Gå til innhold

Hvilket selskap bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer eller nyttig informasjon(som man typisk ikke får på et jobbintervju) om noen av disse firmaene:

Cap Gemini

SAS Institute

Avanade

Umoe Consulting

Steria

Osiris

Masterminds

Columbus IT

WM-data

Avenir

Er nyutdannet med master i informatikk (systemutvikling), og i tillegg bedriftsøkonomi fra BI. Ønsker å jobbe med utvikling/implementasjon/integrasjon/skreddersøm av forretningssystemer.

Teknologistikkord: Microsoft NAV og Sharepoint, SAS, SAP

Hvilken bedrift er best å jobbe i, hvem betaler best osv. Hva er et godt tilbud i dagens marked?

Jeg må ta et valg. Gode tips mottas med stor takk!

Endret av ag330
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umoe consulting er forresten under UMOE selskapet og har flere avdelinger, blant annet UMOE IKT, UMOE consulting, og tarrantella. www.umoeikt.no.

Husker ikke helt hvordan dette gikk men UMOE kjøpte hvertfall deler av bravida

Endret av andrekh
Lenke til kommentar

Utvikling av forretningssystemer er det vel ingen av disse som driver med (uten spesialprosjekter). Da bør du se på Agresso og Mamut som er de største forretningssystemene som har utviklingsavdeling i Norge.

Hvis du tenker på implementasjon og planlegging av forretningssystemer så har vel både Cap Gemini pg Steria prosjekter på dette. Disse to er jo også to anerkjente konsulentselskaper og regnes vel som gode startpunkter for en karriere. I tillegg kan jeg nevne at SAS Institue er kjent for å ha et meget godt arbeidsmiljø, både i Norge og internasjonal.

Endret av stadskle
Lenke til kommentar

Med utgangspunkt i stikkordene dine så er følgende arbeidsgivere blant de jeg mener er relevante, i tilfeldig rekkefølge:

SAS

Avanade

Accenture

Cap Gemini

IBM

Husk at dess større selskap, dess bedre muligheter til å få kompetanse på tvers av fagområder og til å skifte om du skulle bli lei eller ikke like f.eks. SAP (som mange mener er svært kjedelig, men imidlertid etterspurt og godt betalt).

Større selskaper har ofte et omfattende tilbud for å bygge kompetanse, men er så store at de er lønnsdrivende og derfor ikke kan gi lønninger blant de 10% høyeste, men så får du vurdere hva som er viktigst på sikt og personlig.

Ifht lønn må du skille mellom de som gir overtidsbetalt og de som har innbakt overtid. Sistnevnte vil ha litt forskjellige incentiver til å presse deg til å jobbe overtid enn førstnevnte, samtidig som du kanskje ikke har like sterk motivasjon av overtid.

Godt tilbud med overtidsbetalt tror jeg kan være 370' - 390'.

Godt tilbud u/overtid vil jeg si ca 440'.

Ang. hvor det er bra å jobbe: Snakk med folk du kjenner, evt venners venner. Du får svært lite god informasjon av ukjente på nett og dårlige erfaringer har mindre terskel for å komme frem, dermed kan du få skjevt inntrykk.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Et selskap som Avanade fokuserer kun på Microsoft teknologi, mens f. eks Umoe consulting og Cap Gemini benytter flere teknologier som Microsoft, SAS, Oracle, SAP. Dette er kanskje noe som betyr litt når man skal velge?

Endret av andgeorg
Lenke til kommentar
Med utgangspunkt i stikkordene dine så er følgende arbeidsgivere blant de jeg mener er relevante, i tilfeldig rekkefølge:

SAS

Avanade

Accenture

Cap Gemini

IBM

Husk at dess større selskap, dess bedre muligheter til å få kompetanse på tvers av fagområder og til å skifte om du skulle bli lei eller ikke like f.eks. SAP (som mange mener er svært kjedelig, men imidlertid etterspurt og godt betalt).

Større selskaper har ofte et omfattende tilbud for å bygge kompetanse, men er så store at de er lønnsdrivende og derfor ikke kan gi lønninger blant de 10% høyeste, men så får du vurdere hva som er viktigst på sikt og personlig.

Ifht lønn må du skille mellom de som gir overtidsbetalt og de som har innbakt overtid. Sistnevnte vil ha litt forskjellige incentiver til å presse deg til å jobbe overtid enn førstnevnte, samtidig som du kanskje ikke har like sterk motivasjon av overtid.

Godt tilbud med overtidsbetalt tror jeg kan være 370' - 390'.

Godt tilbud u/overtid vil jeg si ca 440'.

Ang. hvor det er bra å jobbe: Snakk med folk du kjenner, evt venners venner. Du får svært lite god informasjon av ukjente på nett og dårlige erfaringer har mindre terskel for å komme frem, dermed kan du få skjevt inntrykk.

8724731[/snapback]

Takk for nyttig informasjon! Forsøker å hente inn informasjon fra alle bauger og kanter for å kunne ta en best mulig avgjørelse :)

Lenke til kommentar
Et selskap som Avanade fokuserer kun på Microsoft teknologi, mens f. eks Umoe consulting og Cap Gemini benytter flere teknologier som Microsoft, SAS, Oracle, SAP. Dette er kanskje noe som betyr litt når man skal velge?

8727365[/snapback]

Det glemte jeg å nevne, Avanade er kun innenfor MS-teknologi.

Når det gjelder forskjellige typer teknologier, så er det nok de største som tilby best utvalg mht bredde av teknologier og bredde på fagområder.

IBM har i det siste spisset seg veldig mot SAP, på godt og vondt. Ellers er de blant de virkelig store sammen med Accenture og Cap Gemini. Se mer hos http://www.konsulentguiden.no/

En god metode å bli kjent med bedriften på er rett og slett å søke på en stilling. Dette kan du gjøre for en god håndfull av de som er mest aktuelle. Du lærer mye om bedriften og de ansatte gjennom en rekrutteringsprosess.

Lenke til kommentar

Er ikke Visma mer et outsourcingsselskap enn et konsulenthus? Det er haugevis med aktuelle selskaper dersom man skal vurdere alle som driver med noe innenfor IT.

Edit: Visma driver vel med utvikling av egen programvare slik at uviklingsdelen og implementeringsdelen er relevant.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...