c-NOfx Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) har nextgentel 20 mbit og sitter på en thomson speedtouch router som jeg fikk av dem.. Jeg har problemer med at når jeg starter en server i css eller i ventrilo får jeg abre lokal ip addresse opp. altså 10.0.0.1 å ikke 84.48.199.238. alle som sitter hjemme hos meg på lan får koblet til serverne men ikke de som for eks bor i en annen by eller bor i gaten over.. hvordan får jeg installert routeren slik at 84.48.199.238 blir satt som ip på servere? er helt fortvilet nå. har prøvd det meste av poster som forklarer portfowarding men finner ikke ut.. takk for alle svar Endret 27. mai 2007 av c-NOfx Lenke til kommentar
teledud Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Du må ha en ekstern IP-adresse som du "kjøper" hos din ISP-leverandør. Sett opp en fast IP internt på din "server". (den må være innenfor din Ip-område..) (helt ok med 84.48.199.238) Logg inn på thomsenrouteren og sett opp ekstern IP-adresse, og styr portene mot den interne IP-adressen... (omtales ofte som natting av porter) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Jeg vil rette litt. Det er IKKE nødvendig å kjøpe en IP adresse. Du har allerede en ekstern IP adresse slik som det er .Eneste forskjellen er at den kan forandre seg over tid (en liten sjanse for at den forandrer seg etter hver restart av ruter), men så lenge du er obs på det faktum så er det det ikke behov for en fast IP adresse, noe som ofte koster en god del penger pr. måned. Som regel så står vel ruteren din på slik at IP adressen kanskje bare forandrer seg en gang elelr to i året. Du kan raskt sjekke hva din nåværende IP adresse er på www.minip.no Det som dog er kritisk viktig for at dette skal fungere er at du får åpnet (eller forwardet er mer korrekt å si) portene på datamaskinen din riktig. Uten dette så vil ingen form for server være tilgjengelig for brukere fra internet (utenfor ditt lokalnettverk altså) www.portforward.com har guider for dette, bare velg den riktige ruteren det er snakk om. Skulle du ikke finne ut av det med guiden som står der heller, så får du sende meg en PM her på forumet, så skal jeg se om det er mulig om jeg kan ta midlertidig kontroll over maskinen din via MSN (remote assistance) og gjøre endringen for deg om det blir nødvendig. PS: En liten ting du også kan sjekke er om du står på en VPN tilkobling gjennom Nextgentel. Dette må du nødvendigvis spørre NGT support om. Dersom du bare har et helt vanlig abbonement har du neppe det, men om du fikk abbonementet via en skole eller jobbavtale med rabattkode, så kan det være du har det. Hvis du har det, så har du ikke muligheten til å forwarde porter slik som du trenger. NGT support kan svare deg på dette, og også ta av VPN for deg dersom det er nødvendig. -Stigma Endret 23. juni 2007 av Stigma Lenke til kommentar
joanygaard Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 Jeg sliter med å få satt opp portwarding på min speedtouch gjennom nextgentel. Har prøvd forskjellige ting, men sitter nå å forsøker med en webserver. Eksterne personer som prøver får ikke opp en webside som fungerer fint mellom maskinene lokalt. Jeg vet VPN funker, fordi det er jeg avhengig av mot jobb. Men det du da sier, er at jeg kan ikke BÅDE ha utgående VPN mot jobb og portforwarding samtidig? Joakim. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 23. juni 2007 Del Skrevet 23. juni 2007 (endret) Ja og nei. Du kan ikke ha VPN routing via Nextgentel og samtidig styre portene dine. Du kan derimot bruke alle andre typer VPN løsninger uten problemer, f.eks. alle slags VPN løsinger du selv installerer klient for osv. Hvis du i ny og ne må logge inn på hjemmeontor.broadpark.no så har du VPN routing via Nextgentel, og må evt. be dem disble det om du skal få kontroll over port-forwardingen din. Da kan du som sagt bruke alternative VPN løsnigner om det er tilfellet. PS: Spør support etter veiledningen for oppsett av webserver på Speedtouch585. De har en grei steg-for-steg guide på hvordan det gjøres der du vanskelig kan gjøre noe feil. Følger du den så kan du ihvertfall være noenlunde sikker på at det ikke er feil i instillingene på ruteren -Stigma Endret 23. juni 2007 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå