toadtje Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Hei. Dette er sikkert enkelt for de med macroerfaring eller liknende i Excel, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette. Jeg har et regneark med 20000 rader, fordelt på 5 kolonner. Jeg skal da regne ut norsk innkjøpspris i forhold til amerianske dollar. Noe som i seg selv er rimelig enkelt. Det jeg bruker da er f.eks. "=SUM(E3*6,11)". Dette skal da gjøres 20.000 ganger, noe som er hårreisende masse arbeid. Kan jeg gjøre noe for å merke hele utregningskolonnen (da E er dollarverdien, er F utregningskolonne), bruke en bestemt utregning, så gjør Excel resten? Hadde virkelig satt pris på hjelp Takker på forhånd Hilsen Tommy Lenke til kommentar
valentino Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Det er mulig jeg tenker litt for enkelt her, men dersom du dobbelklikker på håndtaket i ruten vil excel automatisk fylle ut så langt som der er fyllt ut i kolonnen til venstre. Dersom du har 4000 rader i kolonne A, B, C, D, E er dette ganske enkelt. Du sier at du vil ha utregningskolonne i F. Da skriver du bare =A6*6,11 i F6, dobbelklikk på håndaket og den fyller ut hele veien til og med siste rad som er fyllt ut i kolonne E. Dette kan du gjøre i småskalaforsøk først. Gjenta prosedyrern i kolonne G, H, I og J for hhv B6, C6, D6, E6. På denne måten får du fyllt ut 20000 ruter med veldig få tastetrykk. Du har sikkert tenkt på det poenget jeg skal komme med nå, men det kommer ikke frem av innlegget ditt så jeg velger å presentere det. Jeg ville satt dollarkursen i en egen celle og referere til denne slik at du kun trenger å oppdatere kursen ett sted. Dette gir mindre sjanse for feil. Du låser cellereferansen ved å bruke dollartegn slik at ikke referansen er dynamisk som du ønsker referansen til prisen skal være. Dersom du skriver =A6*$K$1 og dobbelklikker på ruten vil A6 endre seg til A7, A8, osv., men referansen til dollarkursen er uendret. Endret 26. mai 2007 av valentino Lenke til kommentar
toadtje Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Det er mulig jeg tenker litt for enkelt her, men dersom du dobbelklikker på håndtaket i ruten vil excel automatisk fylle ut så langt som der er fyllt ut i kolonnen til venstre. Dersom du har 4000 rader i kolonne A, B, C, D, E er dette ganske enkelt. Du sier at du vil ha utregningskolonne i F. Da skriver du bare =A6*6,11 i F6, dobbelklikk på håndaket og den fyller ut hele veien til og med siste rad som er fyllt ut i kolonne E. Dette kan du gjøre i småskalaforsøk først. Gjenta prosedyrern i kolonne G, H, I og J for hhv B6, C6, D6, E6. På denne måten får du fyllt ut 20000 ruter med veldig få tastetrykk. Du har sikkert tenkt på det poenget jeg skal komme med nå, men det kommer ikke frem av innlegget ditt så jeg velger å presentere det. Jeg ville satt dollarkursen i en egen celle og referere til denne slik at du kun trenger å oppdatere kursen ett sted. Dette gir mindre sjanse for feil. Du låser cellereferansen ved å bruke dollartegn slik at ikke referansen er dynamisk som du ønsker referansen til prisen skal være. Dersom du skriver =A6*$K$1 og dobbelklikker på ruten vil A6 endre seg til A7, A8, osv., men referansen til dollarkursen er uendret. 8710301[/snapback] Først av alt, takker for kjapt svar. Det hjalp en del det der. Skal prøve litt frem og tilbake her Hilsen Tommy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå