Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Må jeg betale Farsbidrag som student?

Lovepump

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal begynne på høgskolen og leve på stipend, betaler nå barnebidrag på datteren min siden jeg ikke bor sammen med moren.

Noen som vet om jeg får dekket det som student?

8710540[/snapback]

Noen må i alle fall betale dette ettersom datteren fremdeles eksisterer, men studenter i Norge får jo dekket det utroligste..

Endret av Dr_Ost
Lenke til kommentar
Skal begynne på høgskolen og leve på stipend, betaler nå barnebidrag på datteren min siden jeg ikke bor sammen med moren.

Noen som vet om jeg får dekket det som student?

8710540[/snapback]

Noen må ia alle fall betale dette ettersom datteren fremdeles eksisterer, men studenter i norge får jo dekket det utroligste..

8710824[/snapback]

akkurat det jeg lurer på.. Noen andre som vet hvordan dette fungerer?

Lenke til kommentar

vel, Vet ikke helt hvordan det blir ettersom dere ikke bor ilag. Men når du søker om stipend kan du krysse av for antall unger osv. Det også et annet skjema du også må fylle ut og sende inn sammen med en fødselsattest, dette skjemaet får du tilsendt fra lånekassen .

Dette er hvertfall hva jeg må gjøre til høsten. Men har ikke sett på skjemaet jeg har fått tilsendt siden det ikke ble sendt her jeg bor nå. Og jeg bor sammen med dama så kan jo hende det ikke blir helt det samme for deg.

Tror det enkleste for deg vil være å kontakte lånekassen, de kan nok svare mer spesifikt enn det jeg kan.

Lenke til kommentar

Barnebidraget beregnes utifra en prosentsats av hva du tjener brutto og fastsettes av trygdekontoret i hjemkommunen til mor. Inkludert i regnestykket er også hva mor tjener og hvor mye du har barnet. Forutsetter her at du ikke har en privat avtale med mor som du forøvrig har mulighet til å inngå.

Den som er ansvarlig for inndrivelsen er det som tidligere het Trygdeetatens Innkrevningssentral.

Når du nå kommer til å ha en periode med liten eller ingen inntekt, ville jeg snarest mulig tatt dette opp med trygdekontoret og søkt om fritagelse fra barnebidrag i den perioden. Dokumentasjon er her veldig viktig.

Mest sannsynlig blir dermed barnebidraget satt til minimumssatsen som mor får utbetalt av kommunen. Har du ingen inntekt kan betaling av dette utsettes og du opparbeider deg en gjeld som betales tilbake når du begynner å tjene penger. Hva minimumssatsen er aner jeg ikke.

EDIT; Blir stipend regnet som inntekt? I såfall skal bidraget beregnes utifra dette.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar
Barnebidraget beregnes utifra en prosentsats av hva du tjener brutto og fastsettes av trygdekontoret i hjemkommunen til mor.

....

Mest sannsynlig blir dermed barnebidraget satt til minimumssatsen som mor får utbetalt av kommunen. Har du ingen inntekt kan betaling av dette utsettes og du opparbeider deg en gjeld som betales tilbake når du begynner å tjene penger. Hva minimumssatsen er aner jeg ikke.

Hvis inntekten faller bort, hvorfor skulle man da ikke kunne be om en ny beregning av bidraget ?

Det må vel være åpenbart at et stipend uansett vil gi en lavere inntekt en den grensen som medfører bidragsplikt.

Hvis man ber om ny beregning og bidragsplikten blir satt til null, hvorfos skulle man da få en regning etterpå ?

Her må det da være en hel del rettspraksis, men ut fra det som følger av barneloven og tilhørende forskrift så er det vel ikke noe som tyder på at man opparbeider seg en gjeld i den perioden bidragspliketen er satt til kr 0,- ??

(Det høres jo nesten litt urimelig ut, men jeg forsøker bare å lese rettskildene som de er.)

http://www.lovdata.no/for/sf/bl/bl-20030115-0123.html

Dette forutsetter jo eventuelt at man kan be om ny beregning av bidraget når man har blitt student, slik at bidraget settes til kr 0,-

Kan dette virkelig være riktig ?? Er liksom litt i tvil ..

Tenke .. hvis man selv mottar sosialhjelp så kan man bli nødt til å betale den tilbake .. hvis denne gis til ens barn som man for tiden ikke har bidragsplikt i forhold til, skulle dette kunne kreves tilbake ..

Det som ser ut til å være det avgjørende punkt det ser ut til å være om det skjer en ny fastsettelse av bidragsplikten der denne settes til null.

(Har aldri vært borte i denne typen saker.)

Lenke til kommentar

Hva er reglene for endring av bidraget ?

Fra forskriften:

§ 13. Endring

Ved fastsetjing av tilskot som tidlegare er fastsett av tilskotsfut, fylkesmann, domstol eller i avtale, skal det gjeldande tilskotet berre endrast dersom reglane i denne forskrifta vil føre til ei endring på meir enn 10 prosent.

Hvis man i det øyeblikk man er uten inntekt og man har gått over til å leve på lån går og ber om ny beregning av bidrag, da faller hele forpliktelsen vekk.

Mon det er slik ?

Hvis dette stemmer får jeg da 10 % av det eventuelt sparte ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...