pong Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 God dag. Spørsmål 1: Jeg vet ikke om jeg har stilt spørsmålet før men uansett så må jeg se å få bytta ut 80 gb disken min som også er OS disken. Dere skjønner at den andre disken min, en 200 gb, er ustabil og kan ikke brukes til OS og i noen tilfeller til og med spill! Jeg kan bare bruke den som backup av ikke essensiell data. 80 gigen drar på åra og jeg vil ha mer plass, mer fart, og hvis mulig mindre lyd, når sannhet skal sies så bråker verken av diskene spesielt mye. Den nye disken bør være 200 gb eller mer, sjapp og hvis mulig billig. Systemet mitt er heldigvis avansert nok til å bruke Seriell ATA. Spørsmål 2: Jeg tok meg en tur innom komplett.no isted, da så jeg at det fantes en type harddisk som het for "SAS", se linken. http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10946 Hva er disse SAS diskene for noe? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Det er neste generasjon SCSI, altså beregnet for servere. De er vel heller neppe billig, og ikke særlig store enda så vidt meg bekjent. Man må vel ut med et par tusenlapper, og enda er man ikke oppe i 200gig. SAS er bakoverkompatibel med S-ata, så du kan smekke en sånn i pc'en din, men du har ikke bruk for det. SAS = Serial attached SCSI Edit: Får komme med noe konstruktivt også da. Jeg har selv veldig god erfaring med Western Digital diskene, og da spesielt RE utgavene (raid edition). Har nå to av DENNE i raid0. Og har også 2 av DISSE. Noen som mener at Samsung diskene er veldig støysvake, men selv har jeg ikke noen problemer med de 4 diskene jeg har nå, hører de ikke. Endret 26. mai 2007 av jalejale Lenke til kommentar
pong Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Det er neste generasjon SCSI, altså beregnet for servere. De er vel heller neppe billig, og ikke særlig store enda så vidt meg bekjent. Man må vel ut med et par tusenlapper, og enda er man ikke oppe i 200gig. SAS er bakoverkompatibel med S-ata, så du kan smekke en sånn i pc'en din, men du har ikke bruk for det. SAS = Serial attached SCSI 8706846[/snapback] Ok så det er neste generasjons server disker de SASene. Når jeg har deg på tråden, når kommer flash disker (er det riktig uttrykk?) in på allemans markedet? Jeg har hørt rykter om at det allerede finnes disse 30-40 gb minne disker som er lynraske, stille, og ekstremt stabile, jeg må si det er innresangt selv om det må være mer plass på dem først. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 (endret) Joa, de er vel på vei, men det er vel bare 2.5" disker, altså til bærbare (som nyter godt av diskenes lite strømforbruk). Det er ingenting i veien for at du kan stu en slik inn i pc'en din, men de er ikke særlig store (lagringskapasitet), og koster skjorta de også. 80gig koster vel fort 3-3500kr. Ikke tror jeg noen har fått bekreftet leveringsdatoen på disse heller enda, så det kan jo ta år og dag før de kommer i hyllene. Man må også legge merke til at det er ikke hele disken som er flash, bare en liten del av den, altså en slags hybrid-disk. Større filer og slikt går ikke raskere, men mindre filer som blir brukt mye (oppstartsfiler til windows og drivere f.eks) ligger i flashet, så tilgangstidene på disse filene blir veldig mye mindre. EDIT: Ser ut som om jeg tok feil... Hybrid-diskene er ikke så veldig mye dyrere enn vanlige disker. Nærmeste jeg fant var i danmark, der det koster 150kr mer for en hybrid-disk på 120gig enn en vanlig disk på 120gig. En ren SSD (solid state drive, flash-disk) på 32gig disk koster derimot 3000kr MER enn 120gigen... Alle er 2.5" disker, altså til bærbare. http://www.zepto.dk/PageControls/Product.a...componentid=649 Endret 26. mai 2007 av jalejale Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå