Gå til innhold

Hvordan få PSUviften ned i turtall?

mars001

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om den passer her men men.

PSU viften min er stille og rolig når jeg starter PC'en men etter noen få minutter setter den opp ett vanvittig turtal og det BRÅKER.

Det kan være fordi det blir varmt men jeg skjønner ikke hvorfor, jeg har en relativt svak PC som jeg bare bruker å surfe og se litt video og sånt på.

Ingenting av komponentene i den skulle tilsi at PSU'en må slite så fælt.

Så jeg lurer på hvordan jeg kan redusere farten på vifta i PSU, da mener jeg uten å stikke en skrutrekker inn i den :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Jeg anbefaler ikke å åpne PSUboksen for å leke seg med viften. Det er så mye som kan gå galt i denne boksen som kan gi fatale følger.

Sansynligvis er varme problemet. Det du kan gjøre er å lette litt på kjølebehovet i PCen ved å montere ekstra kabinettvifter. I en typisk PC uten kabinettvifter må PSUen trekke ut ALL varmen som lages inni kabinettet. Her snakker man om opptil flere hundre watt. Noen kabinettvifter som går på lav hastighet vil gjøre at PSUen får mindre å kjøle på, og dermed lavere temperatur.

Det er en kjent sak at mange PSUer er konstruert veldig dårlig slik at de krever svært høy luftstrøm for å holde seg kjølige. Dette er primært pga. komponenter som ikke er montert på kjøleribber. Noen PSUer er konstruert for å jobbe varmere, som f.eks MIST, og dermed vil de kunne flytte mye mer varme ved lavt turtall. Disse bruker også gjerne 120mm-vifter som gir mer luftstrøm pr. turtall. Støyen fra disse er ofte fra luften som passerer, ikke fra selve viftemotoren/-lager som ofte er tilfellet på 80mm-vifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...