Sutekh Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Det vil nok være en fordel med fokusmotor slik at man får autofokus ja... Det kommer jo an på hvilke objektiver du ønsker å bruke. Alle Nikons AF-S-objektiver og Sigmas HSM-objektiver gir autofokus på D40. Men mye av Nikons optikk med fast brennvidde (f.eks. 50mm f/1,8 som er et glimrende portrettobjektiv) har ikke innebygget fokusmotor i objektivet og må derfor drives av kamerahuset. Tamron-optikk til Nikon-hus har heller ikke fokusmotor i objektivene. Hvor stort er``moire problemet`` til D40,vil man merke mye til det og vil det være plagsomt?Må man bevisst oppsøke situasjoner som gir moire for å merke det eller vil problemet oppstå selv i daglidagse bilder? Vurderer D40 jeg også men er litt skeptisk pga. dette her ``moire problemet``... 8731875[/snapback] Moire er et generelt problem med alle former for digitalisering av bilder som veldig enkelt forklart oppstår når et mer eller mindre jevnt mønster blir såpass tett at sensoren ikke klarer å skille mellom to linjer i mønsteret. Jo mer finkornet sensoren er (altså jo høyere oppløsning den har), jo mindre problemer får du med Moire. Men forskjellen mellom en 6 Mp sensor som sitter i D40, D50 og D70 og en 10Mp sensor som sitter i D80 og 400D er ikke så stor at det er noe problem normalt. Det er stort sett noe som oppstår i spesielle situasjoner. Og jeg har i hvert fall ikke hørt noe om at Moire er et større problem på D40 enn på noe annet 6Mp-kamera. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Hvilken butikk er dette?Har ikke lov til å drive snikreklame, men vil tro du kan finne et lignende tilbud om du sjekker litt webshops og butikkers nettsider. Prisguiden er imidlertid ikke allvitende. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Hvilket moiréproblem er det snakk om egentlig? Seriøse tester, som f.eks Fotografi, har jo trukket frem D40'ens svært gode bildekvalitet. Skal man snakker om kamera med moiréproblemer, så er jo D70 noe av det værste som fins om man skal tro dommedagsprofetene - like vel har jeg bare fått ett av ca. 16000 bilder på to år ødelagt av moiré. Jeg har riktignok massevis av bilder med moiré i hår - men det er jo i realiteten praktisk talt usynlig selv på A4-print. Endret 29. mai 2007 av Anew Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Sitat fra DPreview sin test av Nikon D40:Conclusion - Cons``Occasional visibility of moire artifacts (although seldom)`` dpreview.com-Nikon D40 test/moire bilde(lengre ned på siden er et hverdagslig bilde tatt med D40 som viser tydelig moire). Akam.no hadde også med at D40 hadde moire i sin test av samme kamera. Det er slike ting jeg sikter til.... Men visst D40 ikke har mer moire enn andre 6MP kameraer så får jeg legge moire skepsisen til kameraet til side. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Ett tips dersom man sitter med et bilde hvor moiré er et problem er å prøve å konvertere (jeg tar det som en selvfølge at man bruker raw... ) med RawMagick. Det er en ekstremt kompromissløs (og billig) konverteringsprogramvare, som produserer ekstremt høy bildekvalitet, og bla. vil produsere rene bilder der andre vil slite med moiré. Til gjengjeld er konverteringen veldig treg, så det er ikke sikkert den er så godt egnet til dagligknipsing. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Men visst D40 ikke har mer moire enn andre 6MP kameraer så får jeg legge moire skepsisen til kameraet til side. 8733183[/snapback] Tja, hvis du blar litt lengre frem i den samme testen og ser her, så ser du jo en grei sammenligning mellom moiré-egenskapene til D40, D50, 350D og Pentax K100D. Synes ikke det ser ut som D40 kommer dårlig ut. Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 30. mai 2007 Del Skrevet 30. mai 2007 (endret) Takk for betryggende innlegg angående moire og henvisning til beroliggende moire informasjon angående Nikon D40. Det gjorde slik at jeg har bestemt meg for at det blir D40 jeg også skal gå for. Redigert: Skrivefeil..... Endret 30. mai 2007 av naits81 Lenke til kommentar
pluto68 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 D50, D70s OG 350D går meget billig for tiden, både brukt og nytt 8709218[/snapback] Jeg har sett etter D50 kamera, men kan ikke finne noen som har det hverken nytt eller brukt. Har til og med vært inne på ebay og kikket, men det var ikke mange der. Og de som var der sender kun til USA/Canada. Er det noen som har tips om gode bruktmarkeder innen foto/video ? Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Foto.no-bruktmarked (klikkelink) Endret 4. juni 2007 av naits81 Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Jeg var selv i samme situasjon som deg for noen måneder siden. Så på forskjellige ultrazoomer, men også speilrefleks. Canons S3IS, Panasonics FZ7 og Kodaks P880 var alle hete kandidater.. Jeg endte opp med å spare noen ekstra kroner for å kjøpe meg noe "skikkelig", og kjøpte et speilrefleks, EOS 350D. Heldigvis hadde pappa noen gamle linser jeg kunne bruke på mitt nye dSLR. Veldig fornøyd med valget mitt.. Ingenting å utsette på.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå