Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp til formatering av harddisk!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurte på om det var mulig å få en veeeeeldig enkel oppskrift på hvordan man sletter alt på EN harddisk, og sletter windows. Og deretter installerer windows på nytt..

Veldig fint hvis jeg kunne fått hjelp!

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du skal slette all data på disken kan du bruke program som f.eks killdisk.

Da vil alt bli borte...

Dersom du snakker kun om å formattere og legge inn OS på nytt kan du bare boote på xp/vista platen du har og følge det som står på skjermen, så vil du få valg om å formattere disken.

Lenke til kommentar
Dersom du skal slette all data på disken kan du bruke program som f.eks killdisk.

Da vil alt bli borte...

Dersom du snakker kun om å formattere og legge inn OS på nytt kan du bare boote på xp/vista platen du har og følge det som står på skjermen, så vil du få valg om å formattere disken.

8713155[/snapback]

okei, hvordan booter jeg? :hmm::dontgetit:

Lenke til kommentar

okei, hvordan booter jeg? :hmm::dontgetit:

8713217[/snapback]

Å boote er et annet ord for å starte maskinen. Før du slår den av i Windows, setter du inn din XP-CD. Når du så starter opp igjen, vil maskinen starte fra CD-en i stedet for harddisken. Så gjør du slik jij1984 sa.

Hvis maskinen IKKE starter fra CD-en, men bare går rett inn igjen i Windows, må du stille den inn til å starte fra CD først. Dette gjøres i BIOS, som er et lite program som inneholder basisinnstillingene for maskinen. For å komme inn i BIOS (eller Setup, som det ofte kalles på engelsk), må du vanligvis trykke Delete eller F2 når maskinen starter opp, altså når helt i begynnelsen når det kommer hvit tekst på svart bakgrunn. Du kan se en melding om hva du må trykke hvis du følger godt med (den forsvinner ganske raskt igjen). Og du må være litt kjapp med å trykke. Jeg pleier bare trykke flere ganger til jeg kommer inn i BIOS-en.

Når du har kommet inn i BIOS-en, går du inn på de forskjellige valgene til du ser noe som heter "boot priority" eller noe sånt. Der setter du CD-ROM til et høyere nummer enn harddisken din....jeg mener et lavere nummer :). Altså 1 har høyere prioritet enn 2. Men det er også mulig (husker ikke helt) det står "First boot device", "Second boot device" osv.

Endret av Whitestar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...