Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes 230, god førstebil?

Anbefalte innlegg

Hei

Er i den situasjonen at jeg snart blir 18, og jeg skal derfor kjøpe min første bil. Vil ha en bil som er litt kul, noe jeg synes 230-en er.

Har sett på denne:

http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1486709#top

Den er så og si strøken (en liten rustboble på ene siden, men det klarer jeg å fikse) og en sprekk i frontruten. Er 225000 langt, eller er det et godt kjøp?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje noe stiv pris...burde kunne prute en del der ihvertfall. Men sjekk kanaler, hjulbuer og dører, bagasjelokk for rust. Det ruster gjerne på steder du ikke ser.

Ang. kmstand, så er nok ikke 225000 så veldig langt for en Mercedes. Kommer selvfølgelig an på vedlikehold, men en Merce som har blitt tatt godt vare på, klarer lett 500 000 km, gjerne mye mer enn det også.

Men jeg ville nok fått den sjekka...fått en tilstandsrapport eller noe. NAF fikser vel slikt til en rimelig pris. Er det et Mercedes-verksted i nærheten, så går det an å høre der.

Pantera

Lenke til kommentar

Det er ikke noe å si på prisen, siden det er en coupe. Men hvis det bare er Mercedes du skal ha, ikke nødvendigvis denne litt sjeldne karosserivarianten, finner du sikkert en billigere med fire dører. Ellers er ikke Mercedes så mye bedre enn andre biler. De er riktignok ofte bedre vedlikeholdt, siden de var dyre i utgangspunktet og har god bruktverdi, så det lønner seg å vedlikeholde. Men de ruster mer enn mange andre...

Lenke til kommentar

Jeg synes heller ikke Skoda, Vovo 440 og Mercedes C-klasse er reelle sammenligningsobjekter. Jeg slenger med noen jeg ville vurdert til den prisen, dersom Mercedes ikke er den store drømmen (den siste linken er mer for moro skyld. Da må du sikkert skru hver helg. Men det er nok verdt det...). Ellers synes jeg Mercedes-coupeen ser fin ut, og prisen synes jeg som sagt ikke det er noe å si på.

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10...4&pos=24&tot=30

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10...2&pos=12&tot=36

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10...6&pos=13&tot=15

http://finn.no/finn/car/object?finnkode=10...55&pos=1&tot=39

Lenke til kommentar
Er ikke den Jaguaren fra British Leyland-tiden?

BL har aldri vært et tegn på god driftssikkerhet. :p

8714164[/snapback]

Nei, de er ikke kjent for driftssikkerhet, derfor skrev jeg også at man har hobby hver helg... Men fin bil er det :D Og for en motor!

Lenke til kommentar

Hva tror folket om en 97' Opel Vectra 1,7 TDI?

En del ekstrautstyr:

* Bodykit

* Lakk som fader fra rød til mørkerød bak

* Alu-felger

* Diverse (nye speil, nye baklykter, angel-eyes)

* Senket 60mm

* Effektanlegg

Gått 180 000

69 laken hos forhandler

Grei pris, eller bør jeg prute - eller kjøpe i det hele tatt? Var og så på den og ble meget fristet.

Synes Mercedesen var litt "båtaktig" å kjøre (mye dødgang på rattet, stort ratt, vanskelig å gire med ++). Prøvde også en 320; motoren var digg - men det var for mye småplukk.

Endret av EvenT
Lenke til kommentar

En del ekstrautstyr:

* Bodykit

* Alu-felger

* Senket 60mm

* Effektanlegg

Gått 180 000

69 laken hos forhandler

Grei pris, eller bør jeg prute - eller kjøpe i det hele tatt? Var og så på den og ble meget fristet.

Synes Mercedesen var litt "båtaktig" å kjøre (mye dødgang på rattet, stort ratt, vanskelig å gire med ++). Prøvde også en 320; motoren var digg - men det var for mye småplukk.

8715875[/snapback]

1,7 TDI er ikke noe særlig til motor. Alu-felger har alle (nesten) 97-modeller. Kjørelengeden er litt over gjennomsnittet for en 97-modell. Ellers: Hvis du liker den spesielle lakken (sjekk om bilen er kollisjonsskadet, siden den har fått ny lakk), hvis du ville ha senket den uansettm kjøpt effektanlegg og alt det andre, er vel ikke prisen mye å si på. Det er omtrent det ti år gamle Vectraer går for. Men det går da an å få en bedre bil for den prisen...

Lenke til kommentar
Er ikke den Jaguaren fra British Leyland-tiden?

BL har aldri vært et tegn på god driftssikkerhet. :p

8714164[/snapback]

Nei, de er ikke kjent for driftssikkerhet, derfor skrev jeg også at man har hobby hver helg... Men fin bil er det :D Og for en motor!

8714808[/snapback]

Sant nok. Dersom du kjører en eldre XJ, da er du alt annet enn konform på bensinstasjonen.

Lenke til kommentar

Hadde en CE før, riktignok en 220 fra 1993. Fantastisk bil, fullstendig skuddsikker og bare gikk og gikk. Eneste ulempen er at reservedeler er en del dyrere enn for en 4-dørs bil. Min erfaring med disse bilene er at farge, interiør og utstyr er alfa omega for prisen. Sånn sett synes jeg bilen i første posten er ganske stivt priset... Ser ikke ut til å ha klimaanlegg heller.

Skal du betale 45000 for en såpass gammel CE så bør den i hvert fall ha skinninteriør, automatgir og klimaanlegg, mener jeg.

Rustfri eller ikke så burde det være rikelig med prutemuligheter. 30000 er kanskje en mer kurant pris?

Nå er jeg riktignok ikke helt inne på norske bilpriser for tiden, men om du strekker deg noen ganske få tusenlapper over 45000 så burde det være mulig å få en 220CE fra 1993. Da får du en bedre motor og en nyere bil.

Og som sagt, disse coupeene er suverene biler. Jeg sluttet aldri å la meg overraske over komforten og kvalitetsfølelsen, selv sammenlignet mot biler halvparten så gamle.

Lenke til kommentar

En del ekstrautstyr:

* Bodykit

* Alu-felger

* Senket 60mm

* Effektanlegg

Gått 180 000

69 laken hos forhandler

8715875[/snapback]

1,7 TDI er ikke noe særlig til motor. Alu-felger har alle (nesten) 97-modeller. Kjørelengeden er litt over gjennomsnittet for en 97-modell. Ellers: Hvis du liker den spesielle lakken (sjekk om bilen er kollisjonsskadet, siden den har fått ny lakk), hvis du ville ha senket den uansettm kjøpt effektanlegg og alt det andre, er vel ikke prisen mye å si på. Det er omtrent det ti år gamle Vectraer går for. Men det går da an å få en bedre bil for den prisen...

8716319[/snapback]

Takk for tips. :)

Planen, uansett hvilken bil jeg velger, er å fikse den litt opp (fine felger, litt styling (alt etter hvilekn jeg velger, ikke alle passer dette like bra), godt anlegg osv.

Hvis rundt 70 laken er standardpris på en 97' Vectra, sparer jeg vel en del på å velge en som det er gjort litt med? Det er jo ting som koster noen titalls tusen, som jeg får "på kjøpet" kan du si?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...