Misoxeny Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Har lyst til å lære å spille gitar. Er 16 år, regner med det ikke er for sent (er vel aldri for sent? ). Men jeg er ikke interessert i å gå på noe kurs, så jeg lurte på om det fantes noen gode nettsider for nybegynnere som såvidt har tatt i en gitar? Og om noen har noen tips til hva jeg bør lære meg først (er vel grep?), hvordan jeg bør gå frem, litt motivasjon osv, fyr løs! Har en akustisk gitar her hjemme som jeg kan begynne på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 http://home.online.no/~olavknu/gitar.html#DIM Skal du ha spille prøve eller bare fordi du har lyst? Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Nei det er aldri for sent! Det er mange gitar nettsider for nybegynnere, men om du er som meg så foretrekker jeg å lære fra en bok/hefte istede for en pc. Fins også dvd'er om du foretrekker det. Mitt tips er å dra til din lokale musikkbutikk (evt nettbutikk) og spør etter en god lær-og-spill gitar-bok/hefte. Om du er helt nybegynner så husk å kjøpe en som begynner fra scratch. Så starter du med noen basiske grap til noen enkle sanger. Men! Det alle beste er om du kjenner noen som er flink på gitar som har tid til å lære deg litt. Det foretrekker jeg iaffal. Blir du frustrert i begynnelsen så husk å ikke ta det ut over gitaren. Men om du er flink å øve så tar det neppe lang tid før du kan noen enkle låter, kanskje ikke nok til å smelte pikene, men det er en start. Lykke til, gitar er morro! Endret 26. mai 2007 av Sneerk Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Om du skal begynne uten noe hjelp via Kurs eller no sånt, da får du nesten spørre musikk læreren din om han kan gi deg et ark med noen "Basic" Dur akkorder. Øv dem inn, så kan du lett finne sanger som består av rundt 3-5 forskjellige akkorder, da er det bare å øve ivei Jeg ville annbefalt å ta en tur innom www.ultimate-guitar.com det er en Tablatur Webside, men det har også en del Guider og ganske greie forklaringer for nybegynnere også. Stå på! Lenke til kommentar
LeLiLa Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Anbefaler www.WholeNote.com>gå til Lessons>Skill level>Beginner>Trykk "Viewed by HITS"> Start med Major Chords>More Major Chords> Så kan du velge om du vil starte med fingerpicking, strumming, alternate picking, scales osv. opp til deg hva du spiller (sjanger, stil, gitar osv.) Lykke til PS: Hvis du trenger hjelp meg å forstå tab rytmen, anbefaler jeg Guitar Pro, også bruk 911tabs.com, beste tab siden Endret 27. mai 2007 av Gotzone Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Det er mange gitar nettsider for nybegynnere, men om du er som meg så foretrekker jeg å lære fra en bok/hefte istede for en pc. 8710846[/snapback] Jeg syns og du burde lære fra bok/hefte. Kan anbefale Bjørn Schandys Gitarbok 1 og 2. Lenke til kommentar
edge Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 http://fuv.hivolda.no/prosjekt/hunstmo/ Denne siden er grei til å lære seg grep o.l. Når du føler at du har dreisen på det kan du ta turen innom www.911tabs.com, som nevnt over, og finne sanger. Anbefaler også å ta turen innom nybegynner-tråden her på forumet. Lykke til! Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Det beste er å lære på musikkskole. Vil du bruke lite penger er gitarbøker en god investering, og normalt mer spot-on enn internett. Skal du lære gratis kan du bruke internett. http://www.justinguitar.com har en del gode leksjoner med video. Endret 27. mai 2007 av tronni_87 Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Har nevnt det i noen tilsvarende tråder før, men nevner det gjerne igjen.... Hvis du bor i nærheten av en folkehøyskole, men musikk som én av 'linjene', så er muligheten stor for å få seg billige gitartimer. Mange "fattige" gitarister der, som trenger det de kan få av cash...snakker da om 100-150 kr for en time...max. De pleier som regel å henge opp lapper/annonser på nærbutikker o.l. Ofte er det de "beste" gitaristene som tilbyr slike timer, og det kan fort være verdt en 1000-lapp totalt, for å komme igang. Pantera Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Har nevnt det i noen tilsvarende tråder før, men nevner det gjerne igjen.... Hvis du bor i nærheten av en folkehøyskole, men musikk som én av 'linjene', så er muligheten stor for å få seg billige gitartimer. Mange "fattige" gitarister der, som trenger det de kan få av cash...snakker da om 100-150 kr for en time...max. De pleier som regel å henge opp lapper/annonser på nærbutikker o.l. Ofte er det de "beste" gitaristene som tilbyr slike timer, og det kan fort være verdt en 1000-lapp totalt, for å komme igang. Pantera 8720153[/snapback] som deg? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Hva mener du med det? 8724282[/snapback] hmm tror han bare prøver å skaffe seg noen elever Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Tror ikke akkurat han er ute etter å lure noen Var vel et godt tips var det ikke niccoyeah? Lenke til kommentar
Vidar Busk Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Tror ikke akkurat han er ute etter å lure noen Var vel et godt tips var det ikke niccoyeah? 8724940[/snapback] Syntes også det var et godt tips, musikk læreren min gjorde akkurat det samme. Er et godt alternativ... Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Hva mener du med det? 8724282[/snapback] hmm tror han bare prøver å skaffe seg noen elever 8724290[/snapback] Hehe..nei, prøver nok ikke på det. Gitarferdighetene mine er nok ikke på et slikt nivå, at jeg kan tjene noe særlig på å lære andre å spille, gitt. Dessuten spiller jeg bass, men heller ikke det, på er veldig høyt nivå... Så det var nok bare ment som et tips, ja.... Pantera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå