Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forøvrig, om du har tenkt å sette på flere objektiver i fremtiden kan det være lurt å likegodt kjøpe ett f.eks. 77mm filter med det samme og kjøpe step up ringer fra 49-77mm. Du sparer endel penger på det kontra ha circ-pol filter, IR, gråfilter o.s.v. til alle objektivene dine ;)

edit: og forøvrig så har jeg hørt at kenko sitt Pro1 Digital Circular Pol. er rebranda Hoya av samme type, bare billigere... sånn til info :)

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Forøvrig, om du har tenkt å sette på flere objektiver i fremtiden kan det være lurt å likegodt kjøpe ett f.eks. 77mm filter med det samme og kjøpe step up ringer fra 49-77mm. Du sparer endel penger på det kontra ha circ-pol filter, IR, gråfilter o.s.v. til alle objektivene dine ;)

edit: og forøvrig så har jeg hørt at kenko sitt Pro1 Digital Circular Pol. er rebranda Hoya av samme type, bare billigere... sånn til info :)

8713285[/snapback]

Dette må da være en sannhet med flere modifikasjoner.

For det første vil det kunne være dyrt med den nevnte løsningen da 77mm filtre av en viss kvalitet er VESENTLIG dyrere enn mindre filterdiametre. Dessuten er jeg usikker på om en stepupring fra 52-77mm er så voldsom at man får en absurd utsatt konstruksjon i front av objektivet.

Lenke til kommentar

Joda, det er vesentlig dyrere, men så må man også vurdere hvilke/hvor mange objektiver man skal ha i fremtiden opp mot den ekstra kostnaden man har ved å kjøpe ett stort filter vs ett eller kanskje 2 små. f.eks. jeg har objektiver i iallefall 3 størrelser som jeg alle kunne tenke å bruke pola filter på. Da svarte det seg for meg å kjøpe ett stort filter og step up ringer istedet for 3+ små.

Det er derfor jeg sier "kan det være lurt" istedet for "er det lurt" :p

Og utbyggingen forran på objektivet er grei nok, polafilter er ikke konstant i bruk og step up ringer er sånn ca like lette å sette på som filteret alene :)

Lenke til kommentar

Som sagt, det er lurt å planlegge litt FØR kjøpen av det første (om du klarer å se så langt frem da (selv viste jeg at jeg skulle ha X, Y og Z (og kanskje Æ og Ø også) objektiver så da var det enkelt for meg), men om du ikke har noen konkrete planer er det verre.

Lenke til kommentar
Som sagt, det er lurt å planlegge litt FØR kjøpen av det første (om du klarer å se så langt frem da (selv viste jeg at jeg skulle ha X, Y og Z (og kanskje Æ og Ø også) objektiver så da var det enkelt for meg), men om du ikke har noen konkrete planer er det verre.

8716348[/snapback]

hmm,okay har du noe forslag til hvilken jeg kunne kjøpe?

Lenke til kommentar

filter eller objektiv? hehe. Filter er greit. om du først skal kjøpe så er Hoya sine HMC super/Pro1 filter safe. samme med kenko i samme serie (vistnok rebranda bare - "Hoya" for høyprismarked, "Kenko" for lavpris, samme produkt.)

Når det gjelder objektiver så kan jeg ikke uten videre anbefale noe. Det kommer helt ann på bruksområdet ditt :) f.eks. har jeg følgende objektiver:

18-70mm - kit og walkaround objektiv

50mm f1.8 og 28mm F2,8 - begge brukes mest på ett gammelt helmanuellt Nikon FM fra 197X

70-300mm Sigma - tele

90mm f2,8 Tamron - Macro

og jeg planlegger å gå til innkjøp av 10-20mm sigma til virkelig vidvinkel.

Men det er meg. Jeg kan ikke si noe om hvilke bruksområder du har, naturlig nok.

Men om du vil ha dekke "hele spekteret" med ultravidvinkel (10-20mm), normalzoom(18-70mm), ett (eller to) fast lyssterkt (50mm f1,8 eller 85mm f1,8 eller... ja du forstår tegninga)og ett med litt tele(70mm++) er du fort oppe i 3-4 objektiver, spesiellt om du vil ha macro i tillegg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...