Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

FastIp Netverk+Internet

Anbefalte innlegg

Hei sann, jeg har FastIP fra Nextgentel, nå har jeg skaffet meg en switch og koblet 2 Pcer mot den...problemet er at Den ene PC har Internet mens den andre har ikke, men netverke fungerer...

Dette står i instllinger på den første PC

Fastip er = 217.13.17.56 mens 217.13.17.59 er broad cast adresse

SubnetMask = 255.255.255.0

Getaway = 217.13.17.57 <------ som er Routers IP

Interneten fungerer fint på den maskina.

Så spørsålet er...hva slags instillinger skal jeg ha i den andre PC for å få Internet? Har prøvd DHCP og 10.0.0.2 o.s.v...funker ikke.... :-?

Kjørt Windows Network Wizard ( windows XP) hjelper ikke.....

Er det noe jeg skal konfigurere i Routeren min? For uansett hvilken IP jeg skriver i den andre maskina....så vil den ikke finne fram interneten:(

Håper dere kan hjelpe meg :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er simpelt, du må kjøre inn to nettverkskort på den ene maskinen. I det ene sitter modemet og fra det andre går en kabel til switchen, alle andre maskiner går også inn i switchen. Så må du trykke egenskaper avansert på internett tilkoblingen din, der tilater du å dele den. Så tar du de andre maskinene og velger koble gjennom en annen maskin eller hub i nettverks wizarden.

Dette funker greit, men er litt tungt å lære seg. Nedtur at du ikke kjøpte router, tror det hadde vært lettere. Kjører tre maskiner på denne måten og hastigheten blir ikke lavere på de andre, men hvis noen bruker internett samtidig som jeg spiller merkes det litt, men det er kanskje fordi jeg satte for agresive innstilinger på battlefield. Et annet minus er at hovedmaskinen må være på for at alle andre maskiner skal komme på nett

Lenke til kommentar

Så spørsålet er...hva slags instillinger skal jeg ha i den andre PC for å få Internet? Har prøvd DHCP og 10.0.0.2 o.s.v...funker ikke.... :-?

Kjørt Windows Network Wizard ( windows XP) hjelper ikke.....

Er det noe jeg skal konfigurere i Routeren min? For uansett hvilken IP jeg skriver i den andre maskina....så vil den ikke finne fram interneten:(

Håper dere kan hjelpe meg :wink:

Svjv så skrus routerfunksjonen av i NGT-modemet når du kjøper fast IP og du har vel bare kjøpt en IP. Den får ingen respons når du setter den tiil og motta IP automatisk?

Lenke til kommentar

Jeg er nesten 100% sikker på at NAT og routerfunksjonene er avskrudd på modemet når man har fast IP hos NGT.

For å presisere litt: "Fast IP" for privat bruk hos NextGentel betyr ganske enkelt at ruterens IP ikke skifter. Ergo må man fortsatt benytte seg av NAT i ruteren. Man får altså ikke brukt en ekstern IP på noen maskin bak ruteren. Likevel, utifra beskrivelsen til Skeleton høres det ut som om han har bestilt "Fast IP med subnet", som altså er en serie med 4 IP'er, som i praksis gir én IP som kan brukes på nettverket.

Skeleton: Du får 1 offisiell IP til bruk på nettverket ditt. Vil du ha flere maskiner på nett må du dele Internet-forbindelsen på PC'en med den faste IP'en. Du må dobbeltsjekke innstillingene dine, hvis du har blitt tildelt IP'ene .55 - 59 er det gjerne slik:

.55 er nettverksadressen

.56 brukes av ruteren

.57 er den frie IP'en du kan bruke på én maskin

.59 er broadcast

Nettverksmasken både i ruteren og på maskinen din blir i dette tilfellet

255.255.255.252

Lenke til kommentar

os NextGentel betyr ganske enkelt at ruterens IP ikke skifter. Ergo må man fortsatt benytte seg av NAT i ruteren. Man får altså ikke brukt en ekstern IP på noen maskin bak ruteren. Likevel, utifra beskrivelsen til Skeleton høres det ut som om han har bestilt "Fast IP med subnet", som altså er en serie med 4 IP'er, som i praksis gir én IP som kan brukes på nettverket.

Yepp, du har rett i dette.

Jeg blandet nok disse to etter endel disskusjon om fast IP med subnett på news.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...