Gå til innhold

Laptop skjerm på stasjonær PC (VGA)...

Anbefalte innlegg

Er det mulig å koble en laptop skjerm til VGA i en stasjonær PC? Skjønner jo at dette krever presisjonsmodding, da det er tynne ledere vi snakker om... Men hadde vært snasent om det lot seg gjøre... Noen som har erfaring med slikt? Lenker til relevant lesning hadde vært topp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du ha en controller (på godt norsk: kontroller) som har støtte for samme oppløsning som skjermen og du må ha en inverter for skjermen om det ike følger med eller du ike tar med det når du monteret ut og du må ikke lodde noe bare koble til forskjellige ledninger + div.

Lenke til kommentar
Da må du ha en controller (på godt norsk: kontroller) som har støtte for samme oppløsning som skjermen og du må ha en inverter for skjermen om det ike følger med eller du ike tar med det når du monteret ut og du må ikke lodde noe bare koble til forskjellige ledninger + div.

8709856[/snapback]

Da forstår jeg det slik at det finnes en inverter i laptopen min (som er defekt) som jeg kan plukke ut og bruke?

Hva slags "controller" snakker vi om?

Lenke til kommentar

Jeg driver å mekker på et prosjekt, og jeg må ha en liten og tynn skjerm ja... Vet jo at rimelige LCD skjermer koster nesten ikkeno om dagen, men de fungerer altså dårlig til mitt prosjekt... Hvem selger kontrollerkort? Vil samme kontrollerkort fungere til alle laptop skjermer?

Lenke til kommentar

Kontrollere pleier som regel å bare funke med et par oppgitte skjermer.

Og de er nokså dyre ( et par 100 dollar stykket )

Det kan være du kan klare deg uten kontrolleren, men da må lcdmodulen ha RGB innganger. Du får google litt på modellen du har og se om du klarer å finne datasheetet.

Lenke til kommentar

Ingen LCD-monitorer fra laptoper jeg har vert borti har analoge innganger.

Gamle laptop-skjermer hadde x bits for hver farge, (VS, HS) og DE inn, nye har også det, men over et LVDS-grensesnitt.

Så lenge to skjermer har samme oppløsning, timing (noe de fleste skjemer med samme oppløsning har) og mode (DE only eller VS, HS, DE) og arrangering av bitene over LVDS-grensesnittet (dette tror jeg er ganske standard, men skal ikke si meg for sikker) så er de rimelig kompatible. Hvis du finner databladet til skjermene som kontrolleren støtter og databladet til din skjerm så kan du finne ut om det vil fungere. Og så er det tilkoblingen selvsagt, men mange laptopskjermer har lik connector.

Hva er typenummeret på skjermen (pleier ofte å ha en eller to bokstaver først, så størrelsen i tidels tommer (i.e. 154 for en 15.4'') og så noen bokstaver og tall som sier noe om aspektforholdet, oppløsningen og revisjonen).

Lenke til kommentar

Hm, vet sannelig ikke jeg - vanskelig å finne noe slikt modellinformasjon... Det er en 10" skjerm (26cm diagonal), laptopen er en Pentium maskin, Cinet fra ca. 1995.

P5270095.jpg

Her er et bilde fra baksiden av skjermen, det eneste som står der faktisk:

P5270080.jpg

Skal jeg lete etter modellnummer andre steder, f.eks. på det jeg tror er inverteren? Må jo lete etter et nummer med en bokstav og så et tall i nærheten av 100 da...?

Lenke til kommentar
Hvis du trenger en ekstra skjerm å øde... leke deg med, så har jeg en liggende. Hvis du stikker innom HWs kontor i løpet av uken kan du få den med deg.

8712810[/snapback]

Takk for tilbudet, men etter å ha lest litt om temaet viser dette seg desverre å være en umulig oppgave. Det finnes gærninger der ute som har fått det til, men de er jo rakettforskere, og har ofte brukt år på prosjektene sine. Altså, ikke min "league".

Akk ja, tilbake til 40 x 2 LCD'et fra Crystalfontz :(

Lenke til kommentar

Utifra alderen på skjermen så vil jeg tippe at den har TTL-interface. Jeg tror ikke alle moderne kontrollerkort støtter det.

Uansett tror jeg du bør vurdere en annen løsning, jeg tror ikke en LCD-skjerm som er godt over 10 år gammel er noe å satse på. Den har sikkert ganske dårlig lysstyrke, svartnivå, treghet og fargedybde.

En grafisk modul av den typen som Harkonnen snakker om pleier ikke å være større, men mindre. Jeg husker ikke maxoppløsning som T6963 støtter, men jeg tror ikke det er mere enn noen få hundre pixler vertikalt, og dette er for displayer som bruker 1 bit per pixel, altså bare svart og hvitt, ingen farger, ingen gråtoner. Sånne skjermer som dette er fine til å vise systeminfo eller i embedded applications, ikke som primærskjerm.

Hva skal du bruke skjermen i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...