Gå til innhold

Hvordan spille av lyd i delphi?

Anbefalte innlegg

Driver å lager et spill i Delphi 7. Jeg er veldig nå på Delphi så jeg trenger litt hjelp.

Det jeg ikke får til er å få programmet til å spille av en lyd (wav/mp3 fil) når man trykker på en vanlig knapp.. Prøvde meg fram med sånn ole container men måtte dobbelt klikke på containeren for å få lyd, og lyden fortsatte selv etter spillet ble avslutta :D:whistle:

Noen tips? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bruker uniten MMSystem, så inneholder den en prosedyre som heter

PlaySound, brukes slik:

PlaySound ('c:\lyder\alarm.wav', 0, SND_FILENAME + SND_ASYNC);

c:\lyder\alarm.wav er bare et eksempel.

SND_ASYNC betyr at programmet ikke venter til lyden er ferdigspilt.

Hvis programmet skal vente på at lyden er spilt ferdig før det fortsetter, kan du bruke SND_SYNC.

Lyd i en "uendelig løkke" i bakgrunnen: PlaySound ('EnLydFil.WAV', 0, SND_LOOP + SND_ASYNC);

Lenke til kommentar

PlaySound

Takker for svar!

Men hva er MMSystem? Har forstått det sånn at det er en komponent man må laste ned og innstallere i Delphi? Stemmer det og hvor får man eventuelt lasta den ned gratis ?

Lenke til kommentar

PlaySound

Takker for svar!

Men hva er MMSystem? Har forstått det sånn at det er en komponent man må laste ned og innstallere i Delphi? Stemmer det og hvor får man eventuelt lasta den ned gratis ?

8726799[/snapback]

MMSystem er en unit i delphi, eller en fil med mange prosedyrer og funksjoner. MMSystem skal følge med alle utgavene av delphi, og du skal ikke trenge å laste den ned for seg selv. For å bruke MMSystem må du inkludere den, og det gjør du ved å sette den under USES (enten helt øverst, eller under implantation, men da må du legge til uses sjøl og skrive MMSystem etter det) se eksempel her:

Uses
Windows, System, SysUtils..., MMsystem;
...
type
...
var
...
implantation
....
end.

Håper dette hjalp ;)

Lenke til kommentar

Prøver å lage noe ala Myst :whistle:

ver4d.jpg

EDIT: Ble et litt mørkt og dårlig bilde, pluss at jeg har endra på et par ting siden jeg laga det bildet. Kan komme med nyere bilder hvis det er interessant :p

Endret av Granberg
Lenke til kommentar

Det så bra ut det ;) gleder meg til å se sluttresultatet :w00t:

Men du kan prøve å bruke OpenAL, har ikke noe erfaring med det, men der kan man spille av lyder i et 3d-univers veit jeg, har lyst til å prøve å fikle litt med det :)

Lager du alt sjøl? hva bruker du, DirectX, OpenGL?

Lenke til kommentar

Takk for det :)

Har akkurat lasta ned OpenAL, så jeg skal teste det ut når jeg kommer hjem på den datan jeg har spillet på :)

Lager alt selv ja, bruker Sketch Up 6 og Delphi 7 stort sett. I tillegg driver jeg å prøver ut forskjellige programmer til lyd-mixing :cool:

Lenke til kommentar

Det virker som om det kan bli et bra spill ;)

Gleder meg til å se resten når du kommer med en beta :p

Har lagd noen spill sjøl også :p de på en annen tråd her i forumet, nemlig denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=758489 :p Har litt lyst til å lage det romskipspillet om til 3d :w00t: Og da skal jeg lage alt fra bunn av, syns det er så gøy :p blir sikkert ikke så bra, men skal hvertfall prøve :) Skal selvfølgelig bruke OpenGL :D

Lenke til kommentar
Det virker som om det kan bli et bra spill ;)

Gleder meg til å se resten når du kommer med en beta :p

Har lagd noen spill sjøl også :p de på en annen tråd her i forumet, nemlig denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=758489 :p Har litt lyst til å lage det romskipspillet om til 3d :w00t: Og da skal jeg lage alt fra bunn av, syns det er så gøy :p blir sikkert ikke så bra, men skal hvertfall prøve :) Skal selvfølgelig bruke OpenGL :D

8735842[/snapback]

Ser stili ut :D Kan bli bra det :p

Forresten, noen som vet hvordan man spiller av video? Finnes det noe kode for det ?

Lenke til kommentar

Håper nå på at det blir bra:)

Veit desverre ikke om noen annen måte å spille av video på annet enn å bruke enten TMediaPlayer eller WindowsMediaPlayers ActiveX-kontroller.

Håper du får til videoen:) Det kan hende du må skrive egen kontroller for å vise video hvis du vil ha det mer implantert :p

Lenke til kommentar

Har vel allerede sagt at spillutvikling ikke er min greie, men dere bør nok absolutt ta en titt på DirectX. Er nok muligens litt tungt å komme i gang, men når dere først er i gang tror jeg dere ville fått masse hjelp fra den kanten. Bl.a. til å spille av video...

-Vegar

Lenke til kommentar

DirectX hadde jo vært noe.. Men har nå brukt ganske lang tid på å lage en 3D tegning i Sketch Up av området der spillet skal foregå, så er det noen mulighet for å legge tegningen inn i DirectX ? :ermm:

Ellers så kan jeg jo kanskje prøve DirectX til en eventuell fortsettelse på spillet :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
lurte på en ting, er det mulig å få avspilt en olecontainer(inneholder avi-film) ved å trykke på en vanlig knapp? finnes det kode for det?  :hmm:  har prøvd mye men ingen ting funker  :thumbdown:  :hmm:

8841912[/snapback]

Da kan du bruke samme unit for å avspille lyd. Uniten MMSystem inneholder det du trenger der også. Men jeg husker ikke hvordan i farta.

Ellers så kan du bruke komponenten MPlayer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...