Aroaro Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Hva er forskjellen på TCP og UDP. Under TCP og UDP så måler man opp og nedlastning. Hva er forskjell på de målingene. Jeg til eksempel har en 12000/2000 linje fra CD. Etter noen tester så er gjennomsnittet under TCP: 6 mb ned og 2 opp. Under UDP er det 12.6 ned og 2 opp. Kan noen forklare meg forskjellen. Får jeg det jeg betaler for? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 TCP er en kontrollert form for kommunikasjon i et nettverk. Det vil blandt annet si at hver enkelt pakke blir kontrollert om den kommer frem evnt sendt på nytt dersom den ikke kom frem eller ble ødelagt under transporten. UDP er en ukontrollert form hvor pakker blir sendt kontinuerlig uten noen form for kontroll om de kom frem eller ikke, i det hele tatt eller i rekkefølge. Med andre ord krever TCP litt større båndbredde for å transportere lik mengde data da kontrollrutinen bruker litt av båndbredden. Og det er derfor også naturlig at om man måler med lik mengde data vil UDP fremstå som kjappere med TCP er tregere. I tillegg er det også forskjell mellom leverandørene på disse to typene trafikk på hvor stor begrensing det er i systemet. Med andre ord kan nettleverandør 1 tillate langt mer UDP trafikk en hva man egentlig betaler for, mens andre har lik begrensning, eller annen. Dette var svært enkelt forklart, men burde forklare resultatet ditt noelunde. Lenke til kommentar
Aroaro Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Ok:-) godt forklart.Men, siden jeg får 12000/2000 som res under UDP, så vil det si da at jeg får den linjen som jeg har bestilt(12000/2000)? Selv om jeg bare får 6000/2000 under TCP...eller burde TCP vært høyere Quote forminsket av moderator Endret 27. mai 2007 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Eg synes TCP burde vært høyere, men som regel når NextGenTel(eller hvilken som helst bredbåndsleverandør) sier en viss hastighet, så er det ment internt i ryggraden i eget nett. TPtest går mot en server i stokholm om eg ikke husker feil, og dermed blir det "utenfor" NextGenTels nett, og dermed kan du risikere å få lavere hastigheter. Hvilken hastighet du får avhenger av hvilke linjer leverandøren har ut, samt belastning både internt og eksternt. Bruker alle linja si maks vil ingen få det de betaler for da linjene som regel alltid er overbooket(med mindre man er bedrift og kjøper med båndbreddegaranti). Så om det er mye belastninger et eller annet sted når du tester vil det gå ut over resultatet ditt. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Jeg antar at isp oppgir nettotall slik at du skal ha 12/2 TCP. Uansett så er forskjellen på TCP og UDP normalt rundt 15/20%. Årsaken til at forskjellen din er 50% ligger trolig i modemet eller dårlig oppsett av f.eks rwin i PC. Hva slags OS bruker du? Hvis det er et eldre system så kan det være mye å hente på å tweake. http://www.dslreports.com/tweaks Endret 27. mai 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 det avviket der er litt i største laget spør du meg. NGT har hatt, og fortsatt en del, lignende problemer med 2+ linjer. Du ringer gjerne til kundeservice da du kun får et par Mbit, mens de måler hos seg fine hastigheter. Stort sett stemmer da TCP verdiene med det du opplever, og UDP verdiene med hva leverandøren påstår du får.. Lenke til kommentar
Aroaro Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Jeg antar at isp oppgir nettotall slik at du skal ha 12/2 TCP.Uansett så er forskjellen på TCP og UDP normalt rundt 15/20%. Årsaken til at forskjellen din er 50% ligger trolig i modemet eller dårlig oppsett av f.eks rwin i PC. Hva slags OS bruker du? Hvis det er et eldre system så kan det være mye å hente på å tweake. http://www.dslreports.com/tweaks 8714202[/snapback] Kan du se på denne: http://www.dslreports.com/tweakr/block:379...inXP&via=normal Trenger du flere opplysninger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå