Gå til innhold

Keymaps og av/på knapp på tastaturet.

GNUfan

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på hvor jeg skal sette opp at keycode 223(power down knapp på tastaturet) og 222(sleep knapp, kan vel brukes til noe den og ...) er f.eks F15 og F14.

Har prøvd /lib/kbd/keymaps/i386/include/linux-keys-bare.inc, men da fikk jeg beskjed om at keycode 222 var for høyt.

har sjekket med xev, og 222/223 stemmer det.

Men det rare er: Dreiv på og gjorde det med xmodmap -e 'keycode 223=F14' xmodmap -e 'keycode 222=F15', men det funka ikke etter en restart.

Gjorde dette både som root og vanlig bruker, det funka helt til maskina blei restarta.

Det rare er at når jeg logger inn i Bluecurve, så er disse knappene på plass. Selv etter en restart.

Men når jeg bruker Fluxbox, så er de ikke der, uten at jeg skriver inn de to kommandoene.

Har prøvd å legge de inn i den fila som starter fluxbox (bruker gdm, fila ligger under Sessions i gdm sin etc-mappe)

men det virka heller ikke.

Med de to linjene før fluxbox, så starta ikke fluxbox, og når de var etter, så blei ikke disse to linjene utført.

Det er i fluxbox disse skal brukes.. Trenger de ikke i Bluecurve, der de funker.....

Hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg til xmodmap-linjene i ~/.xinitrc så blir de korrekt satt hver gang du starter X, f.eks:

# map keys

xmodmap -e 'keycode 115=F13' # Venstre windows tast

xmodmap -e 'keycode 116=F14' # Høyre windows tast

# start fluxbox

exec /usr/bin/fluxbox

Så kan du mappe tastene i ~/.fluxbox/keys, f.eks:

None F13    :execCommand xmms

None F14    :execCommand aterm

For å lese mer om keybindings i fluxbox kan du lese her: http://fluxbox.sourceforge.net/docbook/en/.../html/c235.html

Lenke til kommentar
Sleng det inn i ei av oppstartsfilene dine, rc.local e.l

Det går ikke.

den må visst ha en X server å koble seg til.

Legg til xmodmap-linjene i ~/.xinitrc så blir de korrekt satt hver gang du starter X, f.eks:

# map keys

xmodmap -e 'keycode 115=F13' # Venstre windows tast

xmodmap -e 'keycode 116=F14' # Høyre windows tast

# start fluxbox

exec /usr/bin/fluxbox

Har prøvd det og.

Se litt før du skriver!!

skreiv jo at jeg bruker GDM, og at jeg har prøvd å legge det inn i Sessions-fila til Fluxbox.

Har nå forresten greid å ødelegge no-latin1.map.gz fila mi, så

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...