Gjest Slettet+3124 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg har installert Kubuntu 7.04 på laptopen. Men jeg har også tittet litt på SUSE 10.2, hva har best hardware støtte av disse to? Kubuntu 7.04 er på 700MB cd og SUSE er på 3GB DVD om det skulle ha noe å si på medfølgende støttede drivere? Hvem er enklest å bruke av disse to? Da jeg har minimalt med erfaring med Linux. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Tror nok (K)Ubuntu er enklest. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Tror nok (K)Ubuntu er enklest. 8713949[/snapback] På hvilken måte er Kubuntu overlegen SUSE? Hvorfor er den enklere mener du? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Det er minimale forskjeller i hardware-støtten mellom disse to. Drivere skrevet som fri programvare kan fritt brukes i alle distroer og er som regel inkludert, så forskjellen ligger i så fall i hvor stor grad distroen inkluderer eller tilrettelegger for installasjon av proprietære drivere fra tredjepart. Dette kan kreve noe manuelt arbeid, men er nok ca likt i de to distroene (du får hjelp via et forum uanset, om du trenger det). At den ene installasjonen er på 700 MB og den andre på 3 GB har ikke så mye med driverstøtten å gjøre, det er i hovedsak ekstra programmer som du uansett kan laste ned fra nettet i etterkant om du skulle ha behov for dem. Det finnes ikke noe fasitsvar på hvilken som er enklest å bruke. Enklest for meg er ikke nødvendigvis det som er enklest for deg, og jeg vet ikke hvordan du tenker. Det er enkelte forskjeller mellom Kubuntu og openSUSE såklart, der den mest fremtredende kanskje er pakkesystemet/kontrollpanet. openSUSE bruker et verktøy som heter YaST (yet another setup tool), mens Kubuntu benytter pakkesystemet til Debian GNU/Linux som heter apt (advanced packaging tool). Begge to er ganske enkle å lære å bruke -- det bunner kanskje i smak & behag fremfor særlig forskjell i vanskelighetsgrad. -- Siden du allerede har installert Kubuntu 7.04, men spør om hardwarestøtte i denne distroen sammenlignet med openSUSE 10.2, så kan det høres ut som du har enkelte problemer med hardwaren din. Du får nesten garantert hjelp (enten til å fikse driver, eller få bekreftelse på at hardware'n din er "umulig") dersom du ber om det og beskriver problemet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Hadde et problem som jeg akkurat har fått til, nemlig at Amarok ikke klarte å streame live radio. Det er andre er litt mere komplisert for en linux noob som meg. Nemlig hvordan få min Logitech MX500 mus til å virke som normalt, dvs hvordan få side knappene til å virke slik under Windows? Edit: typo Edit2: Har funnet denne linken men jeg skjønner ikke helt dette jeg.. Hadde være veldig greit med en norsk guide på dette gitt.. Endret 27. mai 2007 av Slettet+3124 Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Sjekk ut dette: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=764385 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå