Gå til innhold

Hvilket skal vi velge ut i fra våre behov?

Anbefalte innlegg

Vi har et Nikon D50 og har behov for et nytt digitalt kompaktkamera.

Hvilket kamera vil dere anbefale med bakgrunn i våre prioriteringer under og hvorfor:

- nikon coolpix s500

- nikon coolpix p5000

- canon ixus 800 /850 / 900

- fujjifilm finepix f31/ F40

- Andre?

VIKTIG

- Bra bildekvalitet generellt

- Bra bildekvalitet i dunkel belysning

- Rask fokusering

- Rask utløser

- Ok videokvalitet

- Lommevennlig

IKKE VIKTIG

- Pris

- Funksjoner

- Mulighet til manuelle instillinger

- Display

- Megapixler

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok mange her som vil anbefale Fuji-kameraene, og til "lommekamera" å være så er de meget bra i dårlig belysning. Men støyfjerningsfunksjonen fjerner så mye detaljer og optikken er såpass begrenset, at det stort sett ikke er det riktige kameraet for noen som skal ha et tilleggskamera til et speilrefleks.

Nikon Coolpix P5000 er nok det beste for noen som vil ha et slikt "attåt"-kamera. Da har man fortsatt mange av innstillingsmulighetene som man har på D50, god optikk og til og med mulighet for å bruke ekstern blits (kan bruke samme du evt. har kjøpt/skal kjøpe til D50). Optisk bildestabilisator, 3,5x zoom med mulighet til å bygge ut med telekonverter eller vidvinkelkonverter er andre gode spesifikasjoner.

Ixus-serien er også veldig bra, men er også ikke mer enn et lommekamera. Dog synes jeg det gir skarpere bilder enn Fuji-kameraet, og er nok det beste valget om P5000 blir litt for stort. Tror man fort vil bli skuffet over Fuji's dårlige skjerm, begrensede optikk og utvaskede bilder om man har et speilrefleks fra før. For da er det plutselig ikke bare lysfølsomheten som bestemmer lenger.

Nikon Coolpix S500 vet jeg ikke så mye om, annet enn at det skal være verdens raskeste på utløseren. Synes imidlertid at fokusen er noe treg, så det koker bort i kålen. Har naturlig nok heller ikke optikk i klasse med P5000.

Lenke til kommentar

Dpreview har tatt for seg P5000 nå, og de fremhever treg fokus som hovedproblemet med kameraet. Har ikke testet det selv, så kan ikke si noe om egen erfaring. Men her er testen: http://www.dpreview.com/reviews/nikonp5000/page15.asp

Personlig endte jeg opp med Panasonic sin Lumix LX2 da jeg nylig skulle kjøpe kamera, og må si meg veldig fornøyd. Det har sine begrensninger det også (støy ved høyere iso-verdier), men det er raskt og 16:9-formatet er veldig morsomt å bruke.

Jeg sto mellom P5000 og LX2 lenge, men P5000 fallt bort fordi jeg rett og slett ikke likte hvordan det kjentes ut da jeg tittet på det i butikk.

Lenke til kommentar
Nikon Coolpix P5000 er nok det beste for noen som vil ha et slikt "attåt"-kamera. Da har man fortsatt mange av innstillingsmulighetene som man har på D50, god optikk og til og med mulighet for å bruke ekstern blits (kan bruke samme du evt. har kjøpt/skal kjøpe til D50). Optisk bildestabilisator, 3,5x zoom med mulighet til å bygge ut med telekonverter eller vidvinkelkonverter er andre gode spesifikasjoner.

Takk for innspill!

Er hovedgrunnen til at du anbefaler dette som et "attåt"-kamera fordi du antar at vi har større krav til bra bildekvalitet i og med at vi har et Nikon D50 fra før?

Det er helt riktig at det er bildekvaliteten som er det aller viktigste for oss. Og vi antar at dersom kvaliteten blir for dårlig sammenliknet med Nikon D50 ender det opp med at vi blir skuffet.

Muligheten til å bruke ekstern blits, bygge ut telekonverter eller vidvinkelkonverter o.l. er derimot ikke viktig.

Lenke til kommentar
Dpreview har tatt for seg P5000 nå, og de fremhever treg fokus som hovedproblemet med kameraet. Har ikke testet det selv, så kan ikke si noe om egen erfaring. Men her er testen: http://www.dpreview.com/reviews/nikonp5000/page15.asp

Personlig endte jeg opp med Panasonic sin Lumix LX2 da jeg nylig skulle kjøpe kamera, og må si meg veldig fornøyd. Det har sine begrensninger det også (støy ved høyere iso-verdier), men det er raskt og 16:9-formatet er veldig morsomt å bruke.

Jeg sto mellom P5000 og LX2 lenge, men P5000 fallt bort fordi jeg rett og slett ikke likte hvordan det kjentes ut da jeg tittet på det i butikk.

8712492[/snapback]

Dersom P5000 har treg fokus syntes jeg dette er litt kjedelig. Kameraet kommer til å bli mye brukt til å ta bilder av barna våre og da man avhengig av å ha et kamera som opererer rask for å få med seg øyeblikksbilder.

Vet du hvordan Lumix LX2 mtp bildekvalitet sammenliknet med P5000?

Og hva var det du ikke likte med P5000 mtp hovrdan det kjentes ut? (Skjønner at det kan være vanskelig å svare på).

Lenke til kommentar
Er hovedgrunnen til at du anbefaler dette som et "attåt"-kamera fordi du antar at vi har større krav til bra bildekvalitet i og med at vi har et Nikon D50 fra før?
Hvis man kun har for eksempel et bittelite lommekamera, vil man nok være ganske fornøyd uansett. Men når man har et D50 fra før, og sammenligner med bildene fra det, vil et lommekamera plutselig fortone seg ganske stakkarslig. Hvor kresen man er, øker også etter hvilket utstyr man er vant til. Og blir du vant til å bruke litt mer avanserte innstillinger på D50 (lukker/blenderprioritert er faktisk veldig anvendelig), så kan det være du vil savne det på et lite kamera uten disse innstillingsmulighetene. Derfor vil jeg sterkt anbefale at du går opp i Nikon Coolpix P5000/Panasonic Lumix LX2-kvalitet.
Muligheten til å bruke ekstern blits, bygge ut telekonverter eller vidvinkelkonverter o.l. er derimot ikke viktig.
Blitsen på et kompaktkamera er dårlig... veldig dårlig sammenlignet med eksterne blitser. Så om du skulle kjøpe ekstern blits til D50'n din en gang, så har du ihvertfall muligheten til å bruke den på P5000. Men noe større enn en SB400 vil bli noe tungt og ustødig på en P5000.
Dersom P5000 har treg fokus syntes jeg dette er litt kjedelig. Kameraet kommer til å bli mye brukt til å ta bilder av barna våre og da man avhengig av å ha et kamera som opererer rask for å få med seg øyeblikksbilder.
Jeg har brukt P5000 ganske mye. Ja, det er langt fra like kjapt som et speilrefleks på fokus, men det er også LX 2. Og har du prøvd kompaktkamera laget for en kanskje tre år siden, så er det uansett uendelig mye bedre enn det var på den tiden. P5000 er, hvis jeg har forstått Dpreview riktig, et halvt sekund tregere på fokus enn de kameraene som er blant de beste på dette for tiden. Den får allikevel "recommended", blant annet på meget god bildekvalitet. For husk, at når testere får kamera de sliter med å finne feil på, (som P5000), så blir de minste feil blåst opp hinsides proporsjoner. Kjøpe kameraet i butikk, så kan du prøve fokushastighet (både med og uten blits) før du bestemmer det for om det er for tregt. Et tips, er å trykke utløseren halvveis ned. Da forhåndsfokuserer du. Når du så trykker utløseren helt ned, på akkurat rett tidspunkt, så tas bildet umiddelbart.
Optisk sett er visst LX2 ørlite skarpere (jeg ser dog ikke forskjell), men på ISO over 200 får du en god del mer støy i bildene enn på P5000. Bildekvaliteten synes jeg derfor er like bra på P5000 tross at det er et billigere kamera. LX2 har heller ikke optisk søker, noe som kan være greit å ha. Men uansett om du velger LX2 eller P5000 så vil du nok bli fornøyd med bildekvaliteten.
Og hva var det du ikke likte med P5000 mtp hovrdan det kjentes ut? (Skjønner at det kan være vanskelig å svare på).
Det er såpass individuelt, at du bør kjøpe kameraet i en butikk slik at du finner ut hvilket som passer deg og dine hender best. P5000 har et grep, som gjør at ihvertfall jeg får et bedre tak på kameraet, noe som gjør det lettere å ta gode bilder. LX2 virker noe glatt, men hvis KjerstiMoo f.eks har mindre hender, eller liker å ta bilder på en annen måte enn meg, kan det være et mye bedre kamera for henne, enn P5000.
Lenke til kommentar

Man må gjerne vende på det på alle mulige måter, men er det noe SERIØSE testere og "kommentatorer" har påpekt som utmerket, så er det nettopp Fuji kameraenes BILDEKVALITET (mao. resultat ut fra kameraet) i dunkel (svak) belysning.

Jeg anbefaler derfor at trådstarter tar en titt på denne testen:

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf31fd/

Ønsker man et allround kamera som også skal gi gode bilder ved innendørs (svak) bruk, er det foreløpig ingen som kan matche Fujifilm Finepix F31fd eller forløperen F30 i "lommekamera" klassen.

Lenke til kommentar

8713242[/snapback]

http://www.dpreview.com/reviews/nikonp5000/page6.asp fra dpreview-testen hvor de har sammenlignet bildestøy.

Jeg kikket *veldig* mye på bilder tatt med begge kameraene før jeg bestemte meg, og kom fram til at det var en smakssak. Begge har støy, men på grunn av støyfjerning (som du ikke kan skru helt av) hos LX2, kan bilder i høy ISO se litt "akvarellmaleri" ut.

http://photoxels.com/nikon-p5000-image-quality.html

http://photoxels.com/panasonic-lx2-image-quality.html

Flere sammenligningsbilder. ISO 1600 med LX2 er ganske så fælt (men det er P5000 også), med gule flekker over bildet, men hvor ofte bruker man det?

Jeg fant egentlig raskt ut at de høye ISO-verdiene bare var til nødsbruk, og til vanlig trenger jeg det ikke. Dessuten, til familiebilder så er oppløsningen egentlig alt for stor, så det gjør ikke noe om man forminsker dem. Jeg trodde støyen skulle være et større problem enn det faktisk er. Lite problem innimellom ja, stort problem nei.

Grunnen til at jeg ikke likte hvordan P5000 føltes... (nå får jeg sikkert Afseth på nakken) Jeg tror det var fordi det føltes litt "plastikk" ut, og ergonomien passet ikke meg. Jeg har ikke ekstremt små pikepuselanker, men kameraet føltes ikke behagelig ut for meg. LX2 er glatt, ja, men det lille pekefingergrepet og ruglene til tommelen bak passer hånda mi perfekt.

Men som Afseth sier, ta en tur i en butikk og kjenn etter selv. Det gjorde valget veldig mye lettere for meg (ergonomi var ett argument, LX2 sin vidvinkel og 16:9-format et annet)

Jeg er vel litt nymotens og liker å bruke skjerm når jeg tar bilder. Optisk søker er greit det også, men jeg liker friheten til å holde kameraet vekk fra kroppen for å komme nærmere motivet.

Der hadde LX2 en funksjon jeg ikke hadde fått med meg i anmeldelsene. Skjermen har tre innstillinger (tilgjengelig med en egen knapp). Vanlig, "power" og "high angle". "Power" booster opp lysstyrken, veldig kjekt om det er sol ute (testet dette i knallværet på 17. mai og det funka fint), "high angle" gjør at skjermen blir godt synlig om du holder kameraet høyt opp for feks å ta bilde over en folkemengde (hvis du ser direkte på skjermen i "high angle" modus, ser den nesten helt hvit ut).

Jeg hadde antagelig vært like fornøyd om jeg hadde valgt P5000 også. Alt er bedre enn det gamle Coolpix2000 jeg hadde. Men det kommer jo an på hva man prioriterer. At du kan sette på vidvinkel og teleliser på P5000 ble meg likegyldig da jeg så prisen på disse, da kunne jeg like godt ha kjøpt speilrefleks med en gang.

En siste ting: har du kortleser til pc'n? LX2 har bare USB1-overføring (tragisk), men siden jeg har kortleser så spilte det liten rolle. Jeg antar at P5000 har USB2, sånn som alle kameraer burde ha nå.

Men løp til butikken og prøv. :)

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg ikke likte hvordan P5000 føltes... (nå får jeg sikkert Afseth på nakken) Jeg tror det var fordi det føltes litt "plastikk" ut, og ergonomien passet ikke meg.
Hehe... du får meg ikke på nakken, men vil bare komme med en tilleggsopplysning. P5000 har faktisk magnesiumhus, så en evt. plastikkfølelse er "synsbedrag". Det er ganske solid. Nå husker jeg ikke hva LX2 er laget av... er kanskje magnesium det også.

Men som sagt... hva man synes om ergonomien er individuelt. Jeg liker Panasonic sine produkter meget godt, og har ikke noen problemer med å anbefale LX2, det er ikke det, men jeg synes også P5000 er et veldig spennende kamera. Har nok testet P5000 litt nøyere enn KjerstiMoo da jeg selger kameraet, og har lånt med meg utstillingsmodellen hjem en helg, så jeg bare nevner mine synspunkter i forhold til P5000. På den annen side har helt sikkert KjerstiMoo mer erfaring med LX2 ettersom hun eier kameraet. Jeg selger også LX2, men har ikke prøvd det over en like lang periode som hun har.

Er jo dette vi har diskusjonsforum til... meningsutveksling. Hadde alle vært enige, hadde det vært utrolig kjedelig :)

Lenke til kommentar
Har nok testet P5000 litt nøyere enn KjerstiMoo da jeg selger kameraet, og har lånt med meg utstillingsmodellen hjem en helg, så jeg bare nevner mine synspunkter i forhold til P5000. På den annen side har helt sikkert KjerstiMoo mer erfaring med LX2 ettersom hun eier kameraet.

Jeg har såvidt testet det, så jeg har ingen grunnlag for å si at det ikke er bra. Det gjør jeg heller ikke, P5000 er ganske så sikkert et like godt kamera, og hadde det vært det jeg endte opp med å kjøpe, hadde jeg nok lovprist det like høyt. :) (i utgangspunktet er jeg Nikon-fan, fordi jeg har vokst opp med Nikon-kameraer)

Men nå er jeg veldig lykkelig med den nye leken min, så dere får unnskylde at jeg ser ting litt rosarødt for øyeblikket :love:

Jeg er nesten like stolt som da jeg som 8-åring sparte i et helt år for å ha råd til et lite Minolta kompaktkamera (som jeg valgte fordi det var fint og avrundet i formene, ikke firkantet sånn som mamma sitt). 800kr var inmari mye penger den gangen, på samme måte som 4000kr er inmari mye penger for en student nå om dagen.

Det er flere paralleller også; den gangen tok jeg bilder av dukkene mine, nå har det vært veldig mye bilder av marsvina til samboer og meg (veldig flott test av hvordan kameraet gjengir pels forresten, samboer var meget imponert "du kan tilogmed se busene til Monster jo!")

Jeg vet forresten ikke hva LX2 er laget av, men det er et eller annet metall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...