A14 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Hei! har nettopp kjøpt en gammel honda cb100 (k2) og skal pusse ALT på den helt blankt, hvordan skal jeg gjøre dette? Kom med forslag glassblåsing, pusse med autosol og alt annet som ligner Endret 26. mai 2007 av A14 Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Glassblåsing ja, drittjobb å gjøre manuelt. Men trenger du å slipe helt ned på metallet da? Stort sett er det bare ramma man glassblåser når man restaurerer, resten er det best å våtslipe med fint smergel for hånd før lakkering. K2, da er den vel fra 74-75? Hvis det er en av modellene med forkromma tank ville jeg vært forsiktig med den og fått noen til å gjøre det proffesjonelt og bevart mest mulig av den. Det finnes ikke mange igjen av dem med orginal finish på tanken. PD: Som eier av gammel Honda plikter du å memorere denne: http://www.davidsilverspares.co.uk/ (Han har alt, mye mer enn det som er listet i nettbutikken) Lenke til kommentar
A14 Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Glassblåsing ja, drittjobb å gjøre manuelt. Men trenger du å slipe helt ned på metallet da? Stort sett er det bare ramma man glassblåser når man restaurerer, resten er det best å våtslipe med fint smergel for hånd før lakkering. K2, da er den vel fra 74-75? Hvis det er en av modellene med forkromma tank ville jeg vært forsiktig med den og fått noen til å gjøre det proffesjonelt og bevart mest mulig av den. Det finnes ikke mange igjen av dem med orginal finish på tanken. PD: Som eier av gammel Honda plikter du å memorere denne: http://www.davidsilverspares.co.uk/ (Han har alt, mye mer enn det som er listet i nettbutikken) 8710354[/snapback] ok så jeg trenger altså ikke å glassblåse eller noe da... Hva mener du med å våt slipe? nå bruker jeg en drill med noe tøy greier på(flere lag med tøy som er sydd sammen ligner litt på en 5" vinkel sliper skive bare i tøy å tykkere) kjører drillen i slipe pasta så bruker jeg den å pusse med etter det går jeg over med en klut med autosol å til slutt en helt ren klut. det blir utroli blankt men dette blit litt vanskelig på eikene K2 = 1972, tanken var allerede overlakket da jeg kjøpte den. hjemme lakket så jeg har sendt tanken, side deksler, lykta å lykte holderene nedover til briliant, de er virkelig profesjonelle!! Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Med våtsliping mener jeg at man pusser med et fiiint smergelpapir (400+) med rikelig med vann på. Det gjør man vanligvis på flater som skal lakkeres blanke fordi det gir glattere overflate enn maskinell behandling. Hvis du lar noen proffesjonelle ta seg av tank og deksler er ikke det noe du trenger å tenke på selv. Er eiker og felg forkrommet? Hvis det er det skal det være nok å vaske dem rene og så polere dem. Vær forsiktig med drillen, det er veldig lett for å lage merker eller sår. (Et hakk i overflaten blir fort til en rustboble.) Problemet med maskiner er at dem beveger seg i samme mønster hele tiden, da lager dem mye lettere striper enn vi gjør med hendene. Tips: Orginalutgaven av denne var 12HK, med 125ccm sylinder var den hele 15. Jeg mener å huske at det eneste man trenger å bytte for å få den fra de 7,5 den norske utgaven er opp til 12 er kamaksling og 125ccm sylindersett opp til fulleffekt, noe å sjekke opp hvis du blir veldig fornøyd med den Endret 26. mai 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
A14 Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Med våtsliping mener jeg at man pusser med et fiiint smergelpapir (400+) med rikelig med vann på. Det gjør man vanligvis på flater som skal lakkeres blanke fordi det gir glattere overflate enn maskinell behandling. Hvis du lar noen proffesjonelle ta seg av tank og deksler er ikke det noe du trenger å tenke på selv. Er eiker og felg forkrommet? Hvis det er det skal det være nok å vaske dem rene og så polere dem. Vær forsiktig med drillen, det er veldig lett for å lage merker eller sår. (Et hakk i overflaten blir fort til en rustboble.) Problemet med maskiner er at dem beveger seg i samme mønster hele tiden, da lager dem mye lettere striper enn vi gjør med hendene. Tips: Orginalutgaven av denne var 12HK, med 125ccm sylinder var den hele 15. Jeg mener å huske at det eneste man trenger å bytte for å få den fra de 7,5 den norske utgaven er opp til 12 er kamaksling og 125ccm sylindersett opp til fulleffekt, noe å sjekke opp hvis du blir veldig fornøyd med den 8710820[/snapback] Kansje jeg skal prøve å våt slipe da hehe Faren min hjelper meg og vi har allerede funnet en topp, forgasser og silynder Mangler bare stempel men det er en mann som pappa har snakket mye med som skal prøve å finne en 125 motor i italia, han er litt spesialist på honda 100 tror jeg Har du sykkel? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Ikke bruk smergel på noe du ikke skal lakkere da... (vet ikke om vi forsto hverandre riktig der) Jeg har hatt litt forskjellig. Akkurat nå har jeg bare en Honda XL 500S (81 modell, før de stygge høye tankene kom). Min far kjøpte den på slutten av 80 tallet og jeg "kjøpte" den av han da jeg tok lappen. Akkurat nå står den i kjelleren og venter på litt kjærlighet, den har gått 160 000km og trenger nye ventiler og en del andre småting før den tas i bruk igjen. Send gjerne en mail til folka hos http://www.davidsilverspares.co.uk/ om det er noe du ikke får tak i, dem har funnet mye deler til min som var helt umulig å oppdrive her til lands til svært gode priser. Endret 26. mai 2007 av MailMan13 Lenke til kommentar
A14 Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Ikke bruk smergel på noe du ikke skal lakkere da... (vet ikke om vi forsto hverandre riktig der) Jeg har hatt litt forskjellig. Akkurat nå har jeg bare en Honda XL 500S (81 modell, før de stygge høye tankene kom). Min far kjøpte den på slutten av 80 tallet og jeg "kjøpte" den av han da jeg tok lappen. Akkurat nå står den i kjelleren og venter på litt kjærlighet, den har gått 160 000km og trenger nye ventiler og en del andre småting før den tas i bruk igjen. Send gjerne en mail til folka hos http://www.davidsilverspares.co.uk/ om det er noe du ikke får tak i, dem har funnet mye deler til min som var helt umulig å oppdrive her til lands til svært gode priser. 8711000[/snapback] ok så jeg skal ike våt slipe noe som ikke skal lakkes. denne siden tror jeg kan bli til god hjelp Endret 26. mai 2007 av A14 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hehe, koselig tråd ^_^ Kan komme til nytte for meg selv.. for.. Jeg og faren har hver våres Honda CB 100 som vi skal pusse opp. Men her har vi nok med deler.. Når vi kjøpte alle delene fekk vi blant annet; 3 rammer, 3 tanker, 3 seter, 9 motorer med sylinder og forgasser (Somme i betre stand enn andre selvsagt), 1 eksosanlegg og veldig mykje meir. Lenke til kommentar
A14 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Hehe, koselig tråd ^_^ Kan komme til nytte for meg selv.. for.. Jeg og faren har hver våres Honda CB 100 som vi skal pusse opp. Men her har vi nok med deler.. Når vi kjøpte alle delene fekk vi blant annet; 3 rammer, 3 tanker, 3 seter, 9 motorer med sylinder og forgasser (Somme i betre stand enn andre selvsagt), 1 eksosanlegg og veldig mykje meir. 8770224[/snapback] har du 9 100ccm motorer? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Er ikkje sikker på antall. Men er noko lignande ja. minst 4-5 komplette. Stod 9 i annonsa trur eg. Er ikkje enkelt å vete når alt er i deler ^^, Men ja, det er 100 ccm sylinder Endret 3. juni 2007 av Quote Lenke til kommentar
A14 Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Er ikkje sikker på antall. Men er noko lignande ja. minst 4-5 komplette. Stod 9 i annonsa trur eg. Er ikkje enkelt å vete når alt er i deler ^^,Men ja, det er 100 ccm sylinder 8771131[/snapback] Har du kun 100 ccm?? Lenke til kommentar
Quote Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Ja, som eg veit er det berre 100 ccm eg har. Men har ikkje heilt oversikta. Tenkte du på noko eller? Lenke til kommentar
A14 Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 ja skal sette inn en 125 motor i 100 min, men jeg har forsovit bestilt motor å alt da så... Lenke til kommentar
Quote Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Sykkelen går nok ganske bra med ein 125 ccm motor. Med tanke på at det er 12 hester i 100 kubikken, og ein toppfart på 100-110. Honda har iallefall lagd eit mesterverk når dei lagde cb! Einig? ^^ Lenke til kommentar
A14 Skrevet 5. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2007 Sykkelen går nok ganske bra med ein 125 ccm motor. Med tanke på at det er 12 hester i 100 kubikken, og ein toppfart på 100-110. Honda har iallefall lagd eit mesterverk når dei lagde cb! Einig? ^^ 8784786[/snapback] helt enig!! eneste som plager meg er å se hvor misshandlet sykelen jeg har kjøpt er! men den skal nok bli bra igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå