Gå til innhold

NGT med langfilm i HD-kvalitet

Anbefalte innlegg

Wow den filmen ser tragisk ut :D

Login: Følger med på det gule arket du fikk av dem,samma som til epost.

8710286[/snapback]

Er passordet det samme som man bruker på kundenummeret?

8710355[/snapback]

Nei, det er et annet et. Det som følger med i pakka, på det gule arket. Email og innholdstjenester-passordet.

edit: Herregud, jeg så hele filmen.

Endret av asad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg husker så skal NTV/RiksTV bruke 6 kanaler pr slot. Dvs 3,66Mbit med mpeg4. Det man kanskje kan begynne å lure på er hva som skjer om brukerne forlanger kun HD kanaler. De skal riktignok få økt frekvensområde når de analoge kanalene fases ut, men om man f.eks får 15 HD kanaler så er det alikevel svært få sammenlignet med kabel/fiber/sat.

Lenke til kommentar

Huff, her var det mye tall-tull. Jeg skal prøve å oppklare litt.

Til opplysning så er bitraten på vanlige 720p-releaser minimum 24mbit.(3000kb/s) 5mbit=625kb/s som er halvparten av en dvdrip. (1mb/s=8mbit/s for de som lurte)

8708620[/snapback]

Her var det mye feil tegnbruk. Se lengre ned i dette innlegget.

Ellers så er 24 Mbit/s = 24.000 kbit/s (ikke 3000 kbit/s).

5 Mbit/s = 5000 kbit/s.

er 3Mbit/s det samme som 3Mbit som tilsvarer 375kbps?

8709045[/snapback]

3 Mbit/s er en hastighet, mens 3 Mbit er en mengde. Omtrent som 30 km/t er en hastighet og 30 km er en avstand.

3 Mbit/s (Megabit per sekund) er derimot det samme som 3000 kbps. (kilobit per sekund). Regnet om til Byte så blir det 375 kB/s (kiloByte per sekund)

Noen tall- og bokstav-forklaringer:

b = bit

B = Byte = 8 bit

k = kilo = 1000

M = Mega = 1000000

m = milli = 0,001

G = Giga

g = gram

.. ps = .. per sekund

.. /s = .. per sekund

Legg spesielt merke til forskjellen på små og store bokstaver. De har forskjellig betydning og må ikke forveksles.

Filmen "jenter" er 80 minutter lang. Ett minutt er 60 sekunder langt. Med andre ord så er hele filmen på 80 * 60 s * 5 Mbit/s = 24 Gbit. Del på 8 for å regne om til Byte: -> 3 GB. Selv om dette er mindre lagringsplass enn de fleste DVD-filmer tar så betyr det ikke automatisk at det er dårligere bildekvaliet. For det første er filmen relativt kort og trenger dermed relativt lite plass av den grunn, men en moderne og god komprimering med en av mpeg4-variantene vil også gi betydelig høyere bildekvaliet ut av lagringsplassen.

Lenke til kommentar
Huff, her var det mye tall-tull. Jeg skal prøve å oppklare litt.
Til opplysning så er bitraten på vanlige 720p-releaser minimum 24mbit.(3000kb/s) 5mbit=625kb/s som er halvparten av en dvdrip. (1mb/s=8mbit/s for de som lurte)

8708620[/snapback]

Her var det mye feil tegnbruk. Se lengre ned i dette innlegget.

Ellers så er 24 Mbit/s = 24.000 kbit/s (ikke 3000 kbit/s).

5 Mbit/s = 5000 kbit/s.

8711301[/snapback]

Her forvirrer du brukerne Simen1. Det som TheRipper3 skriver er korrekt.

1 byte = 8 bit. Med andre ord deler man bitsummen på 8.

24 Mbit -> 3000 KB/s

5 Mbit -> 625 KB/s

KiloByte blir ofte skrevet som "kb", selv om den rette betegnelsen er KB. Når man snakker om bit, skriver man gjerne "kbit", mens når man snakker om byte skriver man "kb".

Lenke til kommentar

når det gjelder nettverkshastigheter så er det som regel mer korrekt å dele på 10 enn 8 ;)

@ knutinh; om mpeg2 kanskje gir dårligst kvalitet for en gitt størrelse, så er de filene jeg ser meget store.

og x264 er ikke en tapsfri kodek, dermed så er det faktisk en forskjell.

om x264 faktisk kan brukes for å komprimere ting tapsfritt så må du unskylde meg, men mpeg2 filene er som regel bedre.

mange når de gjør om til x264 kan finne på å legge på et støyreduseringsfilter, noe som er ganske meningsløst når det er snakk om hdtv, siden det reduserer skarpheten i bildet.

(dog, gjerne i liten grad.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
å si disse er overkill er tull, stor forskjell på 40mbit episodene iforhold til vanlige "releases" 0 macroblocking selv i action scenene mer detaljert bilde osv.

8709160[/snapback]

Det var heller ikke poenget mitt. Jeg er selvfølgelig helt enig med deg at det er et visst kvalitetstap mellom de to. Jeg har sett begge deler og er fullt klar over dette. I tillegg som effikan sier, er ikke båndbredde det viktigste, men nå var det nå det diskusjonen spant rundt her.

Poenget er, at når man legger ut filmer for nedlasting på denne måten er ikke hele poenget å ha den beste bildekvaliteten som er mulig å oppdrive. Man etterstreber å få så god som mulig innenfor gitte rammer. I ngt's tilfelle regner jeg med de har måttet begrense størrelsen en del for at flest mulig skal kunne ha nytte av tilbudet f.eks.

Derfor må man til sammenligning med ngt's tilbud ta utgangspunkt i "normalen" eller et gjennomsnitt, og sammenligne mot dette. Gjør man det, er det slett ikke umulig å få en god HD film med de begrensete betingelsene som er tilstedet. God, selvfølgelig ikke best eller til å sammenligne med det du nevner. Men jeg er rimelig sikker på at det er mer enn godt nok for hvermannsen.

Til slutt kan jeg legge til at jeg synest det er et godt initiativ av ngt! det mangler virkelig denne typen innhold, da filmene som er på broadpark idag, og ellers andre tilsvarene tjenester, ikke har noen kvalitet å skryte av. Så blir det kanskje både bedre og større i fremtiden..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Kilo er og blir en SI unit lik 1000.

KiB, MiB osv ble innført akkurat for å forhindre slik forvirring, da de fleste dataenheter deles i 1024 i stedet for 1000. Ref:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kib

Og når det gjelder kvalitet på bitrate; 5 Mbit kan levere god kvalitet på 720p. Spørsmålet er som sagt hvilket kodek som brukes, og ikke minst instillingene til dette kodeket. har både sett og laget 720p på 5 Mbit som ser mer enn bra ut. Jeg har også sett horrible enkodinger, for eksempel Hunter fra NRK, som bruker særdeles høyere bitrate med mye dårligere resultat. I bunn og grunn er det NGT som ikke har gjort leksa si, eller ikke gidder å gjøre den bedre.

Dette åpner også for spørsmål ved det digitale bakkenettet; hvis Hunter er ett eksempel på hvordan NRK skal se ut blir nok de første sendingene en smule skuffende. (tilfeldig bruk av SD kameraer er en annen ugreie)

tha stoffi:

Mpeg2 er særdeles mer lossy på samme bitrate i forhold til h264/VC1. Mpeg2 var allerede forbigått av andre alternativer (Microsoft sin DivX-forløper som ble del av mpeg4-gjengen blant annet) da DVD ble lansert for ørten år siden.

Endret av DesktopMan
Lenke til kommentar
KiloByte blir ofte skrevet som "kb", selv om den rette betegnelsen er KB. Når man snakker om bit, skriver man gjerne "kbit", mens når man snakker om byte skriver man "kb".

8712167[/snapback]

At mange bruker feil betegnelse er ikke et godt argument for å bruke feil betegnelse...

k = 1000

K = 1024

b = bit

B = byte (8 bits)

Jeg ser ingen feil i det Simen1 skriver. KiB (=KB) som han har signaturen har jeg derimot aldri sett før.

8712540[/snapback]

Det er vel ikke helt riktig å si at stor K betyr 1024. Jeg har ikke sett den betegnelsen for 1024 bit brukt noe sted.

Men hvem har egentlig feil? SI anbefaler å bruke IEC sitt foreslåtte system for det binære tallsystemet og siden vi alle bruker SI-prefikser så hadde det vært naturlig å lytte til dem.

IEC sier følgende om det:

kibi Ki = 1,024 = 2^10

mebi Mi = 1,048,576 = 2^20

gibi Gi = 1,073,741,824 = 2^30

tebi Ti = 1,099,511,627,776 = 2^40

osv.

Lenke til kommentar
Til opplysning så er bitraten på vanlige 720p-releaser minimum 24mbit.
Jaha? Minimum er nok mer rundt 10Mb/s dessverre. Og maksimum på 40Mbit. De på 40Mbit er så overstarved med bitrate at det halve hadde vært mer enn godt nok, iallefall for 720p.
Lenke til kommentar
Mpeg2 er særdeles mer lossy på samme bitrate i forhold til h264/VC1. Mpeg2 var allerede forbigått av andre alternativer (Microsoft sin DivX-forløper som ble del av mpeg4-gjengen blant annet) da DVD ble lansert for ørten år siden.

8712881[/snapback]

Om du konverterer fra et lossy format til et annet, blir vel kvaliteten bare enda verre, så om originalen er i mpeg2-format er det vel best å bevare den i mpeg2 for å ikke tape ytterligere bildekvalitet?

Lenke til kommentar
Jaha? Minimum er nok mer rundt 10Mb/s dessverre. Og maksimum på 40Mbit. De på 40Mbit er så overstarved med bitrate at det halve hadde vært mer enn godt nok, iallefall for 720p.

8713241[/snapback]

Til å begynne med kan jeg si at det er svært mange som blander mellom bit og byte her, meg selv inkludert. Og i tillegg hadde jeg feil i tidligere innlegg med tanke på bitratepå filmer, og riktig tegnsetting. For å prøve å klare litt opp:

Til Lord^: Jeg regner med at du mente 10Mbit/s, ikke 10Mb/s (dette er 80Mbit/s) Maksimum bitrate jeg har sett, er som du sa 40Mbit/s. Jeg personlig mener det er litt overkill, men det er jo opp til hver enkelt hva man er villig til å ofre for kvalitet. :)

Etter å ha sett på bitraten på diverse filmer, ser jeg at de fleste ligger rundt 5Mbit/s og oppover. Kvaliteten på disse x264-codede filmene er upåklagelig på min "HD-Ready" Lcd-tv med oppløsning på 1280x720. Så med en bra codec, kan dette tilbudet fra NGT være veldig bra.

Endret av TheRipper3
Lenke til kommentar

Som jeg har sagt før, så er jeg ikke særlig glad i uttrykket "HD-kvalitet". HD er ikke en bestemt bildekvalitet, det sier egentlig ikke særlig mye om kvaliteten i det hele tatt. Folk bør være klar over at bildekvaliteten på slik streaming ikke vil kunne sammenlignes med f.eks. Blu-ray og HD DVD. Personlig bruker jeg "HD-oppløsning". Jeg vet at noen er uenige med meg her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg er enig med den rikki. tall på papiret sier "ingenting" om kvaliteten. Som en liten sideopplysning til alle de som er opptatt av høy bitrate, HD-DVD har en maksimal video bitrate på 30Mbps

Lenke til kommentar
Til Lord^: Jeg regner med at du mente 10Mbit, ikke 10Mb/s (dette er 80Mbit/s) [...]
Man kan godt forkorte "bit" med minuskel b. Samtidig skal byte forkortes med majuskel B. Siden enkelte ikke klarer å skrive/lese riktig kan det være lurt å konsekvent skrive bit som "bit" for å redusere sjansen for misforståelse, men liten b betyr fortsatt bit.

Med andre ord: 10 Mbit/s = 10 Megabit per sekund = 10 millioner bit per sekund = 10 Mb/s (litt stygg skrivemåte som lett kan misforstås, men er allikevel korrekt) = 10 Mbps

10 Mb/s != 10 Mbit (dette er ingen hastighet).

10 Mb/s = 1.25 MB/s (omregnet til bytes)

Det gjelder å være pinlig nøyaktig og skille mellom b (evt. bit) og B (byte), det samme gjelder til en viss grad SI-prefiks (k, M, G, etc). Når man ikke er presis blir det fort misforståelser, det er vel derfor dette må stresses så ofte. :-)

Og K er ingen offisiell betegnelse på 1024, men Kelvin, en temperaturmåleenhet, selv om jeg har sett den brukt som det flere steder. Jeg vil heller anbefale å bruke "Ki" fremfor "K", men jeg skal ikke tvinge noen der.

Det er kanskje litt typisk at diskusjonen avsporer med slike innlegg som dette .. :-( sorry.

PS: Jeg vil tippe at dokumentarfilmen "Jenter" gjorde det så råttent på kino at NGT fikk kjøpt den svinbillig. En filmtjeneste med ingredienser av NGT + DRM gjør den vel uansett ikke så veldig attraktiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...