Gå til innhold

Lage ny partisjon med innebygget progrmvare

Anbefalte innlegg

Vis ikke jeg tar feil, så er det mulig å lage ny partisjon med et innebygget program i vista?

Kan noen forklare step-by step hvordan man gjør det?

Hvis jeg lager en ny partisjon, som jeg innstalerer bare dritt programer på, kan jeg formatere den uten å reinnstalere vista?

Endret av thadon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke "lage nye partisjoner" i Vista, bare slette, redusere eller utvide de som allerede eksisterer.

Det er vel uansett en dårlig ide å innstallere masse programmer på en partisjon for så å formatere den etterpå. Windows fungerer sånn at informasjon fra de forskjellig programmene legger seg på forskjellige partisjoner. Så hvis du bare sletter en partisjon risikerer du å ende opp med masse rot i systemet. I verste fall at Windows streiker.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan du opprette nye partisjoner dersom det er ledig plass i Vista

Nederst i kontrollpanelet har du et valg som heter "Lag og formater harddiskpartisjoner". Det ligger under administrative verktøy.

Finn disken du vil opprette en partisjon på og høyreklikk på området som er utildelt. Velg "Nytt enkelt volum" og følg veiviseren. Har du ikke noe utildelt område må du redusere størrelsen på en anne partisjon.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan du opprette nye partisjoner dersom det er ledig plass i Vista

Nederst i kontrollpanelet har du et valg som heter "Lag og formater harddiskpartisjoner". Det ligger under administrative verktøy.

Finn disken du vil opprette en partisjon på og høyreklikk på området som er utildelt. Velg "Nytt enkelt volum" og følg veiviseren. Har du ikke noe utildelt område må du redusere størrelsen på en anne partisjon.

8719005[/snapback]

I min utgave av Vista (Home premuim, Norsk) er det ingen "Lag og formater harddiskpartisjoner" i Kontrollpanel/Adm verktøy. Eneste stedet jeg kan endre harddiskpartisjoner er under på samme sted som jeg forklarte over. Men man kan jo lage nye partisjoner ved å redusere en annen, og så bruke overskuddsplassen til en ny.

Endret av pmarius
Lenke til kommentar
I min utgave av Vista (Home premuim, Norsk) er det ingen "Lag og formater harddiskpartisjoner" i Kontrollpanel/Adm verktøy. Eneste stedet jeg kan endre harddiskpartisjoner er under på samme sted som jeg forklarte over. Men man kan jo lage nye partisjoner ved å redusere en annen, og så bruke overskuddsplassen til en ny.

8721262[/snapback]

Rart, for jeg dobbeltsjekket på min HP bare så jeg ikke skulle gi oppskriften til noe som var Ultimate only.

Og ja, man må som regel redusere en annen partisjon - det er vel ikke så ofte man kommer over harddisker med ubenyttet diskplass håper jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...