Stianbl Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Vel, jer er rett og slett i tvil om speilreflekskamera.... Jeg har nå fått låne og teste både D40, og 400D.. Noe dyrere har jeg ikke råd til. Kan ikke si ejg ble mega imponert over bildene. Jeg har vært i militæret siste året, og brukt mobilen (w810i m/2mpx) og er fornøyd med mange av de bildene jeg klarer å få ut av den. Selvfølgelig er dSLR bedre, men jeg synes ikke det var verdt å gi 5000-6000 for ett dSLR hvis ikke kvaliteten lever opp til prisen. Jeg lurer da bare på hvordan f.eks ett S40 dSLR ville vært, sammenlignet med ett bra kompaktkamera? Vet at kvaliteten på dSLR avhenger av brukeren, mens kompakt mest gjør all jobben for deg.. Men allikevel.. Vil det være verdt å sette 5000 kr i ett dSLR kamera fremfor ett billigere kompakt? Tror jeg går for D40, siden bildekvalitet er tilsvarende, men man får med blitz, og alt det koster bare 4700.- ca.. med kit linse... Håper på litt hjelp her... =P Lenke til kommentar
MightyTwin Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Har du overveid en "nesten-speilrefleks", det vil si, en ultrazoom? Her får du kompaktkameraenes bekvemmelige ferdig-ut-av-kameraet funksjonalitet, samtidig som at du får en alt i ett-pakke med zoom tilsvarende rundt 30-500 mm, god bildekvalitet, "live-view" (ser hva bildesensoren opptar på lcd-skjermen bak) og bildestabilisator pakket inn i et forholdsvis lite hus. Akams test av to ultrazoom-kandidater Cheers, -MightyTwin. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 D50, D70s OG 350D går meget billig for tiden, både brukt og nytt Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Har du overveid en "nesten-speilrefleks", det vil si, en ultrazoom? Her får du kompaktkameraenes bekvemmelige ferdig-ut-av-kameraet funksjonalitet, samtidig som at du får en alt i ett-pakke med zoom tilsvarende rundt 30-500 mm, god bildekvalitet, "live-view" (ser hva bildesensoren opptar på lcd-skjermen bak) og bildestabilisator pakket inn i et forholdsvis lite hus. Men kan være greit å tenke på at man fortsatt sliter med liten sensor som genererer mye støy. Her er et av speilrefleksenes store fortrinn. Men ja... ultrazoom'ens største fortrinn er "alt i en pakke". Ellers har både D40 og 400D ganske så ferdigbehandlede bilder rett ut fra kameraet, ettersom de hovedsaklig er beregnet på nybegynnere som kanskje går fra kompakt til DSLR. Dette kan imidlertid stilles i kameraets meny, om man synes bildene er litt for hardt behandlet. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 Ok.. skal lese om de ultrazoomene.... Jeg liker jo ideèn med dSLR, og alt det... Men blir bare mer og mer i tvil om hvilket kamera jeg må kjøpe... Jeg har jo ikke behov for det, men det hadde vært utrolig morro, for digger å ta bilder... Men vil ett slikt ultrazoom kamera ta bedre bilder enn D40? Hvis man ser bort ifra at jeg kommer til å kjøpe dyre linser, for det gjør jeg ikke før økonomien er bedre, og da har jeg også råd til bedre kamera.... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Men vil ett slikt ultrazoom kamera ta bedre bilder enn D40? Hvis man ser bort ifra at jeg kommer til å kjøpe dyre linser, for det gjør jeg ikke før økonomien er bedre, og da har jeg også råd til bedre kamera.... Du får ikke teknisk bedre bilder med en ultrazoom enn D40 kit'et. Men om du ikke kjøper ekstra objektiver til D40, vil du på grunn av zoomomfanget kunne ta mer spennende bilder med et ultrazoom. Men den tekniske kvaliteten og lysfølsomheten er fortsatt langt bedre på et DSLR. Så med mindre du ikke klarer å vente på litt mer zoom og har mye mot at kameraet er stort, så vil du få mye mer igjen for å kjøpe et D40 kit nå, og spe på med en zoomlinse senere. D40 med Nikon 18-55 og Nikon 55-200 fås til ca. 6500 kroner nå, og det må jeg si er en god deal. Husk også at du har større utbyggingsmuligheter på et DSLR, enn du noen gang har på et semikompakt... om du skulle ønske å bygge ut med f.eks ekstrem vidvinkel. Lenke til kommentar
coban Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Nå har det kommet et D40/D40x accessories kit fra Nikon, der får du med en 55-200, orginal bag og minnekort for ca. 2500 - det er må ha utstyr, og det er utrolig bra pris for hele settet. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Nå har det kommet et D40/D40x accessories kit fra Nikon, der får du med en 55-200, orginal bag og minnekort for ca. 2500 - det er må ha utstyr, og det er utrolig bra pris for hele settet. 8713713[/snapback] Sikker på at det ikke var 55-200 VR? For ellers var det en utrolig dårlig pris. Enkelte butikker kjører kampanjer der du får med original Nikon 55-200 og Nikon bag til 1500 kroner ekstra. Minnekort koster få hundrelapper for et 1GB/2GB Extreme III. Det er imidlertid om man kjøper det samtidig med D40/D40x kit, men selv om vi selger disse tingene løst der jeg jobber for eksempel, havner vi under 2500 kroner. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 27. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2007 (endret) Mye bra hjelp her, så det sier jeg takk for Kjøper nok det D40 kittet, ettersom jeg selv også testa 400D og ikke syntes deg gav noe bedre bilder, så jeg vil ikke offre en blitz og 1500 kr for å få 400D... Hmmm, hver gang jeg leser blir jeg bare mer og mer i tvil... :S Teit... Hvor er best tilbud? JapanPhoto har 400D til 6469.- (-650 cashback) med kitlinse, samt D40 til 4799.- (med blitz) med kitlinse. Totaltsett koster det jo; D40 m/blitz og kit = 4799.- 400D m/kit = 5819.- Skiller 1020.- og en blitz... Jeg får aldrig tatt det avgjørende valget på disse to... Need help, really... Men angående telezoom; 55-200 linsa, hvordan er den i forhold til en av de andre tamron eller sigma 70-300 linsene (hvis det er noen som støttes av D40, i billigklassen til 999-1500.-) Vet jo at den gir bedre zoom, men kvaliteten? Er der verdt å miste 100mm for å få denne nikon i stedenfor? Takker:) Endret 27. mai 2007 av Stianbl Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Men angående telezoomNIkon 55-200 er et helt ok telezoomobjektiv, og bedre enn Tamron 70-300/55-200 og Sigma sine tilsvarende. På Tamron får du heller ikke fokusmotor innebygget i objektivet, og på D40 må du da fokusere manuelt. Skal du ha Sigma med fokusmotor, må du vel noe opp i pris. Nikon 55-200 har fokusmotor innebygget i objektivet, og vil fungere med autofokus på D40. Med tanke på at man kun betaler 1500 ekstra for en pakke med dette objektivet, så er det så absolutt verdt pengene. Nikons kitobjektiv 18-55 har fått overraskende gode kritikker... langt bedre enn slakten Canon 18-55 stort sett opplever å få. For eksempel i siste nummer av svenske "Foto" (eller var det norske "Fotografi"?) får Nikon 18-55 mange godord. Har ikke sammenlignet disse to personlig, men hvis dette stemmer, så vil jo et D40 kit gi bedre bilder rett ut av boksen enn et Canon 400D kit. De fleste som kjøper D40 eller 400D kjøper aldri en erstatning for kitobjektivet, så da kan det jo være greit å ha noe som har god kvalitet i utganspunktet. Så min anbefalning, er å totalt bruke 500 kroner mer enn det man bruker på et 400D (Cashback inkludert i prisen). Da får du et nesten like bra kamera, med bedre kitobjektiv... og i tillegg en Nikon 55-200 og en Nikon SB400 blits. En totalpakke (minus minnekort) for 500 kroner mer. Men smaken er som baken... liker du 400D bedre totalt sett, bør du selvsagt tenke nøyere gjennom det. Lenke til kommentar
coban Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Nå har det kommet et D40/D40x accessories kit fra Nikon, der får du med en 55-200, orginal bag og minnekort for ca. 2500 - det er må ha utstyr, og det er utrolig bra pris for hele settet. 8713713[/snapback] Sikker på at det ikke var 55-200 VR? For ellers var det en utrolig dårlig pris. Enkelte butikker kjører kampanjer der du får med original Nikon 55-200 og Nikon bag til 1500 kroner ekstra. Minnekort koster få hundrelapper for et 1GB/2GB Extreme III. Det er imidlertid om man kjøper det samtidig med D40/D40x kit, men selv om vi selger disse tingene løst der jeg jobber for eksempel, havner vi under 2500 kroner. 8714570[/snapback] Det er 55-200 AF DX objektiv. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Sikker på at det ikke var 55-200 VR?Det er 55-200 AF DX objektiv.Må være en veilledende pris... for det blir dyrt i forhold til hva det og bag'en koster løst i enkelte butikker. Lenke til kommentar
