Gjest Slettet-uHVgFQ Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg kjører Vista og XP på to forskjellige partisjoner, men jeg ønsker at de instillingene og programmene jeg hadde i XP skal komme over i Vista, her er en uferdig liste over ting jeg savner: - Felles skrivebord (XP og Vista finner skrivebordet i samme mappe) - Felles Mine Dokumenter - Felles bokmerker og Extensions i Firefox - Programmene som er på en 3. partisjon skal fungere i begge OS, tror jeg må få registerendringene i XP over i Vista Her kommer det mer etterhvert som jeg kommer på det, men de 4 tingene er hovedproblemet... Lenke til kommentar
miCro Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Hvis du høyereklikker på "Mine dokumenter" i Vista og velger "Egenskaper" og dermed klikker på fanen "Plassering", kan du velge en annen plassering for "Mine dokumenter". Endret 27. mai 2007 av miCro Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Du kan ikke uten videre kopiere programmer og innstillinger over til Vista. Det hadde vært lettere om det var snakk om XP til XP, men siden Vista har endret på bl.a. håndteringen av registeret, er det vanskelig (om ikke umulig) å få til. Programmene må nok installeres på nytt, men hvis du oppgir samme plassering som i XP, slipper du at de tar dobbelt opp med plass. Skrivebordet er nok vanskelig å få felles. Hvis du legger filer på skrivebordet du vil dele, anbefaler jeg heller at du lager en egen mappe og snarvei til den fra begge skrivebord. Etter at du har installert Firefox, kan du kopiere profilen din fra XP over til Vista. I XP er plasseringen (hvis alt er standard på C:) C:\Dokumenter og innstillinger\brukernavn\Programdata\Mozilla\Firefox\Profiles\? ?=tilfeldig generert navn I Vista C:\Brukere\brukernavn\AppData\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles\? Hvis du vil ha synkroniserte bokmerker, bruker jeg Foxmarks (addon), som holder bokmerkene oppdatert på alle mine maskiner i tillegg til at de ligger på foxmarks.com. Anbefales! Lykke til! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uHVgFQ Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Takker for svar, men hvordan blir det når jeg innstallerer samme programmet to ganger på samme sted, vil ikke programmene bli avinstallert fra det ene OSet når det andre legger inn programmet på nytt? Og et spørsmål til: Jeg får ikke til å sette Firefox som standard nettleser i Vista, uansett hva som skjer så kommer den boksen som spør om jeg vil bruke Firefox som standard opp... Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Jeg skjønner du ikke er helt fortrolig med dualbooting, altså det å ha flere OS på samme maskin. Se på det som to forskjellig PC'er, så kanskje du forstår det bedre. Blir som å ha f.eks. en stue-PC og en kontor-PC med hver sine innstillinger og programmer, som kan dele filer. Innstillinger for programmer lagres ofte i registeret, og da i hver sin Windows-installasjon. Ved å legge programmet på samme sted for begge installasjonene, vil selve programfilene ligge på et sted (og dermed oppta mindre plass), men kunne kjøres fra hver sin Windows. Altså, det du gjør i Vista påvirker ikke XP og vice versa. Men de kan jo lese/se hverandres partisjon/disk. Hvis du i tillegg endrer plassering av Dokumenter, Bilder, Musikk til samme sted både i XP og Vista, vil filene der alltid være de samme. Når det gjelder Firefox som standard nettleser, prøv med funksjonen Standardprogrammer (søk på Start-menyen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå