Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Rabarbra i hagen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er godt på vei til å lage "potetåkeren" jeg overtok med huset i fjor om til en deilig hage. Har fortsatt problemer med mose i plenen da.....gir snart opp.

Ihvertfall, trær, busker, bedd og planter jeg plantet i fjor viser seg flotte og fine nå i år.

(Jeg var litt redd vinteren med bar-frost hadde tatt de)

MEN:

Jeg har så lyst til å ha rabarbra i hagen.

Vi er alle her glad i rabarbrasuppe, rabarbragrøt og rabarbrapai.

Det er ultra-sommer. :-)

Det er jo å få kjøpt på ICA, men det hadde vært fint å ha i egen hage også.

Nå har jeg vært på både Plantasjen og Hageland.

Men er like svar-løs.

Hvordan planter jeg rabarbra??

Frø? Planter? Hvor bør de stå og hva tåler de?

Går det ann å ta "stiklinger" av rabarbra?

Er glad for svar på mine dumme spørsmål.

Hilsen

Rabarbra-glad, men rabarbra-vitenløs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke husker feil, så gravde min bestemor opp en slik rabarbra for å flytte den, mener det gikk veldig bra. Søk blant venner og kjente så kanskje du får tak i.

Vi har et lite felt med rabarbra i hagen, men ikke mer enn at unga får en liten smake-bit gjennom sommeren

Lenke til kommentar

Først burde du finne ut hvilken type rabarbra du vil ha. De fleste typene produserer relativt mye oksalsyre (særlig bladene, ikke spis de...hvertfall ikke rå). Det er ikke veldig stor sjangse for at du vil bli forgiftet av dette, men det kan være fint å vite. Altså burde du velge en sort med mindre oksalsyre.

Ellers er det også forskjell på størrelse, smak, avling osv.

Jeg kan ikke hjelpe deg med hva du burde velge da jeg desverre har et stykke igjen før jeg kan kalle meg Mr. Rabarbra.

Jeg vet heller ikke hvordan man planter de (trodde man kjøpte de ferdig i potte sånn som andre stauder), men siden det er en staude vil jeg tro det bare er å få litt av en plante fra noen og plante den. Ta med rot og alt, så er du nok sikker. Gi den litt god jord og gjødsel og du vil ha en sikker avling i mange år fremover (i følge fagbøker ca 12 år, men jeg har da sett rabarbra stå igjen i hager langt eldre enn det).

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tror det skal fungere bra å bare grave opp en og flytte den ja. Rabarbara vokser noe voldsomt stort sett overalt, så det tror jeg går bra. Rabarbara trenger generelt veldig lite/inget stell. Bare den får litt sol og litt vann så tror jeg den blir fornøyd

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...