mbst Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Nå som dollarkursen er så lav (6,9), virker det litt forlokkende å prøve seg på valutahandel, eller hva det tekniske navnet på det er. Kjøper man USD for 10,000 kr nå, og kjøper tilbake NOK når kursen er - la oss si 8,0 - vil man ha tjent 1500 kr. Går kursen til 8,5 vil man ha tjent 2200 kr. Riktignok kan jo dollarkursen falle ytterligere nå som en Irak-krig er på trappene, og verdens økonomi generelt sett ser ut til å gå ned, men så godt kjenner jeg ikke dynamikken i systemet. Poenget er uansett at før eller siden, og antageligvis forholdsvis snart, og så godt som garantert innen et år, vil kusen stige og man har sannsynligvis tjent mer enn ved å la pengene stå på en konto til feks 6,7% rente. Men jeg kjenner ikke til hvordan man går frem. Går man rett og slett i banken og veksler inn / tar ut en sjekk etc på en ønsket mengde dollar, for deretter å legge pengepapiret i bankboks eller under madrassen sin, eller er det andre mer finraffinerte metoder man kan gjøre det på? Jeg er kunde i SkandiaBanken og Gjensidige NOR, har noen av disse noen tjenester jeg kan benytte meg av? Går det an å "konvertere" et pengebeløp stående på min norske bankkonto til USD, og fortsatt ha pengene på min norske konto? Avslutningsvis lurer jeg på hvordan de store gutta gjør dette, og om dette er helt lov, samt hvor risikoen ligger. (Selv om jeg ikke kan se noen grunn til at det ikke skulle være det.) Hva slags gebyrer og tap må man påregne, og av hvilken størrelsesorden er disse? (Se bort fra en evig fallende kurs selvsagt.) Håper på seriøse svar! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 31. desember 2002 Del Skrevet 31. desember 2002 Gå i banken og spør. Der får du veksle penger. (De tar gjerne 1-2% av beløpet + ca en hundrelapp i gebyr per veksling) Det er ikke så lurt å bare ha en bunke med penger i skuffa. Da er det smartere å opprette en konto i en utanlandsk bank (som har dollar som konto-valutta) sånn at du får rente-inntekter på pengene dine. Det er lurere å kjøpe seg inn i et valutta-fond. De tar ca de samme gebyrer men "sprer risikoen" på flere valuttaer. Enda lurere er det med aksjefond. Kursene er lave for tiden (har vært mye nedgang i det siste) Og gevinstene bli enda større! Spør i banken eller en av fond-forhandlerene (www.odin.no osv.) følg litt med i DN (Dagens Nærligsliv) osv. Det er veldig gøy når kursene går oppover, men litt surt når de går ned. Alt i alt er det MYYYE bedre sansynlighet for overskudd med aksjer/valutta/obligasjoner enn med Lotto og tipping. Underholdningsverdien er minst like bra. + at man lærer mye. Lykke til med investeringene Lenke til kommentar
mbst Skrevet 1. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2003 Det er lurere å kjøpe seg inn i et valutta-fond. De tar ca de samme gebyrer men "sprer risikoen" på flere valuttaer. Enda lurere er det med aksjefond. Kursene er lave for tiden (har vært mye nedgang i det siste) Og gevinstene bli enda større! Takker for svaret. Vet egentlig ikke om jeg kommer til å prøve meg, men det er litt fristende. Om jeg gjør det, blir det sannsynligvis bare kjøp av valuta, føler det er litt sikrere, og kanskje litt lettere å følge med på. For man vet jo ca hvor feks dollaren pleier å ligge, og man vet temmelig sikkert at den vil komme tilbake dit før eller siden. Skal snuse litt på opprettelse av en utenlandsk bankkonto, selv om det umiddelbart høres ut som et litt stort steg, det kan jo godt være en hel del papirarbeid og annet knyttet til dette. Er veldig interessert om noen har noen relevant informasjon knyttet til oppretting og bruk av utenlandske bankkonti for privatpersoner. -Hvor mye vil dette koste, både ved bruk og opprettelse? -Hvilke banker anbefales? Hva med en valutakonto? Dette føles umiddelbart mer som rett vei å gå, fint å kunne holde seg i Norge. Hvordan fungerer slike? Dette tilbys jo blant annet av Gjensidige NOR, selv om de tydeligvis retter dette mer mot firmakunder. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Ville heller hatt pengene i banken eg, vokser ikke så mye der nei men du har dem nå ivertfall. :wink: Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Så vidt jeg vet, er det ingen norske banker som tilbyr privatpersoner å opprette en konto med fremmed valuta. Valuta spekulasjon har høy risiko, og mulig gevinst er relativt liten. Det enkleste er kanskje å opprette en konto i USA, eller kanskje i Sveits, da de har ganske fleksible banker. Men har du penger til overs, er nå rett tid å satse på aksjefond, men velg fond med hovedvekt på europeiske og amerikanske aksjer. De fleste selskapene på Oslo Børs er alt for sårbare med hensyn på valutakurser og oljepriser. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Ran en bank Neida. Bare reagerte på gebyrene en foreslo her. Er kunde i sparebanken sør, og de tar 35kr per veksling til kontanter, og that's it. Nå skal det sies at så og si alle banker opererer med forskjellige kurser for kjøp og salg, dvs at skal du kjøpe en dollar, må du kanskje betale 7 kroner, mens selger du den samme dollaren tilbake til banken, gir de deg bare 6,90 for den, for eksempel. Det er som oftest også ørlite granne bedre kurser på verdibrev/sjekker/overføringer enn det er på sedler. Ville gått i banken å hørt med dem. bfisk Lenke til kommentar
mbst Skrevet 6. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2003 Fant ihvertfall ut at man må ha minst 100.000 kr for å opprette valutakonto i Gjensidige NOR, så der forsvant den muligheten. Tenker jeg legger det på is. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå