Gå til innhold

Eg har blitt svindla, hjelp? [løyst?]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er dette med å legge ut "sensitiv" informasjon? (navn på svindler) hvis personen allerede har blitt dømt, f.eks. til å betale bot? Da er jo han blit offentlig satt ansvarlig for sine handlinger. Da syntes jeg det er greit å si i hvertfall brukernavnet til han/henne, så man kan bli advart.

Lenke til kommentar

Forøvrig,

det er mulig å klage til "overordnet påtalemyndighet" dersom en sak blir henlagt uten etterforsking. Overordnet påtalemyndiget er vanligvis statsadvokaten i ditt politidisktrikt.

 

Jamfør straffeprosessloven §59.

Straffeprosessloven finner du på www.lovdata.no

Endret av Beetlejuice
Lenke til kommentar

Hei. Tenkte jeg skulle komme med min personlige erfaring her siden det er så mange som snakker om å anmelde.

Så lenge det er en privatperson som har solgt (jeg antar det ikke var et firma du handlet hos siden det var på bruktmarkedet) så kan ikke politiet gjøre noen ting og saken kan ikke anmeldes fordi dette ikke er en offentlig sak, men en privatsak. Det du må gjøre er å ta kontakt med nærmeste forliksråd og skrive en forliksklage. På folkemunne heter vel det og saksøke vedkommede. Forliksrådet er første innstans i rettsvesenet vårt. Dra til forliksrådet og du vil få hjelp der. Først og fremst, hold deg saklig og ta vare på all dokumentasjon om handelen. Når en forliksklage blir sendt ut blir vedkommede bedt om å møte i forliksrådet hvor dere skal finne en løsning sammen, mekling med andre ord. Hvis hun ikke dukker opp går saken automatisk i din favør og du kan derfra ta den videre til namsmannen som vil kreve inn pengene. Hvis hun ikke har inntekt vil det bli holdt utleggsforretning/tvangsauksjon av eventuelle eiendeler.

Problemet med dette er at det koster deg penger og gjennomføre det. 700 kr i gebyr for forliksklage osv. Dette vil bli lagt til den summen du i utgangspunktet krever, men hvis vedkommende ikke er betalingsdyktig risikerer du å få ingenting.

 

Jeg var igjennom samme greia med *sensurer*. Han har ikke hatt arbeid eller hvit inntekt av noe slag de siste fire årene samt at han har unger og betale på slik at staten er fordringshaver og de kommer alltid i første rekke. Det vil si at jeg tapte penger på å saksøke ham. Akkurat som alle andre som har saksøkt ham i de siste årene.

 

Jeg vil anbefale deg og ta kontakt med namsmannen i distriktet hvor vedkommede bor og undersøke om hun er betalingsdyktig før du saksøker. Dette kan spare deg mye bry. Hvis hun ikke er betalingsdyktig er det ingenting du kan gjøre på lovlig vis.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Oki.. :) Skal prøve det Granum.. Men fyrst prøver eg å få tak i andre som har blitt svindla av personen, for å mobillisere oss.. Som dykk ser er det snakk om store summar hjå dei andre som er blitt svindla. Om dei har forhandsbetalt heile beløpet (som blir noko å 8000 samla) har dei betalt dyrare for denne erfaringa enn eg.. Ei lita trøst..

 

Så det er tilnærma umogeleg å få kontakt med dei andre via QXL ?

Lenke til kommentar
Ein annan ting.. Eg har Websida til den aktuelle personen.. Seriøst, sit på så mykje men føler eg kan gjere så lite! Å lage ei så stygg PICZO side burde vore ein forbrytelse i seg sjølv.. Gjer eg ein tabbe om eg linkar til denne sida trur de?

8838356[/snapback]

 

Spar oss :p

Lenke til kommentar

Hver gang jeg leser om folk (det har blitt en god del saker siste årene) som har blitt svindla på qxl, bruktmarkedet, finn, etc., så irriterer jeg meg grenseløst over at vi her i landet ennå ikke har fått en egen internett-svindel avdeling hos politiet! I USA har politi en slik unit, hvor man samler alle tips/anmeldelser i landsdekkende databaser som derved letter etterforskningen mot nett-kjeltringer.

 

KRIPOS dataavd. har 40 ansatte som bla. sitter å følger med på websider, surfe & nedlastning's tingen, etc, hvorfor kan de ikke i det minste ta 3-4 av disse til å jobbe med nettsvindel?

 

Til trådstarter, kopier og print ut absolutt alt du vet (også qxl svindelen, finn no er vel også nevnt) om denne personen og send det i brevs form til Økokrim eller Kripos (eller til begge etater). Ja, jeg vet det er "et slag i luften", men da får du iallefall gjort de "oppmerksomme" på problemet, og evt. spørre om hvorfor de ikke har en avd. som kan ta seg av vanlige folks problemer med svindel på nettet.

 

edit: link

 

"The IC3 gives the victims of cyber crime a convenient and easy-to-use reporting mechanism that alerts authorities of suspected criminal or civil violations. For law enforcement and regulatory agencies at the federal, state, local and international level, IC3 provides a central referral mechanism for complaints involving Internet related crimes."

 

http://www.ic3.gov/

Endret av Hotbox
Lenke til kommentar

Prøv å ta kontakt med bank og politi, opplys vedkommende om hvilke tiltak du har iverksatt. Kommer dere ikke nærmere en resolusjon har jeg bare en ting å si, roadtrip til Trøndelag for å gjøre livet surt for henne, dra hjem til henne og forklar henne om handling(hva hun har gjort) og konsekvens(hva du kan komme til å gjøre), det er ikke trusler, det er common sense, enhver handling har en likestor mothandling.

 

Funker ikke dette er det på tide å printe ut et par hundre flyers med bilde, navn, adresse og at hun er svindler og henge det opp i nabolaget hennes, det kan jo aldri spores tilbake til deg da du ikke er den eneste som har blitt svindlet av henne. Du kan jo alltids også finne på andre morsomme spikk, superlim rundt dørkarmen, nøkkel på bilen, egg på huset, doggybag med dritt på trappen osv osv

 

Prøv først med silkehansker, og hvis det ikke fungerer så vis henne at en slik adferd ikke aksepteres!

Endret av zyx
Lenke til kommentar
Så det er tilnærma umogeleg å få kontakt med dei andre via QXL ?

8838300[/snapback]

 

Det er umulig, ja. Du får ikke kontakt med noen på qxl hvis du ikke har fullført en auksjon med vedkommede, da får du alt av informasjon.

 

Edit: Hvis det blir en politisak av det og du har en god grunn så må qxl utlevere informasjonen.

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar

Dropp snuten. Dem prioriterer så og si aldri slike saker.. Kanskje i bittesmå bygder der de har lite å gjøre, men er det ett tettsted eller en by med noen tusen innbyggere kan jeg bare si det igjen: Dropp snuten!!

 

Jeg har selv blitt forsøkt svindlet. Jeg har enda ikke tapt pengene. Dem har jeg fått tilbake.

Dette kan jeg takke mine gode venner rundt om i landet for.

Jeg sender enkelt og greit beskjed til svindler om at han/henne har 1 uke på å betale, ellers sender jeg en person som er velkjent i det kriminelle miljøet der svindler bor, og som svindler garantert vet hvem er, for å hente verdier.

 

De fleste gangene er pengene på min konto før jeg trenger sende folk!! Det hjelper sjelden å true, men har du ett navn å servere svindler, betales det sikkert fort!

 

Edit: Det var bare Leif

 

Edit2: Ikke gjør noe som helst som har noe med barna å gjøre. Det er ikke deres feil at morra er sprengt i nepa!! Det er dessuten ekstermt umoralsk!! (Dog MIN moral)

Endret av Zopilote
Lenke til kommentar
Svært ofte er alt som skal til å bare ringe foreldrene til fyren og forklare situasjonen. Hvis fyren er voksen så hjelper det ikke, men de på rundt 18 og yngre så er det genialt å ringe foreldrene.

8840202[/snapback]

 

det er snakk om en voksen dame med barn dette...

Lenke til kommentar
Så lenge det er en privatperson som har solgt (jeg antar det ikke var et firma du handlet hos siden det var på bruktmarkedet) så kan ikke politiet gjøre noen ting og saken kan ikke anmeldes fordi dette ikke er en offentlig sak, men en privatsak. Det du må gjøre er å ta kontakt med nærmeste forliksråd og skrive en forliksklage. På folkemunne heter vel det og saksøke vedkommede. Forliksrådet er første innstans i rettsvesenet vårt. Dra til forliksrådet og du vil få hjelp der.

8838126[/snapback]

 

Det er bare vrøvl det Granum sier om at du må gå til forliksrådet.

Bedrageri er straffbart i følge straffelovens §270.

Ergo kan du anmelde dette, og politiet er så pliktig til å behandle saken.

 

Straffelovens §270:

"For bedrageri straffes den som i hensikt å skaffe seg eller andre en uberettiget vinning

 

(1) ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for, eller

(2) ved bruk av uriktig eller ufullstendig opplysning, ved endring i data eller programutrustning eller på annen måte rettsstridig påvirker resultatet av en automatisk databehandling, og derved volder tap eller fare for tap for noen.

 

Straffen for bedrageri er bøter eller fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte. "

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...