da girer PC'en seg ned til 6X de gangene du ikke har bruk for max hastighet. Og vifta di kan gire seg litt ned. Men da må du nok antagelig sette ned FSB til rundt 400MHz..

 

Skjermkortet ditt kan du også overklokke en del. Mitt går på 701 på GPU og 890 på MEM. (Det er med vannkjøling og voltmod)

Min score på 3DMark06 er 7083

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=504724

 

Max stabilt jeg fikk til på min maskin var 3.7 GHz, men jeg har kjørt min på 420*8=3.4GHz 24/7 siden oktober. Ingen problemer :-)

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Kjører nå fsb på 410, og minnet på 820mhz (4-4-4-12T)

 

Har ikke prøvd noe mer, men fant ut at det var Vcore som måtte stilles opp litt for å få bootet med disse instillingene. Vcore er nå på 1.4, derav den høy temperaturen også 50-55 grader idle. Men så skal det også nevnes at maskinen er omtrent lydløs hehe :)

 

post-22278-1180379242_thumb.jpg

 

 

Forresten, er det noen som vet om et lite program til å overklokke skjermkortet? Noe ala coolbits for nvidia, eller et lite program som kun er en .exe fil, som ikke trenger å installeres? Liker ikke å ha tusen programmer på pc'en for å endre småting...

Endret av Strupstad
Lenke til kommentar
Kjører nå fsb på 410, og minnet på 820mhz (4-4-4-12T)

 

Har ikke prøvd noe mer, men fant ut at det var Vcore som måtte stilles opp litt for å få bootet med disse instillingene. Vcore er nå på 1.4, derav den høy temperaturen også 50-55 grader idle. Men så skal det også nevnes at maskinen er omtrent lydløs hehe :)

 

post-22278-1180379242_thumb.jpg

 

 

Forresten, er det noen som vet om et lite program til å overklokke skjermkortet? Noe ala coolbits for nvidia, eller et lite program som kun er en .exe fil, som ikke trenger å installeres? Liker ikke å ha tusen programmer på pc'en for å endre småting...

8725759[/snapback]

 

Last ned Radeon Omega Drivers, der kan du overklokke direkte i ATI tray tools

 

http://www.omegadrivers.net/

 

vet riktignok ikke om dette fungerer (så bra?) i Vista...

Lenke til kommentar
Du kan jo bare bruke Catalyst Control Center til å overklokke skjermkortet ;)

Fungerer helt fint med mitt X1900XT i alle fall. Da trenger du jo ikke legge inn noe ekstra!

8726837[/snapback]

Sist jeg installerte CCC fikk jeg ikke opp noe valg om å overklokke kortet. Mulig det kommer av at jeg har X1900GT :roll:

Lenke til kommentar

Hvordan gikk det?

 

Jeg kjører på 3360 Mhz akkuratt nå, med en E6600 og p5b-e pluss

420*8

 

Har blyantmodded kortet mitt da, for det er sykt mye voltdrop på dette kortet

 

her er resultatene jeg fikk:

(jeg tror jeg har en litt dårlig blyant, skal kjøpe en ny mandag og se om det blir bedre, brukte en gammel 4B blyant)

 

(resultater fra e6600 @ 3400Mhz 425*8)

før:

Bios: 1.5000

idle: 1.430

load: 1.334

 

etter:

bios: 1.5000

idle: 1.456

load: 1.408

 

nå kjører jeg

420*8 3360Mhz

Bios: 1.4000

Idle: 1.368

Load: 1.328

 

Du burde bruke Intel Thermal Analysis tool når du klokker

da ser du temperaturen ved full load ved begge kjerner..

 

tempen hos meg er forresten ca 37/38 grader ved idle og opp mot 65 ved full load etter en stund (merker godt at det har blitt mye varmere i lufta..)

Endret av tryll
Lenke til kommentar

Hei!

 

Akkurat nå kjører jeg på 375x8=3000.

 

I bios har jeg vcore satt til 1.325 og spenningen på nb er 1.45.

 

Skjønner hva du mener med at spenningen flyr opp og ned som en jojo. Så det når jeg fyrte opp asus pc-probe og startet 100% load på intel thermal analysis tool.

 

Har tenkt å droppe vcore enda litt, for å se om jeg får den stabil på enda lavere spenning, og samtidig får kjørt ned temperaturen litt.

 

Nå skal det sies at jeg prøver å få et så stille system som mulig, derfor er temperaturen såpass høy.

 

post-22278-1180803956_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Her ser du hvilken motstand du skal tegne på med blyant får å bli kvitt voltdrop.....

Burde visst bruke en 4B blyant eller bedre..

 

Funker på alle p5B og -e og plus og deluxe

 

ser mange bruker teip rundt for å tegne bare på den, men jeg klarte det uten :)

post-20949-1180820083_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...