Fredrik- Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Jeg kjører minnet på 5-5-5-15, men setter jeg minnet til 6-6-6-15 så vil den ikke PCn boote. Burde ikke minnet bare være 'glad' for slappere timings? Lenke til kommentar
Franciscus Skrevet 26. mai 2007 Del Skrevet 26. mai 2007 Noe av disse timingene har med "refresh" å gjøre, dvs. at dersom du "refresher" for sent, at data går tapt. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 26. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2007 Du har virkelig bommet på spørsmålet Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 28. mai 2007 Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg kjører minnet på 5-5-5-15, men setter jeg minnet til 6-6-6-15 så vil den ikke PCn boote. Burde ikke minnet bare være 'glad' for slappere timings?8706100[/snapback] Joda, dette er unormalt. Det at signalene får ekstra tid til å stabilisere seg skal ikke gjøre noen skade, innenfor rimelighetens grenser. CAS er for den del en sær timing på den måten at den hverken må være for lav eller høy i forhold til designet. Men brikkene dine består enten av D9GMH eller D9HNL, og begge støtter CAS 6. Franciscus kan forøvrig være inne på noe, selv om det skal mye til for at man havner så på grensen at en økning fra 5-5-5 til 6-6-6 utgjør hele forskjellen. Men både tRCD og tRP er involvert i refresh - dvs prosessen å ivareta minnets informasjon. Kondensatorene, som lagrer verdien til hver enkelt minnecelle, lekker hele tiden strøm. Derfor er det nødvendig å forsterke signalene cirka hvert 64. millisekund. Hvis denne prosessen går for tregt, eller hvis intervallen er for slakk, så kan det føre til stabilitetsproblemer. Men som sagt har jeg mine tvil til at det skal utgjøre så stor forskjell, spesielt hvis det er helt stabilt på 5-5-5. Jeg vil tippe at dette skyldes en feil i BIOS, e.l. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 28. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2007 Jeg kjører minnet på 5-5-5-15, men setter jeg minnet til 6-6-6-15 så vil den ikke PCn boote. Burde ikke minnet bare være 'glad' for slappere timings?8706100[/snapback] Joda, dette er unormalt. Det at signalene får ekstra tid til å stabilisere seg skal ikke gjøre noen skade, innenfor rimelighetens grenser. CAS er for den del en sær timing på den måten at den hverken må være for lav eller høy i forhold til designet. Men brikkene dine består enten av D9GMH eller D9HNL, og begge støtter CAS 6. Franciscus kan forøvrig være inne på noe, selv om det skal mye til for at man havner så på grensen at en økning fra 5-5-5 til 6-6-6 utgjør hele forskjellen. Men både tRCD og tRP er involvert i refresh - dvs prosessen å ivareta minnets informasjon. Kondensatorene, som lagrer verdien til hver enkelt minnecelle, lekker hele tiden strøm. Derfor er det nødvendig å forsterke signalene cirka hvert 64. millisekund. Hvis denne prosessen går for tregt, eller hvis intervallen er for slakk, så kan det føre til stabilitetsproblemer. Men som sagt har jeg mine tvil til at det skal utgjøre så stor forskjell, spesielt hvis det er helt stabilt på 5-5-5. Jeg vil tippe at dette skyldes en feil i BIOS, e.l. 8723151[/snapback] Jeg har et P5B Deluxe WiFi/AP kort med relativt nytt BIOS. Har ikke hørt om andre med dette problemet. Fant en ny BIOS oppgradering til kortet som jeg skal flashe til nå - så får vi se om det fikser problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå