Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fungerer dette oppsettet?

Anbefalte innlegg

Jeg har to PCer, begge med to GB LAN porter. Jeg har en 100MBit ruter som er koblet til ISP.

Kan jeg lage en GBit bru mellom PCene og i tillegg la begge være koblet til ruteren med 100Mbit?

Jeg vil ikke bruke ICS på den ene fordi jeg vil ikke være avhengig av at begge står på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det en stund siden jeg gjorde noe tilsvarende med Windows-maskiner (som jeg antar du har). Så lenge du har to nettverkskort i hver maskin bør det være en smal sak.

Jeg antar også at du vil bruke Gb-linken til fildeling etc.?

Da setter du en ny IP på hver av Gb-interfacene i samme range.

Kjapt og enkelt bare slik:

PC1=10.0.0.10

PC2=10.0.0.20

nettmaske 255.255.255.0 og ingen gateway- eller DNS-adresse.

Hvis du vil slippe å bruke IP-adressene hele tiden når du vil kopiere filer så kan du legge til en linje i filen \windows\system32\drivers\etc\hosts -filen:

På PC1 legger du til PC2 10.0.0.20

og på PC2 legger du til PC1 10.0.0.10

dermed kan du gjøre start -> kjør -> \\PC1 fra PC2 og \\10.0.0.10 popper opp (håper vi).

IP-adressene må selvfølgelig være forskjellige fra IP-adressene du får fra ISP (modem, router eller hva det måtte være).

Lenke til kommentar

Et probelm, hvordan får jeg kontakt med PC'n over GB linja med remote desktop?

Vista har satt opp en IP6 adresse for denne linja, så 10.0.0.20 fører ingen steder, skal jeg pinge den må jeg pinge fe80::f144:97c7:31a:671e%8. Men den adressen fungerer ikke med remote desktop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...