Gå til innhold

Er det lovlig å fjærne drm på egne programmer?

Anbefalte innlegg

Det diskuteres mye ang DRM og det jeg lurer på er om det er lov å kjøpe et programm dær en kan fjærne denne på en kopi av programmet,altså en kopi til eget bruk.

Om så dette er lovlig,hvilke lovlige programmer annbefales da å bruke.

Skulle ikke dette være lovlig så ikke post kommentarer om piratprogrammer her og så vil jeg be mod om å stenge tråden om så er tilfelle.

Jeg er kunn ute etter å få klarhet i om dette er lovlig og isåfall hvilke lovlige programmer en kan kjøpe til dette .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å fjerne kopibeskyttelse på eget materiale for eget bruk er lov i følge den nye anti-piratloven som ble laget for ikke så lenge siden, så å diskutere dette emnet ser jeg ingen problemer med.

Med forbehold om at forumstyret ikke overprøver meg om jeg skulle ta feil :).

Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at dette er lov sett i forhold til Åndsverkslovens §§39 g-i og 53 c. Det er mange forutsetninger som må klargjøres før det kan gis et absolutt svar. Hvis det er snakk om å ta en sikkerhetskopi betinger ikke det at DRM må fjernes og dermed er det ikke noe som tilsier at det er lovlig.

Lenke til kommentar

Ingen. § 53 C i Åndsverksloven lyder slik:

Omsetning av, eller besittelse i ervervsøyemed av et hvilket som helst middel hvis eneste formål er å gjøre det lettere ulovlig å fjerne eller omgå tekniske innretninger til beskyttelse av et datamaskinprogram, er forbudt.

Slik paragrafen er utformet kan det forståes slik at det er lov å bestitte et slik program og dele det ut til hvem man ønsker så lenge man ikke tjener på det og så lenge man ikke bruker det... :)

Lenke til kommentar

Det er riktig, men det er flere paragrafer inne i bildet. Se ÅVL §§ 39 g-i som vist til tidligere.

Slik jeg leser disse §§ er det ikke tillatt å bryte en DRM i et dataprogram så lenge hensikten kun er å ta en sikkerhetskopi. Det begrunnes i at slik fjerning ikke er nødvendig for å lage en fungerende sikkerhetskopi.

Det er imidlertid vanskelig å svare 100% ut fra de opplysningene som er gitt i og med at loven stiller ulike krav i ulike situasjoner. Det var derfor jeg også tok forbehold i første innlegg.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Var det ingen som kunne hjelpe hær,årsaken til at jeg spør er bla fordi jeg samler på musikkdvder og disse er jeg veldig redd for,samtidig har jeg lyst til å se/høre på disse og da helst uten å måtte bruke orginalen da jeg ønsker å bevare disse feilfrie :hmm:

Lenke til kommentar

Du har vel allerede fått svar men kommer nå med nye opplysninger. Det er forskjell på å fjerne DRM på et program og på en lyd- eller film-plate. Det er ulike §§ som brukes.

Musikk og film reguleres av § 53a:

Det er forbudt å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer som rettighetshaver eller den han har gitt samtykke benytter for å kontrollere eksemplarfremstilling eller tilgjengeliggjøring for allmennheten av et vernet verk.

Det er videre forbudt å:

a) selge, leie ut eller på annen måte distribuere, 

b) produsere eller innføre for distribusjon til allmennheten, 

c) reklamere for salg eller utleie av, 

d) besitte for ervervsmessige formål, eller 

e) tilby tjenester i tilknytning til 

innretninger, produkter eller komponenter som frembys med det formål å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer, eller som kun har begrenset ervervsmessig nytte for annet enn slikt formål, eller som i hovedsak er utviklet for å muliggjøre eller forenkle slik omgåelse.

Bestemmelsen i første ledd skal heller ikke være til hinder for privat brukers tilegnelse av lovlig anskaffet verk på det som i alminnelighet oppfattes som relevant avspillingsutstyr.

Lenke til kommentar

Joda vet det er forskjell,men jeg har vel ikke fått svar på hvilke lovlige programmer en kan bruke til noen av delene.

For slik jeg har forstått det så er det lovlig å lage en kopi til eget bruk av feks en cd eller en DVd og nettop her er det jeg spør fordi jeg kjøper alt av intresse og samler på disse og nettop for å beholde samlingen komplett og feilfri ønsker jeg så å lage en kopi på en dvd eller å legge denne på hd for avspilling.

Dette forstår jeg som sagt er lovlig så lenge man ikke som du sier :

Det er videre forbudt å:

a) selge, leie ut eller på annen måte distribuere, 

b) produsere eller innføre for distribusjon til allmennheten, 

c) reklamere for salg eller utleie av, 

d) besitte for ervervsmessige formål, eller 

e) tilby tjenester i tilknytning til 

innretninger, produkter eller komponenter som frembys med det formål å omgå effektive tekniske beskyttelsessystemer, eller som kun har begrenset ervervsmessig nytte for annet enn slikt formål, eller som i hovedsak er utviklet for å muliggjøre eller forenkle slik omgåelse.

Er det virkelig slik at en ikke kan kopiere sin egen DVD til eget privat bruk på lovlig vis ?

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
DVD Decrypter er et enkelt og greit (og gratis) program for dette formålet. Det kan både lage image-filer på HD eog brenne dem ut igjen. Dersom du ønsker å ha filene liggende på pc-en vil jeg anbefale å gjøre dem om til xvid-filer. med auto gordian knot eller lignende.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...