Gå til innhold

En guide til *box vindusbehandlerne

Anbefalte innlegg

OBS! denne guiden er langt i fra ferdig.

Formålet med å skrive denne guiden er å opplyse Linux/*nix brukere at finnes alternativ til skrivebords miljøene som brukes i dag på Linux/*unix platformen.

Hva er *box vindusbehandlerne?

En vindusbehandler er enkelt og greit rammen rundt vinduene på datamaskinen din.

Blackbox

Skjermbilde

I 1997 bestemte den amerikanske studenten Bradley Hughes seg for å skrive en vindusbehandler for X bare for å se om han i det hele tatt kunne klare det, vindusbehandler ble kalt for "Blackbox".

Blackbox er skrevet i C++ og lisensiert under MIT lisensen som er en lignende men langt mindre strengere lisens i forhold til GPL lisensen. Etter hvert fikk Blackbox et mål om å bli lettvektig, rask, enkel og ikke han noen spesielt store avhengigheter enn X selv, den nåværende statusen for Blackbox er uviss, Bradley Hughes bor faktisk nå for tiden i norge og jobber for Trolltech.

Openbox

Offisiell hjemmeside og wiki | Skjermbilde

I 2002 started Dana Jansens å forke Blackbox, hun kalte den nye vindusbehandleren for "Openbox", hun startet i hovedak prosjektet på grunn av at utviklerne bak Blackbox ignorerte hennes bidrag til Blackbox. Openbox er enda mer minimalistisk enn Fluxbox og Blackbox, men samtidig enda mer "next generation" i forhold til Fluxbox, fra og med versjon 3.0 har Openbox blitt skrevet om til C og lisensiert under GPL i stedet for MIT lisensen, alle konfigurasjons- og tema filene er skrevet i xml formatet, Openbox har ikke lenger noen kode fra Blackbox.

Fluxbox

Offisielle hjemmeside | Offisielle wiki | Skjermbilde

I 2001 ble Blackbox forket for først gang, vindusbehandleren ble kalt "Fluxbox", Fluxbox er visuelt sett ganske lik Blackbox og er 100 % bakover komptiabel med Blackbox 0.60 temaer, men har mange flere konfigurasjons muligheter og egenskaper, her er en del av dem:

* Configurable window tabs.

* Iconbar (for minimized/iconified windows)

* Wheel scroll changes workspace

* Configurable titlebar (placement of buttons, new buttons etc)

* New native integrated keygrabber (supports emacs like keychains)

* Maximize over slit option

* Extended Window Manager Hints support

* Slit dockap ordering

* Other minor features

Fluxbuntu er en Ubuntu variant som bruker Fluxbox som vindusbehandler.

Hjemmeside

Hvem passer *box for?

*box passer egentlig for de fleste, kansje ikke din bestemor, selv om alle tre vindusbehandlerne har grafiske verktøy som du kan bruke til mye av konfigurasjonen av vindusbehandlerne burde du ikke være redd for terminal bruk og endring av konfigurasjons filer for hånd, hvis du skal prøve en *box vindusbehandler har du to valg:

*Å kjøre *box som vindusbehandlern i KDE/GNOME/XFCE.

*Å kjøre *box alene uten skrivebord(om du ikke vil legge det til).

Komme i gang med Openbox

Kommer!

Komme i gang med Fluxbox

Kommer!

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjempefin guide!

Har aldri helt kom inn i *box-greiene; klarer ikke å rive meg løs fra Gnome. Men hvordan er det med programmer som er avhengig av KDE- eller Gnome-bibloteker i *box?

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar

Det eneste som trekker litt ned, er at det finnes en del orddelingsfeil, og andre grammatiske ukorrektheter. Om du har vanskelig for grammatikk, kan jeg gjerne hjelpe til med det. Synes en slik guide burde være grammatisk riktig. Ellers, kjempefin guide! :)

Endret av Kadmium
Lenke til kommentar
Det eneste som trekker litt ned, er at det finnes en del orddelingsfeil, og andre grammatiske ukorrektheter. Om du har vanskelig for grammatikk, kan jeg gjerne hjelpe til med det. Synes en slik guide burde være grammatisk riktig. Ellers, kjempefin guide! :)

8712488[/snapback]

Var ganske trøtt i går, skal lese i gjennom i dag :thumbup:

Bare kom med kommentarer, norsk rettskivning er ikke min sterke side nei.

Kjempefin guide!

Har aldri helt kom inn i *box-greiene; klarer ikke å rive meg løs fra Gnome. Men hvordan er det med programmer som er avhengig av KDE- eller Gnome-bibloteker i *box?

8712354[/snapback]

Programmene krever ikke noe mer i *box.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar
Openbox er enda mer minimalistisk enn Fluxbox og Blackbox, men samtidig enda mer "next generation" i forhold til Fluxbox ved å blant annet offiselt støtte composite effekter(skygger og lignende)

Blackbox er fremdeles den som er mest minimalistist, da den har minst funksjoner. Fluxbox og Openbox (2.x) er en videreføring av Blackbox, da naturligvis med flere funksjoner og lignende.