coban Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Tja, syntes prisen var bra jeg da - 2100,- for objektivet (inkl frakt) billigste webbutik- så får man med orginal veske ca. 400, og 1 gb minnekort, syntes ikke det er dårlig tilbud. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Tja, syntes prisen var bra jeg da - 2100,- for objektivet (inkl frakt) billigste webbutik- så får man med orginal veske ca. 400, og 1 gb minnekort, syntes ikke det er dårlig tilbud.Hmm... husker ikke nøyaktig pris løst der jeg jobber, men der får man Nikon 55-200 og Nikon bag til 1500 om man kjøper det samtidig med D40/D40x (dette er et pakketilbud satt sammen av butikken, av "løse varer"). Legg på et 2GB Sandisk Extreme III minnekort, så er du fortsatt langt under Nikons pakkepris (nå vet jeg ikke hvilket minnekort som følger med Nikons tilbud, men er neppe noe bedre enn dette). Lønner seg altså uansett å kjøpe det samtidig med kameraet, og kanskje spare nær en tusenlapp. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. mai 2007 Del Skrevet 27. mai 2007 Har ikke sammenlignet disse to personlig, men hvis dette stemmer, så vil jo et D40 kit gi bedre bilder rett ut av boksen enn et Canon 400D kit. 8715317[/snapback] Sjekk for eksempel photozone.de - forskjellen i oppløsning er forbløffende stor, spesielt på vidvinkel. Faktisk er Nikons 18-55 ikke mye dårligere enn 18-70 når det gjelder oppløsning, men den har en del mer KA - også noe mer enn Canons. Det er klart at photozone.de kan ha testet et dårlig eksemplar av Canonen, men det fremgår også av Canons offisielle MTF at oppløsningen utenfor senter faller av en del fortere enn Nikonen. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Hmm... husker ikke nøyaktig pris løst der jeg jobber, men der får man Nikon 55-200 og Nikon bag til 1500 om man kjøper det samtidig med D40/D40x Hvilken butikk er dette? Har selv ikke største mulighet til slike tilbud hjemme, så ender vel opp med å kjøpe online... Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Har du overveid en "nesten-speilrefleks", det vil si, en ultrazoom? 8709191[/snapback] Liten kommentar til ultrazoom versus SLR, nå høres det ut som du har bestemt deg for sistnevnte heldigvis, men for å underbygge litt: jeg stod mellom det samme for et år siden, men valgte ultrazoom da (Canon S3). Et meget bra kamera, som jeg fortsatt bruker mye. Kjempestort bruksområde, og lett å ha med. Nå har jeg akkurat kjøpt SLR i tillegg, en Nikon D70s, og det er noe helt annet å jobbe med.. Når du bruker SLR så har du et stort og klart søkerbilde, og man begynner lettere å jobbe litt med bildet, det føles klart mer som et verktøy, og ikke noe man bare knipser med... Nå har jeg brukt analog SLR i nesten 25 år, så det er klart det påvirker en del, men jeg tror klart at du vokser fra en ultrazoom mye lettere enn en SLR. Du får veldig mye for pengene med en ultrazoom, som dekker de flestes behov, men har du litt lyst til å lære å ta og jobbe med bilder, så kjøp likegodt SLR med en gang. Kjøp heller billig hus og gode linser du kan ta med videre... Lykke til! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 Liten kommentar til ultrazoom versus SLR, nå høres det ut som du har bestemt deg for sistnevnte heldigvis, men for å underbygge litt:jeg stod mellom det samme for et år siden, men valgte ultrazoom da (Canon S3). Et meget bra kamera, som jeg fortsatt bruker mye. Kjempestort bruksområde, og lett å ha med. Nå har jeg akkurat kjøpt SLR i tillegg, en Nikon D70s, og det er noe helt annet å jobbe med.. Nå blir det også noe helt annerledes dersom man kjøper en ultrazoom som Panasonic FZ-50 eller Fujifilm S9600 (S6500fd også)... Da får man manuelle zoom- og fokus-finger på samme måten som på DSLR, og det meste blir nokså likt. Canon S3IS har bare knapper for zoom og fokus, og det blir ikke på langt nær like bra å fotografere med, dersom man er vant til eller foretrekker zoom-ring... Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 29. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2007 Takk for masse avar her, men jeg liker følelsen av dSLR bedre, så tror jeg går for det ja... Og siden jeg ikke orker å lese mer tester eller noe, så går jeg likegreit for en D40 m/blitz, ettersom jeg synes det gav minst like gode bilder som 400D`n... Men hvor får man pakkeprisen som inkluderer bag og 55-200 linse til 1500.- ? Jeg må ha en ekstra linse, og det er en telezoom linse..Gjerne 70-300, men tipper 55-200 blir beste valget til D40, med tanke på fokusmotor.. eller? Lenke til kommentar
Stian V.H Skrevet 29. mai 2007 Del Skrevet 29. mai 2007 (endret) Det vil nok være en fordel med fokusmotor slik at man får autofokus ja... Hvor stort er``moire problemet`` til D40,vil man merke mye til det og vil det være plagsomt? Må man bevisst oppsøke situasjoner som gir moire for å merke det eller vil problemet oppstå selv i daglidagse bilder? Vurderer D40 jeg også men er litt skeptisk pga. dette her ``moire problemet``... Endret 29. mai 2007 av naits81 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå