Gå til innhold

Eg har blitt svindla, hjelp? [løyst?]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært en annen tråd angående en lignende sak.. da fant jeg også en del personlig info om den som hadde svindlet en 5-6 stk.. en som holder til i hønefoss. Håper de klarer å sammen anmelde han til politiet. Han var 19 år, så det får ganske kjipe konsekvenser hvis han blir dømt for det

Lenke til kommentar

I Norge er det Politiet som tar seg av slikt. Selv om det er gøy å leke privatetterforsker, så vet man aldri hva slags menneske dette kan være..

 

Jeg ville gått ned på politistasjonen og anmeldt forholdet. Å slippe ut personlig informasjon, bruke ungene hennes, få noen til å stikke innom, er ikke å anbefale :cool:

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Ta kontakt og informer personen om at du har all informasjon om henne, inklusivt bilde og informasjon om ungene, opplys henne om at hvis hun ikke ordner opp så tar du kontakt med politiet og barnevernet.

 

Det er i minste en begynnelse.

Lenke til kommentar
Ta kontakt og informer personen om at du har all informasjon om henne, inklusivt bilde og informasjon om ungene, opplys henne om at hvis hun ikke ordner opp så tar du kontakt med politiet og barnevernet.

 

Det er i minste en begynnelse.

8721720[/snapback]

 

Enig...

Endret av E}{IT
Lenke til kommentar

Det beste er å kontakte personen og fortelle at du har veldig mye personalia og harde fakta som lenker denne personen til svindelen. Gi litt informasjon uten å gi alt. Få de til å forstå at du har nok info til at politiet vil ta det alvorlig. Si så at du kommer til å anmelde det dersom du ikke får pengene tilbake.

 

Ta opp telefonsamtalene og spar på alle tekstmeldinger og mail. Selv om du skulle ha fått pengene tilbake ville jeg ha anmeldt de for svindelforsøk.

 

Selv om du ikke skulle få pengene tilbake så kan du se på det som at du er en erfaring rikere. Mange har måtte betale langt mer for denne erfaringen enn deg.. :)

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei.. =/ Ska ringa igjen om nokon dagar, berre påminna om at eg fremdeles ikkje har gitt meg.. =/ Har fremdeles meldinga kor personen sier han vil betale tilbake.. (Denne meldinga fekk eg etter litt truging den 30.05) Sjakktrekk av han å sende den meldinga etter at eg fann ut han var svindlar. Uansett, eg flyttar opp i dei nordlegare strøka om eit år eller to.. Får heller ta meg ein tur innom då..

Lenke til kommentar
Nei.. =/ Ska ringa igjen om nokon dagar, berre påminna om at eg fremdeles ikkje har gitt meg.. =/ Har fremdeles meldinga kor personen sier han vil betale tilbake.. (Denne meldinga fekk eg etter litt truging den  30.05) Sjakktrekk av han å sende den meldinga etter at eg fann ut han var svindlar. Uansett, eg flyttar opp i dei nordlegare strøka om eit år eller to.. Får heller ta meg ein tur innom då..

8817166[/snapback]

Hvorfor ikke anmelde jævelen da?

Lenke til kommentar

Anmeld uansett, om hun/han har gjort dette med deg så er det sikkert flere som har blitt svindlet også uten å klare/orke å finne fram den informasjonen du har gjort.

 

Selvom saken evt. skulle bli henlagt (noe den ikke burde bli om du har så godt med dokumentasjon, sms fra person som sier de skal betale tilbake et) så blir det liggende i papirene til politiet og dette er kanskje ikke første gangen vedkommende har vært i kontakt med politiet. Det får følger vidre opp mot barnevernet osv.

 

Det er helt latterlig om personen skal slippe unna med å bare betale deg tilbake pengene. Det er som å la en butikktyv levere tilbake sjokoladen han har stjålet om han blir oppdaget når han går ut døra. 9/10 ganger blir man vel ikke oppdaget så da er det bør det svi den gangen man blir fersket!

Lenke til kommentar

Er ikke så alt for mange kalorier som brukes opp på å anmelde noen? Det er bedre å gjøre det med en gang og heller fortsette hva enn det er du gjør parallelt med politiets etterforskning. Det kan være andre saker på denne personen, og da vil politiet med en gang bli mer interessert.

 

Uansett vil nok personen komme litt mer på gli om man skriver en melding med "Du har nå blitt anmeldt. Jeg har oversendt all min informasjon til Politiet, og de vil nå ta over saken."

 

Å prøve å spille på det emosjonelle, slik du foreslo tidligere, med å nevne hvor mye energi du har brukt på å skrape sammen pengene, vil ikke hjelpe. Svindlere vil i beste fall overse sånne kommentarer, og i mange tilfeller sikkert godte seg over dem.

 

Nettsvindel er en snarvei til lette, svarte penger for mennesker med moralsk tilbøyelighet for kriminelle handlinger, og det er veldig sjelden at det får alvorlige følger for svindlerne, utover det at de kanskje må betale tilbake pengene en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Takk Nuffern. Posten din hjelp betydelig på. Det ser ut som om svindlaren vert meir samarbeidsvillig (svarte på meld igår), så får vi sjå kva som skjer utover dagen.. :)

8737810[/snapback]

 

Selv hadde jeg vel først anmeldt, og deretter sendt bekymringsmelding til barnevernet (det var vel barn med i familiesituasjonen som ble kartlagt, såvidt jeg skjønte).

 

Tross alt; om den ene av foreldrene har som hobby å svindle andre mennesker for penger; er det slett ikke utenkelig at det er andre momenter inne i bildet her som gjør at det vil være behov for at barnevernet oppretter støttetiltak i hjemmet. Eventuelt at det til og med kan hende at barna hadde hatt det bedre om de hadde hatt resten av oppveksten i et annet hjem.

Lenke til kommentar

Politiet er like hjelpsome som en bolle cornflakes i slike sammenhenger.

1) Finn ut om det er flere som er blitt svindlet av samme personen.

2) Samle sammen en liten pengesum (5000kr burde holde) og ring en "torpedo". Denne hjelpsome karen vil banke på døra og svindleren vil dermed enten gi tilbake pengene eller få noen ben brukket.

Lenke til kommentar
Politiet er like hjelpsome som en bolle cornflakes i slike sammenhenger.

1) Finn ut om det er flere som er blitt svindlet av samme personen.

2) Samle sammen en liten pengesum (5000kr burde holde) og ring en "torpedo". Denne hjelpsome karen vil banke på døra og svindleren vil dermed enten gi tilbake pengene eller få noen ben brukket.

8833298[/snapback]

En bedre ide enn torpedo :nei: hadde nok vært å gjøre som flugis sa først. Kontakt de hun har svindlet før, Hvis du finner dem. Saksøk fitta.

 

Hvis dette bare hadde skjedd deg så hadde nok politiet henlagt saken ganske lett. ( Bolle med cornflakes) Men hvis de får inn flere anmeldelser på en person så er det mer aktuellt for dem og ta saken. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...