Skjønner ikke helt hva du mener med "next generation", Composite har vært støttet i Fluxbox i flere år nå.

Kan også legge med at Openbox faktisk har en del flere avhengigheter. Fluxbox og Blackbox avhenger bare av X, mens Openbox avhenger av X, Glib, Pango og Libxml2.

fra og med versjon 3.0 har Openbox blitt skrevet om til C og lisensiert under GPL i stedet for MIT lisensen, alle konfigurasjons- og temafilene er skrevet i xml formatet.

Fra og med versjon 3.0 ble Openbox skrevet om helt fra scratch, det vi si ingenting basert på Blackbox.

I 2001 ble Blackbox forket for først gang, vindusbehandleren ble kalt "Fluxbox", Fluxbox er visuelt sett ganske lik Blackbox og er 100 % bakover komptiabel med Blackbox teamer

Fluxbox er kompatibel med themes fra Blackbox 0.60, men ikke fra Blackbox 0.70.

Lenke til kommentar
Openbox er enda mer minimalistisk enn Fluxbox og Blackbox, men samtidig enda mer "next generation" i forhold til Fluxbox ved å blant annet offiselt støtte composite effekter(skygger og lignende)

Blackbox er fremdeles den som er mest minimalistist, da den har minst funksjoner. Fluxbox og Openbox (2.x) er en videreføring av Blackbox, da naturligvis med flere funksjoner og lignende.

8715352[/snapback]

Kun Fluxbox er ment som en videre føring, Dana har laget Openbox for å konkurere mot Fluxbox.

Skjønner ikke helt hva du mener med "next generation", Composite har vært støttet i Fluxbox i flere år nå.

8715352[/snapback]

Ok, det var jeg ikke klar over, Openbox støtter langt flere muligheter med themes og mye annet snacks, hva det er har jeg ikke satt meg skikkelig inn i.

Kan også legge med at Openbox faktisk har en del flere avhengigheter. Fluxbox og Blackbox avhenger bare av X, mens Openbox avhenger av X, Glib, Pango og Libxml2.

8715352[/snapback]

.....på grunn av at openbox som sagt har mange flere egenskaper enn Fluxbox og Blackbox

fra og med versjon 3.0 har Openbox blitt skrevet om til C og lisensiert under GPL i stedet for MIT lisensen, alle konfigurasjons- og temafilene er skrevet i xml formatet.

Fra og med versjon 3.0 ble Openbox skrevet om helt fra scratch, det vi si ingenting basert på Blackbox.

8715352[/snapback]

Ja og....?

I 2001 ble Blackbox forket for først gang, vindusbehandleren ble kalt "Fluxbox", Fluxbox er visuelt sett ganske lik Blackbox og er 100 % bakover komptiabel med Blackbox teamer

Fluxbox er kompatibel med themes fra Blackbox 0.60, men ikke fra Blackbox 0.70.

8715352[/snapback]

Ok.

Lenke til kommentar

At Openbox ble skrevet for å konkurere mot Fluxbox behøver vel ikke å bety at det ikke er en videreføring av Blackbox?

Kjempefin guide!

Uansett hvilken vindubehandler eller skrivebordsmiljø du kjører så vil du trenge kde sine biblioteker for å kjøre kde programmer og gnome biblioteker for å kjøre gnome programmer...

Og bare for å svare for Olear der han har skrevet at "Openbox har flere avhengigheter enn Blackbox og Fluxbox" så trur jeg han sikter til der du skrev at Openbox er "enda mer minimalistisk enn Blackbox" men det blir jo litt feil når Openbox har flere funksjoner og flere avhengigheter?

Uansett, finfin guide dette, ser frem til når den er ferdig så kanskje jeg prøver meg på Openbox/Fluxbox, hadde faktisk bare hørt om Fluxbox før du skrev denne guiden :p

Lenke til kommentar
Og bare for å svare for Olear der han har skrevet at "Openbox har flere avhengigheter enn Blackbox og Fluxbox" så trur jeg han sikter til der du skrev at Openbox er "enda mer minimalistisk enn Blackbox" men det blir jo litt feil når Openbox har flere funksjoner og flere avhengigheter?

8716637[/snapback]

Bare prøv openbox så skjønner du hva jeg mener.

Ikke hørt om Fluxbox? du kødder? Fluxbox er jo den desidert mest kjente av dem alle, uansett, bare noen måneder siden jeg hørte om Openbox.

Endret av roberth1990
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet+9871234

Linken til Blackbox-screenshotet er ødelagt, rett er som følger:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Blackbox_on_Debian.png

Lenke til kommentar

fluxbox er også den eneste *box utgaven jeg har prøvd sålangt på et *nix oppsett, men jeg har lyst til å finne ut hva som er helt best (for meg).

for øyeblikket så bruker jeg BBClean i XP, men jeg er ikke kjent nok i et *nix system til å være uavhengig av at menyen genereres automatisk for meg.

kan også nevne at når jeg setter meg ned med dette på nytt om noen dager, så blir det arch-linux uten et skrivebordssystem som gnome el.l.

(skal man først lære noe, så kan man lære det skikkelig, og brukervenlighet er ikke det samme som en lav læringskurve...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...